• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 09:42:09 följande:
    Här har magen blivit kass igen som av sädesslag. Vi ger henne ju lite av det på läk inrådan. Antar pga pollensäsong. Så nu föröker jag få maken att ta bort sädesslag, och han försöker få mig att provocera mjölk *suck* Ska till läk på fredag för sonen, får väl konsultera henne om dottern om hon går med på det. Vi går dit i vanliga fall fast går tillfälligt till allergimottagning med dottern. Nu har jag börjat smörja blöjområdet på sonen med kortison. Försökt med rumpsalvor och med olja, och har det inte blivit sämre så har det i alla fall bara blivit tillfälliga förbättringar. Hade det varit någon annanstans på kroppen hade jag tagit kortison för länge sen, fast av någon anedning känns det helt fel i blöjområdet, där "ska" man ju ta bephanten, inotyol osv. Men nu efter bara 1 dos ser det mycket bättre ut Kan det ändå vara svamp?? Jag tror inte det är det, men får höra flera som säger att om inte bephanten eller inotyol hjälper är det svamp
    Kavat skrev 2009-05-25 10:07:52 följande:
    Får han "blåsor" av bajset/kisset eller är han röd överallt? Mina barn har konstigt nog alltid varit fina under blöjan - om de inte fått i sig något de inte tål för då fräter det hål och blir blåsor på nolltid. Sen var det väl du som skrev att det var typ vete i någon blöjsort? Vi har som sagt haft Libero hela tiden på sonen och han som är så känslig i övrigt har aldrig reagerat på deras blöjor. Men det är ju olika det där med. Här har det funkat med tjockt och då menar jag tjockt lager inotyol vid varje blöjbyte för att avföringen inte ska komma i kontakt med såren. Håller tummarna att det funkar med kortisonen. Lufta lufta lufta... Sädesslag och mjölk. Hm, är hon sämre nu så är det kanske inte läge att provocera. Maken är "nöjd" är hemma för vi har gjort lite provoceringar med apelsin bla. Och nu är hon superskrovlig igen. Så nu inser han själv att ok, hon tål inte det. Så nu är det väl en månad innan hon blir fin i huden igen... Suck!
    Att smörja rumpan med kan jag tipsa om Daktacort eller Cortimyk om man misstänker svamp - vilket jag tycker att det låter som om det ser frätt och blåsigt ut och inotynol etc inte hjälper det minsta. (Daktacort ska förvaras i kylskåp, men personligen tycker jag att den funkar bäst även om båda ska vara samma/likvärdiga). De är egentligen för fotsvamp men funkar perfekt även till irriterade bebisrumpor - båda innehåller både kortison & anti-svampmedel. Tycker de funkar bättre än ren hydrokortison/mildisonsalva. Även andra märken på blöjor kan vara värt att testa, eller testa med tygblöjor (det enda som funkade för oss - hon fick svamp av allt annat) eller i varje fall när det är irriterat lägga ett tyglager som en liner närmast rumpan även om man har engångsblöjor - leta efter lite gamla linnehanddukar på loppis som man kan klippa till i lagom bitar det är det som jag tycker känns skönast tycker jag.
  • Kavat

Åh, varför bor ni inte här allesammans så man kunde ta en kaffe och sitta och titta på när barnen roade sig... Vi är leksugna!

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 10:16:40 följande:
    Kavat: Libero funkar inget viare på A. S tålde den inte alls. Kör mest tyg, och det är lite bättre än lidl... Funderar på tvättmedelsbyte för att se om det hjälper. Rött, torrt o blåsor över snoppen (ibl. på) och på låren. I ljumsken rött o hudavskav, fuktigt. Så i ljumsken kör jag med inotyol o det hjälper lite. Men där det är torrt blir det värre av den o bephanten o miniderm. Så där tog jag kortison, inte i ljumsken! S har också fått skorv nu. got to go...
    Uhu... Ja, datacort har jag också hört bra om. Kanske bra att prova. Men det är ju så lurigt. Om de blir sådana för de inte tål sin egen avföring osv, så hjälper det ju inte i längden. Men du har ju snart tagit bort allt på honom...

Synd att S får skorv också.. Är det av sädesslagen tror du?
  • Kikki70

Skulle gärna ta en fika någon dag, vet inte om det funkar för tösen med fiket nära korsvägen?!

Har varit där en gång och lämnade recept på äggfria maränger, samma dag som det stod om ägarinnan i GP. Supertrevlig människa.

Som sagt detta var ett tag sedan och då hade vi ju inte fått någon konstanterad allergi hos dottern, så jag tänkte inte på det mer än att systerdottern som har celiaki faktiskt kunde fika där.

• Kavat
    Kikki70 skrev 2009-05-25 13:03:39 följande:
    Skulle gärna ta en fika någon dag, vet inte om det funkar för tösen med fiket nära korsvägen?! Har varit där en gång och lämnade recept på äggfria maränger, samma dag som det stod om ägarinnan i GP. Supertrevlig människa. Som sagt detta var ett tag sedan och då hade vi ju inte fått någon konstanterad allergi hos dottern, så jag tänkte inte på det mer än att systerdottern som har celiaki faktiskt kunde fika där.
    Ja, det hade varit kul! Det är ju flersom bor Gbg-området.

Belindas hade kakor som min son kunde äta, så då bör ju din tjej kunna. Hon kör det mesta mjölk, ägg, soja och glutenfritt, men vill minnas att det var en del havre i vissa saker när jag var där för ca ett år sedan.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-25 13:19:48 följande:
    Ja, det hade varit kul! Det är ju flersom bor Gbg-området. Belindas hade kakor som min son kunde äta, så då bör ju din tjej kunna. Hon kör det mesta mjölk, ägg, soja och glutenfritt, men vill minnas att det var en del havre i vissa saker när jag var där för ca ett år sedan.
    Glömde ju alla glada smajlisar.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-25 12:59:23 följande:
    Åh, varför bor ni inte här allesammans så man kunde ta en kaffe och sitta och titta på när barnen roade sig... Vi är leksugna!
    Kaffet hoppar jag över men skulle gärna ta ett glas iskall saft eller så

Jag sitter här i skokartongen just nu och ska snart ta mig ut en stund med M så hon får vara ute och leka en stund ... måste bara försöka hitta nånstans där man slipper ifrån de värsta ouppfostrade ungarna i ålder ca 3,5-10 år på gårdarna häromkring vars föräldrarna låter dem driva lite halvt vind för våg och då beter sig därefter

Jag får helt klart ta och bjuda in mig ett par dagar hos dig nån gång i sommar om ni är hemma så får vi ta lite fika då
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-25 13:22:14 följande:
    Kavat skrev 2009-05-25 12:59:23 följande: Kaffet hoppar jag över men skulle gärna ta ett glas iskall saft eller så Jag sitter här i skokartongen just nu och ska snart ta mig ut en stund med M så hon får vara ute och leka en stund ... måste bara försöka hitta nånstans där man slipper ifrån de värsta ouppfostrade ungarna i ålder ca 3,5-10 år på gårdarna häromkring vars föräldrarna låter dem driva lite halvt vind för våg och då beter sig därefter Jag får helt klart ta och bjuda in mig ett par dagar hos dig nån gång i sommar om ni är hemma så får vi ta lite fika då
    Ja, det hade ju varit urkul! KOM och hälsa på!!!! Vi har plats (om jag städar lite i syrummet!)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-25 13:23:42 följande:
    Ja, det hade ju varit urkul! KOM och hälsa på!!!! Vi har plats (om jag städar lite i syrummet!)
    Det gör jag gärna

Ekonomin tillåter ju knappast några större utsvävningar vad gäller semesterplaner i år, men något litet avbrott från skokartongen här hemma måste man ju försöka att hitta på ändå för tjejernas skull. Har man lite framförhållning så behöver det ju inte bli så dyrt med resorna. Så det får vi ta och kolla upp.
Svar på tråden Allergitråden!