• Lilith74

    Svenska föräldrar på Irland!

    Äntligen en tråd för svenska föräldrar på Irland... om nu nån hittar hit?
    Jag bor med irländsk man och nyfödd dotter i Cork, har bott här i lite över 4 år.
    Hoppas fler kommer in!

  • Svar på tråden Svenska föräldrar på Irland!
  • Chicchi

    Lilith74 och Lovande

    TACK for era snabba svar! Ja boendepriserna verkar ligga ungefar pa vad vi betalar har i Italien nu... min sambo hade kollat pa internet och de priser han sag hos formedlingarna var pa runt 1400-1500, da tror jag iofs han hade kollat pa riktigt fina treor (dvs 2 sovrum+vardagsrum) som lag ganska centralt. Men for mig ar det helt okej att bo lite utanfor, om det finns bra kommunikationer... finns det det? Bussar, sparvagnar? Ar tex bussarna punktliga och kommer nar de ska? Kan man aka buss m barnvagn/sittvagn?
    Ojoj dyrt med childcare, verkligen. Brukar man ha au-pair? Det blir kanske billigare i langden?
    Tack igen for att ni har talamod med mina fragor...

  • emmafia

    Har ar en till som bor i Dublin!
    Jag bor valdigt nara city center! Tror att du kommer att fa betala ca 1200 for en 2 sovrummare!! Jag vet att om du kommer lite utanfor sa blir det genast billigare, det ar varkligen fina omraden runt omkring. Beroende pa om du ska ha heltid elller deltid sa kostar ju det en del med dagis som sagt. Om du ar intresserad av deltids dagis vet jag att vissa betalar 250euro for 12 timmar i veckan pa montessori, 2 ar och uppat! Men heltid blir som sagt dyrare!Far vall saga att jag rekomenderar att flytta lite utanfor!! Bara 10 minuter med sparvagn och det blir billigare och mycket battre for barn.
    Hade varit kul om ni kommer hit!!
    Lycka till, beratta hur allt blir!!

  • lovande

    Chicchi

    Fran oss gar det tva olika bussar ner till city centre och dom gar ofta.. ca 15 minut pa morronen och sen hela dagarna (kan inte exact tider). jag vet att vissa bussar ar det svart att ta barnvagn men det ar ju beroende pa vad du har for vagn.. har du en sulky eller en san som man kan falla ihop sa fungerar det perfa.. men man kan ju se innan vilka bussar som har vad. Jag har itne kommit sa langt annu..
    Nere i stan gar det en sparvagn/metro som kallas luas, den ar rymlig och fungerar jatte bra. Bussarna funkar bra aven om det pa vissa allplatser (de lfesta) inte har tidtabeller utan man far veta sjalv.. men man kan ju kolla pa internet eller skaffa en tabell..

    nagra andra fragor

  • lilla mej

    Hej alla pa Irland hur har ni det? Kallt som 17. Jag bor lite utanfor dublin i en ort som heter Maynooth, helt ok. Jag jobbar pa ett stort hotell som heter K-club, ni kanske har hort talas om det. Jag har inga barn an men ar i bebisalder sa vi far val se..... Vill dock flytta hem till sverige har varit har i ca 4.5 ar snart. Jag alskar livet pa Irland men saknar min familj och vanner, min sambo ar fran NZ sa ingen av oss har familj har sa vi kommer inte sla oss ner har. Vi har presis kopt hus i sverige som vi far i november som vi ska hyra ut sa lange.
    Vart bor ni och jobbar ni? Vet ni nagra bra "svenska" stallen i Dublin, kanner inte manga svenskar over har saknar att tjata lite svenska.
    Ha d sa bra och hor av er.

  • Lilith74

    lilla mej,

    kul att du hittade hit (till tråden alltså!)
    Vi blir fler och fler svenskar på Irland på FL
    Jag känner samma sak som du, vill hem... Jag har varit här i 4 år och två månader och nu börjar hemlängtan ta över. Speciellt när jag nyligen har fått barn, jag vill vara nära min egen familj och mina vänner, öppen förskola, allting som är så bra ordnat i Sverige.
    Det är inte helt lätt att bara flytta dock, eftersom min man har kalasjobb här och jag vill vara hemma med bebisen - i Sverige skulle jag bli tvungen att hitta jobb ganska direkt och han skulle få "börja om från noll" - även om han nog skulle få jobb så småningom.
    Jag bor inte själv i Dublin så jag har lite svårt att tipsa om svenska ställen, men jag har sett ett svenskt café, som ligger på Southside, nära Ballsbridge. Kanske Dublintjejerna vet bättre? det var blågult och hette något med Swedish. SWEA är också aktiva i Dublin, tror det är www.svea.org/irland
    SWEA ordnar massor av saker, lekplatsträffar för de med barn, fika, julkalas etc. Jag har funderat på att åka upp till något men det är trots allt 25 mil knagglig väg!
    Vi hörs mer!

  • xMadde

    Hejsan allihopa!

    Det svenska cafeet ligger på Baggot Street
    (ca 10 gång från St. Stephen's Green Shopping Centre)
    Där säljer dom köttbullsmackor med rödbetssallad, "dammsugare" m.m

    Man kan köpa kräftor i "Wrights of Marino"... ca 10 minuter från Connolly Station
    (jämte Marino College)

    Många svenskar går till Whelans Ligger på Wexford street
    (dom har även spelningar där)

    Eller Bruxelles, ligger off Grafton Street, upp mot Stephens green S.C

    Ps. Lita aldrig på bussar, tågen eller darten, dom kommer ALDRIG när dom ska
    (Luas är helt ok, though!)

    Kram Madde

  • Kewo

    Haya!
    Hows it goin?

    Har bott på Irland och är dessvärre tillbaka i Sverige igen... Får "hemlängtan" till Irland och Wicklow och Dublin när jag läser era inlägg! Ni som längtar till Sverige; Kom ihåg att Irländarna har ofta en härlig humor som är sällsynt i Sverige! Dessutom är det varmare och mysigare klimat där, även om man periodvis har paraplyet lika ofta med sig ut som handväskan. Och så är det så grönt och vackert så man dånar...
    Kram till er alla!
    K

  • lilla mej

    oj maste till det cafet kottbulle mackor med rodbetssallad!!!!

    KEWO: Gillar du vadret har!!! Nu har det nog regnat i 2 veckor i streck, min mamma sa att det var ca 20C och sol hemma!!! Visst e det vackert och jag kommer sakert bli som du att fa "hemlangtan" tillbaka nar jag val kommer hem igen.

    Lilith74 : Jo jag vet allt ar sa mycket lattare med jobb och ekonomin har, bade jag och min sambo har bra jobb och bra ekonomi sa just nu lever vi som kungar, vilket vi inte skulle kunna gora hemma, men han ar fran NZ sa ingen av oss har familj har sa det kanns inte som mitt hem... vi stannar nog ett ar till (ehhhe har sagt det i ca 4 ar nu) och ska forsoka spara pengar. Vi har presis kopt ett hus i sverige och kommer hyra ut det tills vi kommer hem.

    Jag sager er bara alla som har tankt att atervanda hem, om ni har rad sa kop ett hus i sverige och hyr ut, det finns sa manga som vill hyra hus nu, jatte bra satt att komma in pa husmarkanaden och ni har nagonstans att ta vagen nar ni kommer hem+ att nagon annan betalar ert lan!!!

    Vart ar det basta stallet ni har varit pa i Irland?
    Jag har vrit lite over allt men mitt favorit stalle ar nog, Trimore utanfor Waterford. En liten ort vi havet. Pa sommaren ser havet faktiskt helt gront ut som i grekland.

    Ha det bra.
    Kram

  • Lilith74

    Tramore är underbart! Jag gillar västkusten också, från Dingle, Clare, Connemara osv. Om man skulle tipsa en turist skulle jag nog säga Newgrange, det var riktigt häftigt tycker jag. Vi var där i oktober med ganska lite folk så man fick gå in i graven.
    Annars älskar jag Cork, själva stan alltså! Färgglada hus, SNÄLLA människor, roliga affärer, härliga kullar och floden. Jag är så glad att min dotter är född i Cork. Om jag skulle få välja en plats att bo på helt utan ekonomiska hänsyn skulle det bli Kinsale. Vi gifte oss där. Men jisses vilka priser, 5-6 miljoner kronor för ett halvtrist hus med två sovrum!
    Jag gillar Ballycotton också, och Ballydehob, byar vid havet...

    Lilla mej, visst är det konstigt det här med ekonomi! Vi lever också gott på EN lön, men jag vet ingen i Sverige med familj som klarar sig på en inkomst. Ändå är skatten nästan lika hög och allt är mycket dyrare här. Jag fattar inte varför det är så.

  • xMadde

    Vi bara väntar på att flytta hem till sverige!! (se spara pengar)
    Bor i Wexford nu, mysig liten stad!
    Priserna på bostad här är helt otroliga...
    plus att standarden är jättedålig

Svar på tråden Svenska föräldrar på Irland!