• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Slippy
    SanTan skrev 2009-05-20 13:14:11 följande:
    Någon som är bra på allergisk astma?Jag har reagerat mot pollen hela mitt liv men i år är första gången jag har kännt av det på andningen. (har även pälsdjursallergi) För tre dagar sedan konstaterade en läkare att jag hade astma på grund av pollen. Eller, jag fick astmamedecin och hon gjorde en väldigt enkel undersökning. Och jag blir faktiskt bättre av astmamedecinen.Och så mina frågor: 1) Kan man bli frisk från astma eller kommer jag alltid att ha det (med mer eller mindre symtom)2) Kommer jag reagera med astma varje vår nu?3) Kan min päldsdjursallergi också bli värre så att jag nu även reagerar på pälsdjur med astma?4) Är det stor risk att mina barn får astma. Min man har allergisk astma mot pälsdjur (och eventuellt pollen) och jag har som sagt mot pollen. Yngsta dottern är ägg-allergisk och har atopiskt eksem, annars har vi inte märkt nått på någon av barnen (dom är 2,5 och 5 år)5) Om jag mest har hosta och tryck över bröstet. Är det verkligen astma då? Tung andning har jag bara kännt när jag är ute och springer. Plus att jag vaknade en natt med andnöd, som släppte på några minuter. Hostade även en hel del nattetid, innan jag fick astmamedecinen.6) Kommer jag bli frisk så fort pollen försvinner i luften?Många frågor.... någon som kan svara???
    Du har ju redan fått bra svar, men jag tänkte bara tillägga att man kan bli av med astman. Jag hade astma när jag va yngre, tog massa mediciner varje dag, men den blev bättre och bättre och nu är den borta. Kan behöva ta bricanyl nån gång ibland när jag spelar innebandy, men det är allt. Har haft allergi mot pälsdjur och pollen sen jag va ca 10 år och det är fortfarande kvar, men även det har blivit mkt bättre.
  • hönsmormors dotter

Hej,

Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen.
    Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner.
    Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken???

Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.

• Kavat

Lite ot, men måste klaga lite.
    Att man aldrig kan hålla sig bra då. Hela förra veckan var vi sjuka, i måndags fick jag i alla fall gjort gastron! Äntligen avklarad. Blev sövd så jag minns ingenting. Rekomenderas om ni skulle behöva det.
    Sen försökte jag få tag i hudkliniken för att jag inte fått provsvar, tror ni inte att de har förstört? provet då. Så jag kommer aldrig att få något svar. Och gastron är ju försenad med 6 veckor, så den kommer väl heller inte visa något eftersom jag inte äter gluten längre.

Maken blev dålig igen, men är nu lite bättre i alla fall.
    Sen kraschade min rygg igår och är värre idag och vi har kalas flera dagar nu i helgen. Kul, kul... Bläääähhh...

Annars så är det bra här hemma.

Vi har gjort glass och glass och glass. Körde med säkert kort denna gång. Glasstårta. Vi får väl se hur det blir, men jag hoppas att det blir gott!

• Kavat

hönsmormors dotter skrev 2009-05-20 20:43:39 följande:

Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.
    Allt går över i bröstmjölken. Vin som vatten. Vinet går alltså över lika mycket som mjölken gör skulle jag tro. MEN alkoholen i vinet försvinner ju allt eftersom så om man dricker ett glas vin så tar det ju timmar innan det kommer ut i bröstmjölken och då finns det ju inte så mycket alkohol kvar.
    Så tål man inte vindruvor så kommer bebisen säkert reagera på om man dricker vin, liksom en mjölkallergisk bebis reagerar om man dricker mjölk.
  • Blå Flygare

Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.
    Alkohol får i b-mjölken samma koncentration som i blodet, så halten är så låg att den inte påverkar barnet nämvärt så länge man dricker måttligt. Liiite alkohol tål de.
    Vid allergi är det proteiner man reagerar på, och man reagerar redan på ytte-pytte-mängder. Det är mycket protein i b-mjölk, och den kommer från det man äter. Vet inte hur proteiner passerar över till barnet i magen, men eftersom barnet saknar immunförsvar i magen kan det ju inte utveckla allergi där heller.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-20 20:47:07 följande:
    Allt går över i bröstmjölken. Vin som vatten. Vinet går alltså över lika mycket som mjölken gör skulle jag tro. MEN alkoholen i vinet försvinner ju allt eftersom så om man dricker ett glas vin så tar det ju timmar innan det kommer ut i bröstmjölken och då finns det ju inte så mycket alkohol kvar. Så tål man inte vindruvor så kommer bebisen säkert reagera på om man dricker vin, liksom en mjölkallergisk bebis reagerar om man dricker mjölk.
    Ser man till livsmedelsverkets rapporterade allvarliga allergiska reaktioner på felmärkta/kontaminerade varor, så finns det t ex ett fall där den dos kasein (mjölkprotein) som en 6-årig flicka fick i sig uppskattades till 0,9 miligram och det ledde till behov av akut sjukvårdsbehandling pga av en anafylaktisk reaktion. Det var visserligen vid direktintag, men för att illustrera ett exempel att det kan räcka med pyttepyttelite för att framkalla en reaktion. Sen att den mjölk du äter "filtreras" innan din son får det via amningen så att han inte får i sig samma mängder av mjölkprotein som du äter, men det är ändå tillräckligt för att kunna framkalla en reaktion.

Vad gäller vin/alkohol så bryter ju kroppen ner det så att det försvinner ur kroppen på några timmar. (Mjölk)proteiner bryts ju inte ner på samma sätt utan lagras i kroppen och kan finnas kvar i flera veckor, från det att man börjar äta helt mjölkproteinfri kost så kan det ta upp emot 3-4 veckor innan alla lagrade rester av komjölksproteiner har försvunnit ur din kropp och helt slutat att passera över i bröstmjölken och påverka.
  • hönsmormors dotter

Tack för era svar! Nu begriper jag i alla fall betydligt bättre än innan. Förut har jag bara förstått ATT det är viktigt att undvika all mjölk, men inte VARFÖR.

Men en annan sak jag undrar är om allergin kan förvärras av att man utsätts för det man är allergisk emot? Han hann ju få i sig en del både via mig och via smakportioner vanlig gröt innan jag visste om att han var allergisk.

• emmasophia

God kväll allihopa! Har precis läst färdigt ca 15 sidor som ni skrivit sedan sist!!

Lider SÅÅÅÅ med Mama Law's Wiking och det här med FK, helt otroligt!!!! Har oxå en gång blivit helt felbehandlat av FK och då gjorde jag en klagomål till rätten men förlorade ändå. Efter det har jag ALDRIG litat på vad de säger utan vill ha ALLT på svart och vitt och namn på varje person jag pratar med. Lite OT men kan inte förstå hur de kan hålla på så där ni har ju väntat på pengarna jättelänge. Många kramar!!!

Här har vi försökt byta från Neocate till Neocate Advance. Eller egentligen bara försökt blanda lite Adcance i den vanliga NC:n. Det gick åt h**vete lillen fick jätteont i magen, förstoppad, ledsen 24/7 etc. Så efter 5 dagar tog vi paus. Nu har han mått bättre igen och kunnat bajsa själv så dagen till ära gjorde ja lite NeocateRISvälling till honom ikväll!! Tänkte vara lite kaxig ;D Han har ju inga livsmedel i kosten, bara Neocate men han är SÅÅ hungrig på nätterna nu så jag tänkte testa lite ris. Hela 2 tsk blandade jag i Neocaten. Nätterna kan inte bli värre iaf och OM han skulle sova lite längre på natten vore det jätteskönt ;) Nästa tisdag skall vi träffa hans nya doktor. Känner mig lite pirrig i magen inför detta. Tycket att man skall utesluta lite mer grejer ang min son eftersom han i 13 månaders ålder bara kan äta NC och får så väldigt ont i tarmarna av allt annat. Vet ni förresten att den gamla vanliga Neocaten kommer att försvinna hösten 2009 och efter det finns bara Neocate LCP (och Advande+Active). Kanske viktigt info till någon som har lika känsliga barn som jag??

Jag själv är hemma sjukskriven pga ryggen skall ju opereras om två veckor! Lite läskigt tycker jag har aldrig opererat mig men det går nog bra. Skall bli så skönt slippa allt värk!! Håll tummarna för mig!

• Kavat
    emmasophia skrev 2009-05-20 22:41:13 följande:
    God kväll allihopa! Har precis läst färdigt ca 15 sidor som ni skrivit sedan sist!! Lider SÅÅÅÅ med Mama Law's Wiking och det här med FK, helt otroligt!!!! Har oxå en gång blivit helt felbehandlat av FK och då gjorde jag en klagomål till rätten men förlorade ändå. Efter det har jag ALDRIG litat på vad de säger utan vill ha ALLT på svart och vitt och namn på varje person jag pratar med. Lite OT men kan inte förstå hur de kan hålla på så där ni har ju väntat på pengarna jättelänge. Många kramar!!! Här har vi försökt byta från Neocate till Neocate Advance. Eller egentligen bara försökt blanda lite Adcance i den vanliga NC:n. Det gick åt h**vete lillen fick jätteont i magen, förstoppad, ledsen 24/7 etc. Så efter 5 dagar tog vi paus. Nu har han mått bättre igen och kunnat bajsa själv så dagen till ära gjorde ja lite NeocateRISvälling till honom ikväll!! Tänkte vara lite kaxig ;D Han har ju inga livsmedel i kosten, bara Neocate men han är SÅÅ hungrig på nätterna nu så jag tänkte testa lite ris. Hela 2 tsk blandade jag i Neocaten. Nätterna kan inte bli värre iaf och OM han skulle sova lite längre på natten vore det jätteskönt ;) Nästa tisdag skall vi träffa hans nya doktor. Känner mig lite pirrig i magen inför detta. Tycket att man skall utesluta lite mer grejer ang min son eftersom han i 13 månaders ålder bara kan äta NC och får så väldigt ont i tarmarna av allt annat. Vet ni förresten att den gamla vanliga Neocaten kommer att försvinna hösten 2009 och efter det finns bara Neocate LCP (och Advande+Active). Kanske viktigt info till någon som har lika känsliga barn som jag?? Jag själv är hemma sjukskriven pga ryggen skall ju opereras om två veckor! Lite läskigt tycker jag har aldrig opererat mig men det går nog bra. Skall bli så skönt slippa allt värk!! Håll tummarna för mig!
    Håller tummarna! Vad är det för fel på ryggen och vad ska göras?
    Hoppas att det går bra med lite ris till honom.
  • emmasophia
    Kavat skrev 2009-05-21 08:31:26 följande:
    Håller tummarna! Vad är det för fel på ryggen och vad ska göras?Hoppas att det går bra med lite ris till honom.
    TACK! Fick stort diskbråck när lillen föddes och nu finns inte längre någon utrymme för nerverna eftersom diskbråcket har bara blivit större och större. Så nu blockar de bort det! Längtar till op om det nu verkligen tar bort all smärta...

Lillen sov inte bättre (eller längre) inatt men hade inte ont i magen heller!!! Så KANSKE ris passar??????? Vi har testat ris när han var 6mån men då gick det inte. Kanske Lomudal GI funkar??? Skall fortsatt ikväll med detta :DD
Svar på tråden Allergitråden!