• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia

Jag kan komma med ett glasstips som bör funka för så gott som alla - Det är "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak.
    Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för.

Innehållsförteckningen:
    Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).

Riktigt goda var de också, typ godaste isglasspinnarna jag smakat tror jag nästan. De smakar bra mycket mer än tex Triumfs hallon-colapinnar som är det tidigare jag kommit att hitta något som är så gott som "utan allt". Päronpinnarna smakar päronsplitt och hallonglassarna har massor med smak så triumfs hallonpinnar är snudd på blask i jämförelse.

• Mama Law

Än har ingen doktor ringt.... SUCK och åter SUCK

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-05-25 15:35:12 följande:
    suckar med dig. Att ni ska behöva ha det så tungt!
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-25 15:35:12 följande:

ska vi gråta ihop du och jag? Livet suger solen skiner men ett tungt moln hänger över "lilla" mig just nu. Känner bara för att emigrera eller något.

Vilken av männen skulle ringa? JS är på plats nu men reser bort i två veckor sa han till mig idag. Fast är det han som ska ringa kan det bli ganska sent, fler än en gång har han ringt mellan 8-9 på kvällen.

Hoppas han inte förlorat tron på Xolair nu

Jag fick post från FK, att de mottagit min överklagan för omprövning så har det gått vidare till någon enhet i Jönköping. Direktnumer till handläggare, ska nog ta mig ett snack med henne.
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-25 19:52:03 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-25 15:35:12 följande: ska vi gråta ihop du och jag? Livet suger solen skiner men ett tungt moln hänger över "lilla" mig just nu. Känner bara för att emigrera eller något.Vilken av männen skulle ringa? JS är på plats nu men reser bort i två veckor sa han till mig idag. Fast är det han som ska ringa kan det bli ganska sent, fler än en gång har han ringt mellan 8-9 på kvällen.Hoppas han inte förlorat tron på Xolair nu Jag fick post från FK, att de mottagit min överklagan för omprövning så har det gått vidare till någon enhet i Jönköping. Direktnumer till handläggare, ska nog ta mig ett snack med henne.
    Nää det är RB som skulle ringa, han är på avd 33 den här veckan men han har då inte ringt..... Nog för att wiking är bättre nu men får ju inte luft på nätterna ligger i brygga nästan för att öppna luftvägarna men ändå snarkar han fruktansvärt. Nää fortfarande är det som kan göra att det inte blir av Wikings ålder.

Ring till handläggaren och hetsa lite sånt gillar jag.....

Jag har fortfarande inte hört nåt från Fk..... iofs har de denna vecka på sig innan maj är slut men är så besviken över att det ska behöva ta sån tid..... vet en person som har fått beslut och hunnit med ansökan om höjning och förlängning innan jag ens fått beslut och då lämndes hennes första ansökan in ca 1 månad efter min. Blääää
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-25 20:08:50 följande:

Nää det är RB som skulle ringa, han är på avd 33 den här veckan men han har då inte ringt..... Nog för att wiking är bättre nu men får ju inte luft på nätterna ligger i brygga nästan för att öppna luftvägarna men ändå snarkar han fruktansvärt. Nää fortfarande är det som kan göra att det inte blir av Wikings ålder.Ring till handläggaren och hetsa lite sånt gillar jag..... Jag har fortfarande inte hört nåt från Fk..... iofs har de denna vecka på sig innan maj är slut men är så besviken över att det ska behöva ta sån tid..... vet en person som har fått beslut och hunnit med ansökan om höjning och förlängning innan jag ens fått beslut och då lämndes hennes första ansökan in ca 1 månad efter min. Blääää
    Helt sjuk är det. Nu ringer du i mrogon och får du inget vettigt ut från det hela då hotar du med och fullföljer det oxå med TV, lokaltidning, aftonbladet osv. Media skulle älska detta så kan du göra en JO anmälan på att de inte gör sitt jobb på ett bra sätt. Det ÄR skandal att en familj med svåra problem skall få ännu svårare problem tack vare deras handläggning. Tänk om vi fick såsa med en ansökan i ett haövår Till oss ringer folk och bråkar efter några dagar!
  • Agnes72

Nej vad jobbigt ni har det! Förstår inte varför det ska vara så svårt att få hjälp!
    Kramar

Fika, så härligt det skulle vara. Har inte i närheten era problem, men skulle vara gott att inte känna sig som en utomjordning. Dessutom verkar ni vara så härliga tjejer!

Pratat med läkaren idag, hon tycker vi ska höras i augusti och se hur allting går då. Fortsätta med laktulos, plocka bort ägg också (gjorde det efter första försöket). Ska börja ge vår pojke kalktillskott, kom fram till att han får för lite i sig.

Har ni fått problem med att barnen inte vill prova nya saker eller att dem slutar äta mat de tidigare gillat?
    Vet att barn kan strula utan att det har med allergi att göra, men vet inte hur jag ska förhålla mig. Vår pojke vägrar massor nu, sedan en månad tillbaka. Frånsett gröt, mackor och frukt, äter han bara korv. Det inte att få i honom annat. Han skriker och blir hysterisk. Pasta och ris åt han fram tills i lördags, men nu är det slut med också. Bara han såg tallriken idag, började han skrika och kasta sig. Lugnade sig inte förrän jag tog bort det.
    Tjejkompis som var här, tycker att jag ska låta honom gå hungrig, men jag kan inte låta bli att tänka på allergier.
    Tänkte höra bara vad ni tycker, ni har mer erfarenhet

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-25 20:38:13 följande:
    Nej vad jobbigt ni har det! Förstår inte varför det ska vara så svårt att få hjälp! Kramar Fika, så härligt det skulle vara. Har inte i närheten era problem, men skulle vara gott att inte känna sig som en utomjordning. Dessutom verkar ni vara så härliga tjejer! Pratat med läkaren idag, hon tycker vi ska höras i augusti och se hur allting går då. Fortsätta med laktulos, plocka bort ägg också (gjorde det efter första försöket). Ska börja ge vår pojke kalktillskott, kom fram till att han får för lite i sig. Har ni fått problem med att barnen inte vill prova nya saker eller att dem slutar äta mat de tidigare gillat? Vet att barn kan strula utan att det har med allergi att göra, men vet inte hur jag ska förhålla mig. Vår pojke vägrar massor nu, sedan en månad tillbaka. Frånsett gröt, mackor och frukt, äter han bara korv. Det inte att få i honom annat. Han skriker och blir hysterisk. Pasta och ris åt han fram tills i lördags, men nu är det slut med också. Bara han såg tallriken idag, började han skrika och kasta sig. Lugnade sig inte förrän jag tog bort det. Tjejkompis som var här, tycker att jag ska låta honom gå hungrig, men jag kan inte låta bli att tänka på allergier. Tänkte höra bara vad ni tycker, ni har mer erfarenhet
    Det är så lurigt det där. Min dotter t.ex storgrät när det var tårta, vägrade äta och slutade till och med äta pytt i panna och sen stekt potatis. Anledningen var att hon var allergisk mot ägg, vilket inte vi fattade. Vi gjorde ju egen pytt i panna och i den skar jag stekt ägg och sen förknippade hon det med stekt potatis. Så ja, de kan sluta äta det som de inte tål. Matvägran är ett väldigt vanligt symptom.
    Men, de behöver inte vara som med min dotters äggallergi, det kan vara tvärtom. Att de bara äter det de inte tål för de förstår inte alltid sambandet.

Min egna teori med lite slutsats från mina egna barns reaktioner och att lilleman fick ont i magen 3 timmar efter han åt havre/vete... Here we go.
    Säg att de äter välling till frukost. De äter bra och är nöjda. Sen går det ca 3 timmar och det är dags för lunch. Detta sammanfaller med att de får ont i magen av vällingen och vägrar därför äta något för de har ont. Sen äter de inte och får kanske ont i magen av det. Är de förstoppade så kan det göra att de inte vill äta. Ja, det finns nog tusen anledningar till att de inte äter. En del kan bero på allergi men sen går det i faser, upp och ner osv. Men när mina barn mår bra kan de äta dåligt en dag, eller två, tre på sin höjd, oftast bara några måltider. Sen äter de som hästar igen. Är det en längre matvägran så kan det ju vara något bakomliggande.
    Mitt enda tips är nog att inte truga eller tvinga. Mat ska vara spännande. Förr eller senare går det oftast över. Ge honom det han gillar ett tag och försök ibland med nytt. Sen kan man ju lura dem med att ge dem egna roliga bestick, en kul tallrik, gegga med maten, mixa maten så den blir slät? Bitar att ta själv, ja, vad som helst egentligen för att komma över tröskeln och få dem att äta igen.
    Eventuella ovanor får man ta bort när de äter igen.
  • Kavat

Mama Law, Lider med er. Man önskar ju att det skulle hända något nu, det är ofattbart lång tid ni fått vänta.

• trållmor

Jag hänger gärna på en fika i Göteborg Känner knappt några här, än mindre folk som har barn med matallergier....

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
Svar på tråden Allergitråden!