• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Bröderna Bus

Hej!
    Hoppar in här om jag får...
    Vi har fått "erbjudande" om att vaccinera vår stora son, 13 år. Jag känner mej väldigt tveksam, vad händer med immunförsvaret mm? Sonens pappa prövade det här när han var liten (länge sen visserligen...) och han blev jättesjuk, tvingades bryta. Vår son har ganska kraftig allergi och vad jag fårstår så är det inte säkert att behandlingen funkar...
    Jag ska naturligtvis läsa på & prata med experter innan vi tar något beslut men undrar ändå om nån härinne har erfarenheter?

• Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-19 09:26:12 följande:
    Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr* Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse med Var på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.
    Missade det. Men såg att det går i repris i morgon, den 20 maj, kl 20.00, också i Kunskapskanalen. Ska försöka se det då.
  • mady

Bröderna Bus skrev 2009-05-19 13:04:24 följande:

Hej!Hoppar in här om jag får...Vi har fått "erbjudande" om att vaccinera vår stora son, 13 år. Jag känner mej väldigt tveksam, vad händer med immunförsvaret mm? Sonens pappa prövade det här när han var liten (länge sen visserligen...) och han blev jättesjuk, tvingades bryta. Vår son har ganska kraftig allergi och vad jag fårstår så är det inte säkert att behandlingen funkar...Jag ska naturligtvis läsa på & prata med experter innan vi tar något beslut men undrar ändå om nån härinne har erfarenheter?
    Sä här känner jag, är man tillräckligt sjuk så kan det vara det hoppet man har. Det kanske inte blir helt bra, man kanske får sluta men vad är valmöjligheten. Sen finns det andra som tycker annorlunda. Nu är han så stor och bör vara med i snacket för det ÄR jobbigt att hyposensas, tro mig jag vet
  • Snutten

Nu är jag trött på pollen. Och det är inte ens jag som mår dåligt. Siri är skruttig i astman och så in i bomben trött att hon somnar med näsan i middagen. Nu har det regnat lite så nu kanske det lägger sig lite. Suck...

• Summerlover

Ngn som vet hur lång tid det tar för en bebis kropp på snart 4 mån att få ur mjölkbaserad ersättning ur kroppen???

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Amulett
    AmoreElin skrev 2009-05-19 20:15:45 följande:
    Ngn som vet hur lång tid det tar för en bebis kropp på snart 4 mån att få ur mjölkbaserad ersättning ur kroppen???
    Har hört att det kan ta 2 veckor, någon sagt upp till 4, innan mjölkproteinet är helt borta ur kroppen.
    Har du hittat tråden för mjölkallergiska bebisar?
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m43982626.html

Men de flesta börjar ju må bättre långt innan dess, även om det inte stämmer in på alla ...
  • mady

jag har nog för mig att det tog upp mot en månad innan min var helt balanserad, eller tre veckor kanske. Du märker om det sakta men säkert blir bättre. I allergins värld kan man tyvärr inte ha bråttomt

• Summerlover

Ne jjag vet. Jag tänkte bara eftersom hon åt NAN i 2,5 dygn dessförinnan NUTRA och nu efter NUTRA

• mady

ingen aning med så små mängder... har aldrig gett ersättning till så små. Hur mår skruttan nu? Så trist att behöva ha det så struligt och med ruttet bemötande från vården.

Hoppas hon snart mår mycket bättre så ni får må bra hela familjen.
    *styrke kram*

• Summerlover
    mady skrev 2009-05-19 22:06:44 följande:
    ingen aning med så små mängder... har aldrig gett ersättning till så små. Hur mår skruttan nu? Så trist att behöva ha det så struligt och med ruttet bemötande från vården.Hoppas hon snart mår mycket bättre så ni får må bra hela familjen.*styrke kram*
    Tack! Ja det e ingen skillnad!
Svar på tråden Allergitråden!