• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Agnes72

K Kavat,
    ska prova dina tips.

Känner mig lite nere efter samtalet idag, läkaren kommenterade att det var inte bra att vår pojke äter så ensidigt. Men inga råd eller tankar om varför. Det satte ju genast igång min hjärna på högvarv.
    Han vill inte ens röra maten, inte plocka eller något. Intresserar sig inte för vad jag har på tallriken, såvida det inte är korv...

Kanske bara en mycket trotsig unge

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-25 21:08:20 följande:
    K Kavat, ska prova dina tips. Känner mig lite nere efter samtalet idag, läkaren kommenterade att det var inte bra att vår pojke äter så ensidigt. Men inga råd eller tankar om varför. Det satte ju genast igång min hjärna på högvarv. Han vill inte ens röra maten, inte plocka eller något. Intresserar sig inte för vad jag har på tallriken, såvida det inte är korv... Kanske bara en mycket trotsig unge
    Har du testat kassler? Påminner ju om korv i konsistens. Speciellt om du kan koka den också så blir den mjukare.

Ett annat tips är att äta samtidigt som dem och även gärna med en massa andra barn. Vissa barn är tvärtom, men ofta vill de ju göra som de andra barnen. Så sitter det några och äter previd brukar de ju själva vilja ha. En fördel då är ju nästan om man känner dem och de äter samma mat. Kanske tom. tar lite picnic-stuk. Alltså plocka från samma tallrik osv. Ja, du fattar.
  • Prince or Princess

Kan nån hjälpa mig: Vår allergiska dotter (många allergier) på 10 mån har alltid kunnat äta banan (tror vi iaf, hon har nån gång ibland någon/några röda prickar i ffa pannan, som vi aldrig har fattat vad det beror på)

Idag höll hon hela bananen själv och åt, hade den mot hakan ganska mycket och när hon ätit klart var hakan illröd. Det lade sig efter kanske 20 min igen. Bör vi sluta ge henne banan? (den enda övriga frukten vi är säkra på att hon kan äta är blåbär, så det skulle verkligen vara tråkigt att vara tvungna att sluta med banan som hon äääälskar)

• mady

för "bara" prickar skulle jag inte ta bort banan.

• Prince or Princess
    mady skrev 2009-05-25 22:33:13 följande:
    för "bara" prickar skulle jag inte ta bort banan.
    det var inte ens "bara" prickar, utan verkligen hela hakan. men vi ger inte tex äpple för att hon får röda prickar i pannan, hade du gett det?? *hoppas*
  • mady

hade faktiskt gjort det. Vi har lärt oss att prickar/rodnad runt munnen osv bara är en överkänslighet och man behöver inte hålla bort dessa saker om det inte medför obehag. Hellre lite (mycket) rött och de får i sig en frukt. Det låter som en repris på en av mina. Vill du ha en frukt? Va, bra du får en banan....

• Blå Flygare

Fikar gärna.
    Belindas har bara "utan allt", naturligt glutenfritt - så det måste ju även vara utan havre! Tror jag frågade, men blir lite osäker...

• Blå Flygare

Fast deras tel är avstängd! Vi som ska beställa därifrån till helgen Vad gör man nu??

• Agnes72

Kassler, det ska vi prova!
    Vi äter alltid tillsammans, men vår pojke vill inte längre prova vår mat. Spelar ingen roll om det bara är min man och jag, eller om vi är många. Hans intresse för vad vi äter är helt borta.

Tänk om man kunde hänga på er fika. Ska på studentuppvaktning i Gbg den 10 juni, men det går nog inte att få till. Får nog besöka fiket i sommar när vi kommer upp.
    Vad heter det nu?

• Snutten

Vi ska göra lapptest i juni i Kungsbacka. Ska bli "intressant" att se om det visar ngt. Vår läkare tror det, inga andra tester ger utslag.

Som sagt jag fikar gärna i göteborg någon dag. Jag jobbar natt och är ledig en del på dagtid. Skulle vara kul att ses och utbyta lite erfarenheter.

Svar på tråden Allergitråden!