• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Snutten

Nu är jag så trött på polleneländet! Har ringt BUM så de ska ringa upp. Vi ger vansinnigt höga doser med pulmicort och ändå så hostar hon som en tok. Jag hoppas att vi ska få en pariboy eller nåt som kanske funkar bättre att inhalera med. Knäppt att man önskar sig något sånt...

Och så har jag jobbat inatt. Ska sova ett par timmar när mamma har Siri.

• Glass

Är det någon av er som har pollenfilter eller något liknande i era fönster då ni vädrar?

Vi ska flytta snart och tänkte vara ordentliga och sätta in något sånt, eftersom min man är mycket allergisk och jag är lite allergisk.

• emmasophia

Har i två kvällar gjort RISvälling på Neocate till lillen och än så länge ingen reaktion!!! Ifs är det bara 2tsk ris i vällingen men ändå. Aldrig tidigare har vi kommit så här långt!!! Kan knappt tro det är sant. Om det är åldern (13mån) eller Lomudal GI eller nånting annat bryr jag mig inte om men KANSKE vi äntligen hittar nåt till lillen???!!! Vore SÅÅÅ skönt!! Har redan börjat drömma om att kanske kunna köpa fruktpure på affären det mesta innehåller ju risstärkelse

• Kavat
    emmasophia skrev 2009-05-22 13:31:54 följande:
    Har i två kvällar gjort RISvälling på Neocate till lillen och än så länge ingen reaktion!!! Ifs är det bara 2tsk ris i vällingen men ändå. Aldrig tidigare har vi kommit så här långt!!! Kan knappt tro det är sant. Om det är åldern (13mån) eller Lomudal GI eller nånting annat bryr jag mig inte om men KANSKE vi äntligen hittar nåt till lillen???!!! Vore SÅÅÅ skönt!! Har redan börjat drömma om att kanske kunna köpa fruktpure på affären det mesta innehåller ju risstärkelse
    Hurra! Härligt! Jag hoppas verkligen det fortsätter så här.
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-05-20 20:44:17 följande:
    Lite ot, men måste klaga lite. Att man aldrig kan hålla sig bra då. Hela förra veckan var vi sjuka, i måndags fick jag i alla fall gjort gastron! Äntligen avklarad. Blev sövd så jag minns ingenting. Rekomenderas om ni skulle behöva det. Sen försökte jag få tag i hudkliniken för att jag inte fått provsvar, tror ni inte att de har förstört? provet då. Så jag kommer aldrig att få något svar. Och gastron är ju försenad med 6 veckor, så den kommer väl heller inte visa något eftersom jag inte äter gluten längre.Maken blev dålig igen, men är nu lite bättre i alla fall.Sen kraschade min rygg igår och är värre idag och vi har kalas flera dagar nu i helgen. Kul, kul... Bläääähhh...Annars så är det bra här hemma. Vi har gjort glass och glass och glass. Körde med säkert kort denna gång. Glasstårta. Vi får väl se hur det blir, men jag hoppas att det blir gott!
    Åh..glasstårta!?

Recept snälla!
  • WimsA

Hej alla!

Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det?
    Och varifrån har ni beställt det isf?

• Miralicia
    WimsA skrev 2009-05-22 20:05:16 följande:
    Hej alla! Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det? Och varifrån har ni beställt det isf?
    Rapsys sortiment går att köpa från www.allergimat.com och det är de som driver den sajten som också tagit fram rapsyprodukterna, dock tycker jag att de tag lite snudd på hutlös frakt tyvärr (lägsta fraktkostnaden är 75:- och sen uppåt beroende på vikt och omfång enligt postens avgifter - även om du bara skulle köpa en liten påse med rapsypulver för att testa om han gillar det ).

Det finns även ett gäng återförsäljare av rapsyprodukterna runt om i landet, om du scrollar ner till slutet av den här sidan där de olika rapsyprodukterna beskrivs hittar du ett gäng återförsäljare.
    www.allergimat.com/page.asp
    Hos återförsäljarna är det iofs ofta bara de mindre förpackningsstorlekarna och att jämförpriset kan vara ngn krona högre - men det sparar du in på frakten.
  • WimsA
    Miralicia skrev 2009-05-22 20:15:52 följande:
    Rapsys sortiment går att köpa från www.allergimat.com och det är de som driver den sajten som också tagit fram rapsyprodukterna, dock tycker jag att de tag lite snudd på hutlös frakt tyvärr (lägsta fraktkostnaden är 75:- och sen uppåt beroende på vikt och omfång enligt postens avgifter - även om du bara skulle köpa en liten påse med rapsypulver för att testa om han gillar det ).Det finns även ett gäng återförsäljare av rapsyprodukterna runt om i landet, om du scrollar ner till slutet av den här sidan där de olika rapsyprodukterna beskrivs hittar du ett gäng återförsäljare.www.allergimat.com/page.asp återförsäljarna är det iofs ofta bara de mindre förpackningsstorlekarna och att jämförpriset kan vara ngn krona högre - men det sparar du in på frakten.
    Tack så mkt!!
  • Alicia05sMamma
    WimsA skrev 2009-05-22 20:05:16 följande:
    Hej alla! Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det? Och varifrån har ni beställt det isf?
    Jag köper bla. rapsy frutty från allergimat.com till Alicia.

Är jätte nöjd med allt jag beställt och de är super trevliga

Jag kan rekomendera även att köpa chokladdrycks pulvret samt glassmixen
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!