• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Snutten

Blå myran: På ett sätt är det ju bra att få en snabb tid till bum. Men jag förstår precis vad du menar med dåligt. När jag hade vari på BUM hos A-C sist så kände jag mig ledsen för det blir så tydligt allt som är med S.

• trållmor

Hur har ni fått göra med maten på dagis, alltså har de köpt in maten eller har ni fått köpa själva och ta med till dagis? Har ni kommunalt eller privat (om sånt spelar någon roll)?

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Jasusu
    trållmor skrev 2009-05-18 18:29:20 följande:
    Hur har ni fått göra med maten på dagis, alltså har de köpt in maten eller har ni fått köpa själva och ta med till dagis? Har ni kommunalt eller privat (om sånt spelar någon roll)?
    Vi har kommunalt och vi får inte ta med mat...även om vi skulle vilja. Det hade vi problem med precis när vi fått diagnoserna och förskolan inte var förberedd på att lägga om kosten så snabbt.
    Så de lagar alltså maten på förskolan för de barn som är allergiska och de andra barnen får mat från storkök.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-05-18 17:44:47 följande:
    Blå myran: På ett sätt är det ju bra att få en snabb tid till bum. Men jag förstår precis vad du menar med dåligt. När jag hade vari på BUM hos A-C sist så kände jag mig ledsen för det blir så tydligt allt som är med S.
    Och det är till A-C vi ska nu. Fick tid den 29e, helt ok. Hade vi tagit vilken läk som hade jag fått tid denna vecka, men det hade bara blivit snurrigt och kännts fel. Jag räknar med att nästa besök med S till ös blir sista dit.

----

Vad kan jag smörja in A (2 mån) med? Miniderm föreslog ssk, men den gjorde S (o mig) torrare - av mineralolja kan jag tro. Så jag vill helst ta något annat!
    (Mildison tar jag på själva eksemet)
  • mady

Vi har haft turen att haft en fantastisk husa på dagis. Fungerat bra på skolan med men där kan barnen bli besvikna om andra till exempel får lasange så får dom spaggetti och köttfärsås...

fattar inte varför de inte kan laga samma mat, det är ju inge svårt. Min stora flicka tyckte jag skulle ha lektion för dom som lagar maten

• Blå Flygare
    trållmor skrev 2009-05-18 18:29:20 följande:
    Dagis är skyldiga att förse alla barn med mat. Av hygiemskäl får man inte ta med mat till köket (men till avd är ok här)
  • mady
    Blå Flygare skrev 2009-05-18 18:42:59 följande:
    Och det är till A-C vi ska nu. Fick tid den 29e, helt ok. Hade vi tagit vilken läk som hade jag fått tid denna vecka, men det hade bara blivit snurrigt och kännts fel. Jag räknar med att nästa besök med S till ös blir sista dit.----Vad kan jag smörja in A (2 mån) med? Miniderm föreslog ssk, men den gjorde S (o mig) torrare - av mineralolja kan jag tro. Så jag vill helst ta något annat!(Mildison tar jag på själva eksemet)
    vi har perioder kört med a-creme från hälsokost. olivolja har vi oxå haft i perider, väldigt kladdigt
  • trållmor
    Jasusu skrev 2009-05-18 18:33:00 följande:
    Vi har kommunalt och vi får inte ta med mat...även om vi skulle vilja. Det hade vi problem med precis när vi fått diagnoserna och förskolan inte var förberedd på att lägga om kosten så snabbt.Så de lagar alltså maten på förskolan för de barn som är allergiska och de andra barnen får mat från storkök.
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2009-05-18 18:43:56 följande:
    Dagis är skyldiga att förse alla barn med mat. Av hygiemskäl får man inte ta med mat till köket (men till avd är ok här)
    Gäller det även om det är privat dagis?
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
    Här vill dagis ha intyg även under utredning - för att inga misstag ska ske enl dem. Låter konstigt i mina öron men läk ställer upp på det så jag bråkar inte.
Svar på tråden Allergitråden!