• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • luspudel

Nu har jag varit och lämnat blodprov iallafall, men fick inte träffa en läkare som BM sagt utan bara en sköterska... Men men, det viktigaste är ju att provet blir gjort, får väl stå ut någon extra dag.
    Hon sa inte heller när provsvaren skulle komma?? Hann inte fråga heller för hon hade så mycket att göra... Gah. Hoppas iallafall det blir innan helgen

• LindaPalm
    luspudel skrev 2009-04-23 09:17:56 följande:
    Nu har jag varit och lämnat blodprov iallafall, men fick inte träffa en läkare som BM sagt utan bara en sköterska... Men men, det viktigaste är ju att provet blir gjort, får väl stå ut någon extra dag.Hon sa inte heller när provsvaren skulle komma?? Hann inte fråga heller för hon hade så mycket att göra... Gah. Hoppas iallafall det blir innan helgen
    fick tavigyl utskrivet mot klådan, tyckte dock inte att det hjälpte speciellt mycket mer än att jag blev trött och sov bort ett par timmars kliande. Kanske kan du ha tur så att det hjälper dig lite? Värt att testa iaf innan du kommer så långt som till ursofalken. den fick jag börja äta först efter en veckas väntan på provsvaren och under den tiden har man ju kliat sönder sig än mer!

Lycka till!
  • luspudel
    LindaPalm skrev 2009-04-23 09:38:36 följande:
    fick tavigyl utskrivet mot klådan, tyckte dock inte att det hjälpte speciellt mycket mer än att jag blev trött och sov bort ett par timmars kliande. Kanske kan du ha tur så att det hjälper dig lite? Värt att testa iaf innan du kommer så långt som till ursofalken. den fick jag börja äta först efter en veckas väntan på provsvaren och under den tiden har man ju kliat sönder sig än mer!Lycka till!
    Synd att det inte hjälpte =/ Men en vecka för provsvaren?! Usch, hoppas det går fortare här! Men vad gör dom om jag inte har hepatos, bara denna klåda? Tavigyl? Jag får verkligen panik på det här, vill verkligen bli igångsatt tidigare om allt är bra med bebisen för jag blir heelt galen alltså
  • iii83

Du får Ursofalk, tavegyl (antihistamin) och täta kontroller, samt förhoppningsvis, beroende på landsting (vissa landsting är lite mer gamblers) tidigare igångsättning, då fosterdödligheten from v 36 ökar är 10%.
    Har du hepatos, kräv då även omedelbar gbs-odling, då vi hepatos-mödrar i större utsträckning bär på gbs och våra små bebisar får ofta det tufft till världen iallafall.

• Linha

Jag läser lite i tråden men har inte skrivit förut. Hade "mild" hepatos med första barnet och väntar nu andra och är lite orolig att jag ska drabbas igen och värre denna gången.

Ville bara säga att igångsättning beror ju på hur höga värden man har också inte bara vilket landsting. Jag fick gå till 41+6 med första barnet och blev till slut igångsatt för att jag mådde så dåligt psykiskt och av klådan. Men med barnet var det ingen fara för mina värden var inte så höga. Dom försöker ju alltid väga för- och nackdelar vid en ev. igångsättning eftersom det ju är större risk för att något går fel och att det slutar med kjesarsnitt.

Det där med GBS kände jag inte till att det finns samband med hepatos men intressant att höra eftersom jag numera vet att jag är bärare och sannolikt var det förra graviditeten också utan att veta om det.

• iii83

Linha, det finns mycket tydliga rapporter och forskning som påvisar att mödrar med hepatos ej bör gå längre än 36 veckor, jag vet inte när din första föddes, men när min första föddes 03, så fanns inte den forskningen, men när min andra föddes 07 så fanns klara besked, denna gång så beslutades det redan i v. 10 att 36 veckor ska det bli..

• iii83

"Är det farligt för mig eller bebisen?
    Trots att hepatos inte tycks innebära någon större fara för mamman så har det visat sig att det finns risker för fostret. En rapport som undersökte mer än 1000 fall av hepatos visade att risken för dödföddhet/komplikationer vid förlossning var 10%. Nästan alla dessa fall av dödföddhet inträffade vid/runt 36 veckors graviditet"

i all enkelhet ovan, mina svärföräldrar är båda läkare och har studerat de medicinska rapporter som gjorts.

• LindaPalm

Fick höra av min läkare efter förlossningen att hepatos är ärftligt kvinnor emellan. Inte alla behöver drabbas och den kan hoppa över massor av led men risken att mina döttrar/syster osv drabbas är mellan 40-70%. Rätt stor mellan procentsats men 40% är väldigt mycket iaf. Nu hoppas jag verkligen att min syster slipper detta då det är dags för henne att skaffa barn och att forskningen gått så pass mycket frammåt att mina döttrar (om de drabbas, vilket jag givetvis intehoppas finns på kartan ens) slipper all denna oro och allt kliande.

• Linha

iii83: Han föddes 2007. Jag har inte läst några medicinska rapporter alls och har inga läkare som svärföräldrar Men jag har hört att gallsyrenivå över 40 är ökad risk för barnet men det kanske är som du säger olika bedömning mellan olika landsting. Och om man drar slutsaten att det är så olika så beror det ju säkert på för lite forskning, så fram för mer forskning om gravidhepatos

• luspudel

Måste ju bara slänga in en fråga till då, ni som blev igångsatta, vilket landsting tillhör ni? (Ja, jag går händelserna liiite i förväg )

Svar på tråden hepatos