• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady
    trållmor skrev 2009-05-18 18:46:28 följande:
    Gäller det även om det är privat dagis?
    hur menar du med privat? Det ingår väl fortfarande mat osv samt att de säkert får någon form av "skolpeng".

Vi har barn på friskola och det fungerar precis som vanligt. Men hel privat vet jag inte.
  • trållmor
    mady skrev 2009-05-18 18:48:51 följande:
    hur menar du med privat? Det ingår väl fortfarande mat osv samt att de säkert får någon form av "skolpeng".Vi har barn på friskola och det fungerar precis som vanligt. Men hel privat vet jag inte.
    Vårt dagis är ett personalkooperativ, dvs personalen äger dagiset och inte kommunen... Enligt föreståndaren så gällde inte samma regler för privata dagis som för kommunala, och i mina öron (fast jag kanske har mycket vax i dem ) så låter det väldigt konstigt... Jag tycker också att de borde stå för maten, och garantera att han får mjölkfri kost...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • mady
    trållmor skrev 2009-05-18 18:51:27 följande:
    Vårt dagis är ett personalkooperativ, dvs personalen äger dagiset och inte kommunen... Enligt föreståndaren så gällde inte samma regler för privata dagis som för kommunala, och i mina öron (fast jag kanske har mycket vax i dem ) så låter det väldigt konstigt... Jag tycker också att de borde stå för maten, och garantera att han får mjölkfri kost...
    det tror jag nog är ett kriterie för att deras verksamhet att de skall kunna trygga barns hälsa och säkerhet. Kolla med den tillsynsmyndighet dagis har, kanske är skolverket även för dagis
  • Jasusu
    trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
    Förskolan gick med på att prova att utesluta mjölk utan intyg,men endast under ca 3 veckor.
    Jag tog sedan med provresultatet till förskolan och visade upp och tog sedan med mig mat som de inte fick lov att servera mitt barn...det måste vara mat inköpta av deras leverantör och inte konkurerande företag.

Först när de fick se intyg så kunde kosten anpassas till 100%
    Vi har ett till ämne som vi misstänker,men den tar de inte bort förän de fått intyg på det med
  • trållmor
    mady skrev 2009-05-18 18:54:01 följande:
    det tror jag nog är ett kriterie för att deras verksamhet att de skall kunna trygga barns hälsa och säkerhet. Kolla med den tillsynsmyndighet dagis har, kanske är skolverket även för dagis
    Vi ringde ju runt lite, och fick olika svar överallt och när min man frågade var man kunde läsa själv vad som gällde så fick han till slut fram en hemsida (som slutat fungera)... Känns lite som Göteborg i ett nöskal, för så här har vi blivit bemötta sen vi flyttade hit {#lang_emotions_yell}
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • mady

Trist och främst när det gäller ens barn. Fråga läakren om ni kan få sjukintyg och ha vab under tiden ni får klart med vad det är och tills läkaren kan skriva intyg.

Vi har aldrig behövt lämna intyg från annat än oss själva dagis och skolor...

• Snutten

Trållmor: vi hade föräldrakooperativ förut och det var inga problem med att få dem att köpa mat osv. Jag antar att er fsk får bidrag från kommunen och i så fall så är de skyldiga att ordna med mat till barnen om ni inte har ngt annat avtal med dom. Tar ni med mat annars? Vi bor i Göteborg. Nu tex så fanns inte vanilj YOSA i dagis sortiment så då får jag köpa med så får jag tillbaka pengarna sedan.

För vår del så funkar det bra med dagis. Om vi utesluter ngt så behöver vi nu inte ha ngt intyg. Men Siri har MÅNGA allergier och vi utesluter och återinför lite varteftersom så det hade blivit lite komplicerat att hela tiden ha med intyg. Det vi håller på med nu är iofs mest frukter så det påverkar inte kosten så mycket som tex mjölk eller sädesslag gör.

• Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
    Vårt dagis är oxå kommunalt, men de lagar ingen mat utan får mat levererad ifrån Sodexo.
    Vi har inte behövt lämna ngt intyg. Utan vi har informerat personalen hela tiden om vad som händer och hur det ska vara kring maten, och det funkar jätte bra. Vi har verkligen inga problem med personalen, tvärt om =) Det enda vi har varit tvugna att göra är att vi fått skriva under ett papper att vi "godkänner" att personalen får ge henne medicin när det behövs. 
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Blå Flygare

Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr*
    Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse med Var på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.

• Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-05-19 09:26:12 följande:
    Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr* Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse med Var på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.
    Missade det
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!