• zagolik

Pladderbebisarna Del 7

{#lang_emotions_heart}Tråden för oss som hängt ihop under några år! Här fortsätter vi vidare! {#lang_emotions_heart}

♥ Emil 080327♥
  • Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7
  • Kickan 84
    lurksmulan skrev 2009-05-06 12:49:01 följande:
    Här är en till! Jag är väldigt allergisk mot det måste jag säga. Det är ju värsta modet nu, det är prinzezzor och sånt överallt. *kräks*
    Är på den nivån jag med, sen är jag ju en riktig moralkärring så jag tycker ju att rätt ska vara rätt. Men som jag skrev, det är inte mitt beslut vad andra gör...
  • lurksmulan
    Kickan 84 skrev 2009-05-06 12:52:07 följande:
    Är på den nivån jag med, sen är jag ju en riktig moralkärring så jag tycker ju att rätt ska vara rätt. Men som jag skrev, det är inte mitt beslut vad andra gör...
    Nej folk får göra precis som de vill. Men jag skulle aldrig kalla mina barn för nåt sånt, för precis som du skrev är det inte något eftersträvansvärt i min värld.

Det känns som en uttjatad klyscha också på något sätt.
    Mina barn är inte prinsar och prinsessor, de är mina barn, vilket är det finaste man kan vara i mina ögon.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Kickan 84

Lurkan: Kunde inte sagt det bättre själv!

• Hannnas

Kick... åhh ska ni nedåt landet i sommar, självklart ska ni svänga förbi om ni har tid o möjlighet! ni är iaf varmt välkomna!!

O jag skulle heller aldrig kalla mina barn prins el prinsessa, tycker det är så "könstypiskt" ja el hur jag ska förklara det... fack direkt för mig... var o en gör som de vill men mina barn är mina underbara barn helt enkelt

Kommer heller aldrig inreda "prins o prinsess" rum till dem... men det är JAG det

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • angiee

Tycker helt klart att ni överdriver själva frågan. 

Det handlar ju inte om att mitt barn inte är mitt barn bara för att jag kan säga prinsessa.
    Kallar henne inte för prinsessa i dagligt tal, utan hennes namn - men självklart kan jag säga att hon är min prinsessa likaväl som jag kan säga älskling, kärlek, hjärtat, stjärnan osv osv.
    Varför skulle man inte kunna kalla barnen för "könstypiska" namn? De är ju av ETT kön!
    Tycker det är överjävligt att det ska vara så modernt att avköna allting numer. Tycker det inte är fel att en flicka kan ha ett blått rum & vice versa. - men inte heller fel att en flicka ska ha ett knallrosa rum?
    Varför ska det vara fel att flickigt är till flickor - det är väl lika rätt som något annat.
    ღ ♥ ღ Vendla - vår livslånga uppgift & kärlek ღ ♥ ღ
  • angiee
    Måste lägga till att det finns en diskrepans i den här frågan!
    Det kan ju bli överdrivet åt båda håll!
    Jag håller med er andra om att det inte får blir FÖR mycket- Barn ska ju vara just bara BARN. Jag skulle t ex aldrig klä på mig flicka såna där låtsas cinderella klänningar eller inreda hennes rum i allt vad prinsessa heter. Det skulle jag ej göra pga att jag inte skulle vilja "pracka" på henne en stil eller attityd.
    Däremot är det scenariot långt ifrån att man kallar sina barn för prins eller prinsessa vid vissa tillfällen. Förstår ni hur jag menar??
    Lagom är väl bäst, men man ska väl aldrig göra sina barn till stereotypa figurer eller låta dem tro att de lever i en disneyvärld - som många föräldrar gör!
    ღ ♥ ღ Vendla - vår livslånga uppgift & kärlek ღ ♥ ღ
  • Hannnas

Angiee... tror bara det skiljer vad man själv lägger för värdering i det lägger man ingen större värdering i ordet så är det ju inget med det utan då är det ju bara ett ord så att säga, som du säger likaväl som älskling el annat

För MIG är det en grund i det, att placera en person i fack redan innan det själv fått välja så att säga... men det är ju hur JAG ser på det jag anser inte att andra som kallar sina barn dessa ord har "fel" på nåt sätt utan det är ju högst personligt beroende på hur man ser på det bara

För MIG återigen så är jag ingen typisk "tjejtjej" så det är väl därför jag inte gillar "pojk o flick"typiska saker OM inte barnet själv väljer det... Måns t ex väljer ju ofta rosa före blått t ex o många mammor anser ju att DET är helt fel att låta honom göra... menar, tapeten vi har i Måns rum, har en känsla av att måånga mammor hade valt den till ett flickrum ist t ex

Sen har allt sina gränser helt klart, jag köper ju t ex klänningar till Y... men jag skulle nog inte neka M en klänning sen om han säger att han vill ha en

• lurksmulan

angiee: För mig handlar det inte om kön, för mig handlar det om att prinsar och prinsessor i mina ögon är menlösa, inavlade fån som lever på skattepengar.
    Jag förstår absolut din poäng i att det bara är ett ord, men för min del är det ett ord som jag hoppar över.

Men jag kallar ju helst mina barn för typ fisungar när jag säger kärleksfulla saker, så det handlar helt klart om vilken jargong man har överlag.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Kickan 84

På mig vänder det sig lite i magen när jag hör sånt, det gör det. Men att flickor ska få vara flickor och pojkar få vara pojkar håller jag med om helt och fullt, det är dock något som inte alls har med prins och prinsess-begreppen att göra.

• Hannnas
    angiee skrev 2009-05-06 13:15:08 följande:
    Måste lägga till att det finns en diskrepans i den här frågan! Det kan ju bli överdrivet åt båda håll! Jag håller med er andra om att det inte får blir FÖR mycket- Barn ska ju vara just bara BARN. Jag skulle t ex aldrig klä på mig flicka såna där låtsas cinderella klänningar eller inreda hennes rum i allt vad prinsessa heter. Det skulle jag ej göra pga att jag inte skulle vilja "pracka" på henne en stil eller attityd. Däremot är det scenariot långt ifrån att man kallar sina barn för prins eller prinsessa vid vissa tillfällen. Förstår ni hur jag menar?? Lagom är väl bäst, men man ska väl aldrig göra sina barn till stereotypa figurer eller låta dem tro att de lever i en disneyvärld - som många föräldrar gör!
    Håller med helt klart, det kan absolut överdrivas åt båda håll! lika löjligt hur som tycker jag...

Lagom är bäst o man känner ju bäst själv vilken liten personlighet ens barn har
Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7