• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law

Vet inte om ni har saknat mig men kikar in en vända medans det är lugnt här hemma. Här är det som vanligt.... Wiking ska äta penicillin ytterligare en vecka så det blir 3 veckor sammanlagt med penicillin för att hans eksem på händerna har börjat vätska igen och doktorn kan inte förstå varför det blir så. Han hade som vi misstänkte staffar i eksemen och att det va rätt att sätta in penicillin. Nya salvan som han fick för ansiktet funkar otroligt bra och han är nu hel i ansiktet fast man ser ju direkt när han reagerar då huden är så känslig och tunn där. Har inte hört nåt mer om ev Xolair behandling men hoppas innerligt att vi får svar på det snart. Antar att vi får veta när vi ska på återbesök den 4 juni.

Och NEJ jag har fortfarande inte hört nånting från försäkringskassan... trodde ju faktiskt att det skulle gå fortare när jag ringde och sa att jag inte hade några synpunkter på "kommuniceringen" eller va man ska kalla den.... det börjar bli kris i kassan här och lite pengar skulle inte sitta fel.....

Hoppas det är så bra som möjligt med er här iaf.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Glass

Hej igen på er. Nu är jag här med en fråga igen

Jag ska ju undvika mjölkprodukter nu när jag ammar min lilla. Vad kan man äta "ute"? Om jag går på fik eller en restaurang eller sånt så har jag ingen aning om vad som inte brukar innehålla mjölkprodukter. Kan ni ge mig lite tips så att jag kan äta något skoj i morgon då jag ska ut och fika med mammor och bebisar

• mady
    AmoreElin skrev 2009-05-19 22:08:31 följande:
    Tack! Ja det e ingen skillnad!
    då hoppas vi att det ändå är mjölken bara det får lite tid... jag menar så det itne är att hon reagerar på något annat, eller bara har ont i magen utan anledning.
  • mady

delicato har många mjölkfria produkter, sorbe, isglass mm

Mamalaw du är saknad

• Glass

ok, tack!
    Finns det fler förslag, glass känns inte så lockande då de andra äter, liksom...

• LindaB78

Jag är så glad. Lillen 14 månader var hos läkaren idag och kollade sina allergier. Han blev diagnostiserad som mjölk- och äggallergiker när han var 6 månader. Och mjölkallergin verkar ha vuxit bort! Hurra! Han reagerar fortfarande på ägg, men den allergin känns inte lika jobbig som mjölken. (Han har eksem som symptom).
    Så nu blir det glass i sommar...

• Kavat
    Glass skrev 2009-05-19 22:15:18 följande:
    Hej igen på er. Nu är jag här med en fråga igen Jag ska ju undvika mjölkprodukter nu när jag ammar min lilla. Vad kan man äta "ute"? Om jag går på fik eller en restaurang eller sånt så har jag ingen aning om vad som inte brukar innehålla mjölkprodukter. Kan ni ge mig lite tips så att jag kan äta något skoj i morgon då jag ska ut och fika med mammor och bebisar
    Delicato skulle jag också tipsa om. Espresso House brukar ha bra koll (har några alternativ), men se till så de inte tar den vanliga tången till dina grejer också.
    Annars så är det nog bara att fråga på stället. Vissa har tyvärr inget, andra har massor, så du kanske skulle ta med dig något ätbart i skötväskan ifall.

Jag tröttnade nämnligen efter ett tag och tog med mig Bragokex eller något annat. Har man då frågat om de har så kan de inte säga något när man äter det man har med sig.
  • Kavat
    Glass skrev 2009-05-19 22:31:36 följande:
    ok, tack! Finns det fler förslag, glass känns inte så lockande då de andra äter, liksom...
    Alltså delicato = bl.a chokladboll
  • Kavat
    LindaB78 skrev 2009-05-19 22:33:59 följande:
    Jag är så glad. Lillen 14 månader var hos läkaren idag och kollade sina allergier. Han blev diagnostiserad som mjölk- och äggallergiker när han var 6 månader. Och mjölkallergin verkar ha vuxit bort! Hurra! Han reagerar fortfarande på ägg, men den allergin känns inte lika jobbig som mjölken. (Han har eksem som symptom). Så nu blir det glass i sommar...
    Härligt, hoppas det går bra!
  • Glass
    LindaB78 skrev 2009-05-19 22:33:59 följande:
    Jag är så glad. Lillen 14 månader var hos läkaren idag och kollade sina allergier. Han blev diagnostiserad som mjölk- och äggallergiker när han var 6 månader. Och mjölkallergin verkar ha vuxit bort! Hurra! Han reagerar fortfarande på ägg, men den allergin känns inte lika jobbig som mjölken. (Han har eksem som symptom).Så nu blir det glass i sommar...
    en fråga. Går äggprotein över i mjölken då man ammar? Fundrar på om det kan vara det som min dotter inte tål eftersom hon har eksem. Håller just nu på att utesluta mjölken för att se om det är det, men om det inte är det så kanske det är ägg. Hur vanligt är äggallergi?
Svar på tråden Allergitråden!