• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Glass
    mady skrev 2009-05-20 06:15:52 följande:
    bara skorv äe absolut inget att oroa sig för det kan jag lova. Smörja och slrapa försiktigt så blir det mindre. Det är säker som på skrovliga hälar, går du på för hårt flippar det ut och kommer i dubbelmängde inte för jag vill jämnföra eran plutta med en skrovlig häl Men din har en del i bagaget att kanske ta med längre fram. Som din man säger man kan ha bara eksem och det går bra
    Vi kan hoppas på det, iallfall
    Blå Flygare skrev 2009-05-20 07:42:59 följande:
    Tyvärr är det ofta det.Muffins är ofta utan mjölk ute på fik.Eksem behöver inte bero på en allergi. Tyvärr, lättare att bara ta bort en sak ur kosten o allt blir bra. Fast det är ju bra att utesluta alleergi innan man ger upp o bara smörjer.
    Då får jag skärpa mig ännumer!
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-20 09:25:30 följande:
     Glass: Min dotter fick tillbaka all eländig skorv i samband med alla allergier som kom en efter en. Nu har det börjat ge med sig faktiskt, när vi fått bort det hon inte tål ur kosten. Om det har ngt samband vet jag inte, men jag inbillar mig dock det
    Extremt mycket skorv kan tyvärr vara et tecken på allergi, så det kan ju vara ett samband. Sknt att det börjar ge med sig nu.
  • Alicia05sMamma
    Glass skrev 2009-05-20 10:02:06 följande:
    Extremt mycket skorv kan tyvärr vara et tecken på allergi, så det kan ju vara ett samband. Sknt att det börjar ge med sig nu.
    Ja hon har haft tjocka koker lixom Nu är det fläckvis och mindre än vad det var i vinter tack & lov. Hon har ju varit alldeless orange i huvudet för all jäkla skorv
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Glass
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-20 10:07:02 följande:
    Ja hon har haft tjocka koker lixom Nu är det fläckvis och mindre än vad det var i vinter tack & lov. Hon har ju varit alldeless orange i huvudet för all jäkla skorv
    min också....
  • Vi 5

Alrro, man kan få ont i magen också av ägg (det får vår son, han får sprutdiarre och jätteont i magen). Som jag förstått det så reagerar en del med magont, andra med eksem och vissa med både och.

• Amulett
    Miralicia skrev 2009-05-19 22:50:19 följande:
    McD är ett rätt standardalternativ för mat om man är allergisk, dock rätt tråkigt. Hamburgarna och bröden är utan mjölk, så skippar man osten och ev dressing. Thailändskt/asiatiskt funkar ofta om man bara ska ha utan mjölk, men se till att om de använder kokosmjölk att de bara har i ren kokosmjölk och inte drygar ut den dyrare kokosmjölken med vanlig komjölk (kan inträffa ibland).
    Fast dressingen är i en del fall OK. Jag fick olika bud angående McFeast-dressingen (en restaurang sa att den var OK, nästa att den inte var det ...), så tillslut ringde jag McD och fick veta att åtminstone McFeast-dressingen är OK för mjölkallergiker. Så McFeast utan ost går att äta. Sedan kan man behöva dubbelkolla att de inte friterar ostgrejer i samma fritös som pommesen. De får inte göra det, men det händer visst ändå på en del ställen ...
  • Miralicia
    Amulett skrev 2009-05-20 12:56:49 följande:
    Fast dressingen är i en del fall OK. Jag fick olika bud angående McFeast-dressingen (en restaurang sa att den var OK, nästa att den inte var det ...), så tillslut ringde jag McD och fick veta att åtminstone McFeast-dressingen är OK för mjölkallergiker. Så McFeast utan ost går att äta. Sedan kan man behöva dubbelkolla att de inte friterar ostgrejer i samma fritös som pommesen. De får inte göra det, men det händer visst ändå på en del ställen ...
    Jo, det är därför jag skrev ev. dressing eftersom jag har för mig att det kan skilja mellan olika sorter. Dressingen har jag ingen större koll på eftersom det ändå inte har varit aktuellt för dottern att kolla upp då det är så mycket annat som hon inte tål. I nuläget innebär mat på McD för henne naturell burgare utan bröd, pommes, morötter och äppeljuice, cola eller vatten.
  • SanTan

Någon som är bra på allergisk astma?
    Jag har reagerat mot pollen hela mitt liv men i år är första gången jag har kännt av det på andningen. (har även pälsdjursallergi) För tre dagar sedan konstaterade en läkare att jag hade astma på grund av pollen. Eller, jag fick astmamedecin och hon gjorde en väldigt enkel undersökning. Och jag blir faktiskt bättre av astmamedecinen.

Och så mina frågor:

1) Kan man bli frisk från astma eller kommer jag alltid att ha det (med mer eller mindre symtom)
    2) Kommer jag reagera med astma varje vår nu?
    3) Kan min päldsdjursallergi också bli värre så att jag nu även reagerar på pälsdjur med astma?
    4) Är det stor risk att mina barn får astma. Min man har allergisk astma mot pälsdjur (och eventuellt pollen) och jag har som sagt mot pollen. Yngsta dottern är ägg-allergisk och har atopiskt eksem, annars har vi inte märkt nått på någon av barnen (dom är 2,5 och 5 år)
    5) Om jag mest har hosta och tryck över bröstet. Är det verkligen astma då? Tung andning har jag bara kännt när jag är ute och springer. Plus att jag vaknade en natt med andnöd, som släppte på några minuter. Hostade även en hel del nattetid, innan jag fick astmamedecinen.
    6) Kommer jag bli frisk så fort pollen försvinner i luften?

Många frågor.... någon som kan svara???

• Amulett
    Miralicia skrev 2009-05-20 13:08:34 följande:
    Jo, det är därför jag skrev ev. dressing eftersom jag har för mig att det kan skilja mellan olika sorter. Dressingen har jag ingen större koll på eftersom det ändå inte har varit aktuellt för dottern att kolla upp då det är så mycket annat som hon inte tål. I nuläget innebär mat på McD för henne naturell burgare utan bröd, pommes, morötter och äppeljuice, cola eller vatten.
    Jag lyckades heller aldrig reda ut djungeln för övriga sorter, när jag väl hittat McFeast utan ost så höll jag mig till den ...
    Max har mjölk i själva burgaren (köttet) om jag minns rätt, men man kan be om mjölkfri burgare. Vet däremot inte hur de tillagar den, om den t.ex steks på samma häll. Så är man väldigt känslig kan det vara bra att kolla lite extra!
  • Twixie

Tootoolah -Min man får asmta pga pollen och han reagerar varje år med ffa bli dålig i luftvägarna (viktigt att börja med Pulmicort så fort man ser i tidningen att det är mätbara nivåer). Han har Pulmicort dagligen och puffar 1-2 gånger extra med Bricanyl när det är som absolut värst eller vi varit ute en hel dag (+ antihistamin tabl). Tyvärr är min man ibland lite "Jag är inte sjuk" så han är lite sisådär med att ta Pulmicorten och det får han alltid tillbaka senare under natten eller kvällen då han blir riktigt visslig... (Svårt att lära gamla hundar sitta )
    Hans pälsdjursallergi försämras under pollenperioden men han reagerar inte med astma där utan han får bara kliande ögon och eksem, men han reagerar klart lättare under pollenperioden.
    Vår allergiläkare sade att det är större risk att något av barnen får "pollenallergi" om de också har en allergi i grunden och om en förälder är pollenallergiker, än om de inte har någon allergi i grunden och en förälder är pollenallergiker. Däremot är det inte säkert att de reagerar med samma symtom. Vår ena son har förkylningsastma och enligt vår allergiläkare är det större risk att han får "pollenastma" senare i livet då han redan har känsliga luftrör än vår andra son som "bara" reagerar på sin äggallergi med att kräkas. Han KANSKE får pollenallergi men inte lika stor risk att han får "pollenastma" som andra sonen. Så som jag förstod det så är det väldigt mycket OM barnen har allergi och hur de reagerar på den allergin som kan avgöra hur och om de får pollen.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!