• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare

Tack Snutten o Kavat. Blåbärssoppa med musli låter som något jag kan testa. Risdryck får jag tyvärr kväljningar av, smakar för likt gröt Smoothie låter också gott, fast jag vet inte om jag orkar disken *lat*

• Glass

Vad är det för råd man får om man har allergi i familjen och ska introducera smakportioner till sin bebis? Är det något som man ska vänta lite med?

• Slippy
    Glass skrev 2009-05-17 23:54:01 följande:
    Vad är det för råd man får om man har allergi i familjen och ska introducera smakportioner till sin bebis? Är det något som man ska vänta lite med?
    De råden vi fick va att ta det försiktigt och prova varje ny sak i 4-5 dagar för att se om det blir nån reaktion. Enligt dotterns doktor så va det förr så att man väntade med t.ex. fisk och dyl. men han sa att nu mer så testar man och ser om det blir nån reaktion eller inte och att man inte behöver utesluta nåt om man inte vet att barnet är allergiskt. Gluten sa dom på bvc att det va bra om man testade medan man fortfarande ammade. Jag tolkade det som att det va för att barnet är lite skyddat genom amningen och om det skulle bli en reaktion så kanske den iaf blir lite lindrigare. Men jag har ingen erfarenhet av detta eftersom min dotter inte reagerat på gluten. Hennes andra allergier (de som vi konstaterat att hon har) har visat sig readan när jag helammade.
  • Glass
    Slippy skrev 2009-05-18 08:00:23 följande:
    De råden vi fick va att ta det försiktigt och prova varje ny sak i 4-5 dagar för att se om det blir nån reaktion. Enligt dotterns doktor så va det förr så att man väntade med t.ex. fisk och dyl. men han sa att nu mer så testar man och ser om det blir nån reaktion eller inte och att man inte behöver utesluta nåt om man inte vet att barnet är allergiskt. Gluten sa dom på bvc att det va bra om man testade medan man fortfarande ammade. Jag tolkade det som att det va för att barnet är lite skyddat genom amningen och om det skulle bli en reaktion så kanske den iaf blir lite lindrigare. Men jag har ingen erfarenhet av detta eftersom min dotter inte reagerat på gluten. Hennes andra allergier (de som vi konstaterat att hon har) har visat sig readan när jag helammade.
    Tack!

Angående gluten så fick vi det rådet också på bvc. Då ska vi testa igenom lite grejer ordentligt. Jag har visserligen rätt dålig koll på vad man ska testa för grejer, men vi har börjat med potatis och majs och ska testa morot nu, sedan får vi se. 
    Vi häller lite vetemjöl på maten hon äter.
  • saffe
    AmoreElin skrev 2009-05-17 12:23:33 följande:
    Tack, ja jag e helt gråtfärdig. Vet ju inte om det e NAN hon e allergisk mot och nu äter hon ju knappt Nutra och det e ju det enda vi ska ge henne. Hur ska vi få henne att äta det????
    Kan du inte blanda NAN och Nutra och sen försöka ta bort så mycket NAN som möjligt, så fort som möjligt? Den döljer väl Nutra-smaken i början tills hon vant sig. Jag blandade Nutra och bröstmjölk i början, men det kanske inte är nåt alternativ?
  • Summerlover

Nu tar hon Nutra bra igen. Men vi e fortfarande inte 100 på att det e komjölksallergi!!

Hur ska man kunna börja med smakisar då????

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Snutten

AmoreElin: Vänta ett tag nu och se hur det går med Nutran. Så läget är stabilt någon vecka eller så. Sedan börjar man med smakisar som vanligt. Dvs mosad potatis osv blandat med lite nutra och mjölkfritt smör eller olja. Det är inte konstigare än att introducera till ett barn som inte är mjölkallergiskt. Det finns en mjölkallergitråd för bebisar. Där kanske dom har bra tips och råd just för mindre barn. Det finns även mjölkfri gröt att köpa i matvaruaffärerna.

• Blå Flygare
    Glass skrev 2009-05-18 08:24:15 följande:
    Tack! Angående gluten så fick vi det rådet också på bvc. Då ska vi testa igenom lite grejer ordentligt. Jag har visserligen rätt dålig koll på vad man ska testa för grejer, men vi har börjat med potatis och majs och ska testa morot nu, sedan får vi se.  Vi häller lite vetemjöl på maten hon äter.
    Ni ger väl inte vetemjöl rå?? Ta ist lite bröd eller kex o smula över maten.
  • Snutten
    Glass skrev 2009-05-18 08:24:15 följande:
    Tack!Angående gluten så fick vi det rådet också på bvc. Då ska vi testa igenom lite grejer ordentligt. Jag har visserligen rätt dålig koll på vad man ska testa för grejer, men vi har börjat med potatis och majs och ska testa morot nu, sedan får vi se.  Vi häller lite vetemjöl på maten hon äter.
    Annars kan man ju koka gröt eller göra pulvergröt från affären. Det innehåller ju mjöl. Smrögåsrån brukar ju vara poppis. Eller red såser osv med vetemjöl.
  • Blå Flygare

Väntar på att barnmedicin ska ringa, de ville trixa lite med tiderna så A inte skulle behöva vänta till juli för en tid för sin eksem. Hon ville ge en tid direkt - och det känns ju både bra o dåligt. Dåligt för då känns det mycket värre om det är "brottom".

Svar på tråden Allergitråden!