• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Glass
    mady skrev 2009-05-19 23:01:42 följande:
    Ok, då ska jag lugna ner mig lite nu. Vill ju inte att hon ska ha någon allergi alls och känner av någon rätt ologosk anledning att det är min uppgift att se till att hon inte blir allergisk...[/citat]har hon väldigt allergiska anlag? Det är så lätt att läsa in fel i allt men som sagt många bäbisar är skrikiga, kräkiga, torra och knöliga inte alls så rosenskimrande gulligt som man vill. Det är lätt att glömma bort att bara njuta av bäbisen som den är. Börjar huden spricka osv som jag skrev tidigare eller verkliga diarreer, riktigt ont gråt osv, ja då ska man söka...Njut, var lyckliga över er lilla skrutt så håller vi en tumme att ni slipper allergiträsket
    Hennes pappa och farmor har mycket eksem, en del allergier, tex pollen, hund, häst, nötter och troligen en del som inte är fastställda. Maken är inte så intresserad av att reda ut vad som är felet, han lever med sina eksem och anser att det bara är så.
    Jag är inte utredd, men troligen katt, hund, pollen, annanas, jordgubbar, kiwi. Ingen svår allergi där, men så att det märks.
    Dottern har inte ont någonstans, har okej hud och mår mycket bra, det är bara skorven som är extrem. bvc-sköterskan rekomenderade midison(hydrokortison om nu namnet är fel) och det hjälpte ju direkt. Slutade efter en kur och hade då varit mjölkfri i nästan en vecka, men skorven kom tillbaka dagen efter vi la av.
  • mady

bara skorv äe absolut inget att oroa sig för det kan jag lova. Smörja och slrapa försiktigt så blir det mindre. Det är säker som på skrovliga hälar, går du på för hårt flippar det ut och kommer i dubbelmängde inte för jag vill jämnföra eran plutta med en skrovlig häl

Men din har en del i bagaget att kanske ta med längre fram. Som din man säger man kan ha bara eksem och det går bra

• Mama Law

Tänk om man kunde få sova en ända natt nån gång så mycket lättare det skulle bli med allt som har med allergier att göra då!!!!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    Glass skrev 2009-05-19 22:39:14 följande:
    Är det så otroligt känsligt att de inte ens kan använda samma tång? Jag tror att jag kan ha tagit i ost utan att ha tvättat händerna efteråt, innan jag åt mina mackor... 
    Tyvärr är det ofta det.
    Muffins är ofta utan mjölk ute på fik.
    Eksem behöver inte bero på en allergi. Tyvärr, lättare att bara ta bort en sak ur kosten o allt blir bra. Fast det är ju bra att utesluta alleergi innan man ger upp o bara smörjer.
  • Allrona

Funderar på detta med ev äggallergi. Min dotter har haft eksem som vi upptäckt troligen beror på mjölkprotein. Slutade med både ägg och mjölk för en vecka sedan. Igår råkade jag dock äta lite majonäs, blev ju så lycklig att jag kunde äta det eftersom det var mjölkfritt men tänkte inte på äggen :-/ Inatt hade hon ont i magen som jag funderar om det kan bero på äggen. Hon har tidigare haft ont i magen då och då men jag har aldrig funderat på att koppla ihop det med ägg. Kan de få ont i magen av ägg eller ger ägg eksem?

• Alicia05sMamma

Förbaskade pollen {#lang_emotions_undecided} Går runt & nyser & snorar hela tiden. A reagerar oxå har vi märkt {#lang_emotions_undecided}, Hon är konstant snorig och täppt.

Jäkla elände är vad det är. Ser inte fram emot när de börjar klippa gräsmattorna ute, för jag har börjat reagera så häftigt på det. Får jobbigt med andningen när jag är i närheten av där de klipper gräs.

Mama law: Hur går det för dig med fk ? Tänker på er. Själv har jag inte hört ett smack sedan jag skickade in intyget och bifogade nytt papper om de nya medicinerna, specialkosten och allt som varit under våren. Så vi får väl se...

Handlar ngn av er på Citygross ?? Butiken öppnade här i Gävle igår Så vi tänkte åka dit idag & handla lite. Undrar hur deras sortiment ser ut över allergimat {#lang_emotions_surprised}

Glass: Min dotter fick tillbaka all eländig skorv i samband med alla allergier som kom en efter en. Nu har det börjat ge med sig faktiskt, när vi fått bort det hon inte tål ur kosten. Om det har ngt samband vet jag inte, men jag inbillar mig dock det

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-20 09:25:30 följande:
    Förbaskade pollen Går runt & nyser & snorar hela tiden. A reagerar oxå har vi märkt , Hon är konstant snorig och täppt.Jäkla elände är vad det är. Ser inte fram emot när de börjar klippa gräsmattorna ute, för jag har börjat reagera så häftigt på det. Får jobbigt med andningen när jag är i närheten av där de klipper gräs.Mama law: Hur går det för dig med fk ? Tänker på er. Själv har jag inte hört ett smack sedan jag skickade in intyget och bifogade nytt papper om de nya medicinerna, specialkosten och allt som varit under våren. Så vi får väl se...Handlar ngn av er på Citygross ?? Butiken öppnade här i Gävle igår Så vi tänkte åka dit idag & handla lite. Undrar hur deras sortiment ser ut över allergimat Glass: Min dotter fick tillbaka all eländig skorv i samband med alla allergier som kom en efter en. Nu har det börjat ge med sig faktiskt, när vi fått bort det hon inte tål ur kosten. Om det har ngt samband vet jag inte, men jag inbillar mig dock det
    Har inte hört ett ljud mer från Fk lär väl inte bli beslut den här veckan heller. Kommuniceringstiden går ju på lördag och skulle få beslut innan majs slut. Ringde för 2 veckor sen och sa att jag inte hade några synpunkter och då sa min handläggare att då borde vi kunna få ett beslut snabbt. Men i torsdags hade de ringt Barnmottagningen och frågat saker om saker vi köper som vi tagit med i merkostnader alltså hade det inte lämnat kvalitetsäkringen än där det legat sen 9 april.... ARG NU behöver pengar vår ekonomi går i botten!

Ring och kolla så allt har kommit fram!
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-05-20 09:31:34 följande:

Har inte hört ett ljud mer från Fk lär väl inte bli beslut den här veckan heller. Kommuniceringstiden går ju på lördag och skulle få beslut innan majs slut. Ringde för 2 veckor sen och sa att jag inte hade några synpunkter och då sa min handläggare att då borde vi kunna få ett beslut snabbt. Men i torsdags hade de ringt Barnmottagningen och frågat saker om saker vi köper som vi tagit med i merkostnader alltså hade det inte lämnat kvalitetsäkringen än där det legat sen 9 april.... ARG NU behöver pengar vår ekonomi går i botten! Ring och kolla så allt har kommit fram!
    Har de sagt ett sistadatum som du har rätt att lämna synpunkter på utredningen till, så kan de tyvärr inte ta beslut innan det även om du sagt att du inte har några synpunkter första dagen du fick utredningen. Det i fall du skulle komma på något mer sen att tillägga.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-05-20 09:31:34 följande:
    Har inte hört ett ljud mer från Fk lär väl inte bli beslut den här veckan heller. Kommuniceringstiden går ju på lördag och skulle få beslut innan majs slut. Ringde för 2 veckor sen och sa att jag inte hade några synpunkter och då sa min handläggare att då borde vi kunna få ett beslut snabbt. Men i torsdags hade de ringt Barnmottagningen och frågat saker om saker vi köper som vi tagit med i merkostnader alltså hade det inte lämnat kvalitetsäkringen än där det legat sen 9 april.... ARG NU behöver pengar vår ekonomi går i botten! Ring och kolla så allt har kommit fram!
    Men herregud, va i hela friden är det dom håller på med Jag blir stum, är det så här man handlägger ? Usch, blir förbannad över att dom får hålla på såhär, vad är problemet igenligen, varför får dom aldrig tummen ur & gör klart ärendet.

Förstår att ni måste ha det kämpigt ekonomiskt nu efter att ha fått vänta så oerhört länge. Jag håller tummarna stenhårt för att ni ska få ett rättvist vb och att ni får era pengar snabbt.

* kramar *
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law
    Miralicia skrev 2009-05-20 09:38:09 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-20 09:31:34 följande: Har de sagt ett sistadatum som du har rätt att lämna synpunkter på utredningen till, så kan de tyvärr inte ta beslut innan det även om du sagt att du inte har några synpunkter första dagen du fick utredningen. Det i fall du skulle komma på något mer sen att tillägga.
    fick ingen utredning utan bara tillbaka läkarintygen det är mycket som inte är som det ska tycker jag.... tycker nog att de kunde göra undantag då jag skickade in ansökan i oktober.... jaja det är väl bara att vänta!
Svar på tråden Allergitråden!