• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Snutten

Mama Law skrev 2009-05-26 19:34:39 följande:

Be henne skriva så utförligt som möjligt att allt tar låååång tid jag kompletterade med flera läkarintyg där det intygades att det jag skrev tidsmässigt intygades av läkaren för då är chansen större att dom beviljar mertiden!
    det ska jag göra. Nu verkade som om det var nästan klart med intyget så jag tänkte att jag läser igenom det innan jag ber om kompletteringar. Hon är ganska snabb "vår" dr.
  • emmasophia

En snabbis efter läkarbesöket idag med lillen... Vi fick ju en ny doktor eftersom den gamla flyttade till Göteborg (grattis!). Den gamla var mycket trevlig men kanske inte så effektive. Den här nya doktorn ville bara träffa oss, hade lite frågor och nu skall han gå genom alla lilles journaler som finns på sjukan (och det är rätt så mycket med tanken på hans ålders, 13mån). Så vi ska till honom igen 30 juni. Men innan dess skall svett-testet utföras och möjligtvis IgA-brist uteslutas. Och lillen fick även Pulmicort som man började direkt ikväll. Airomir har han ju sedan tidigare. Han var lite inne på det att man måste utesluta cystisk fibros eftersom lillen är jämt slämmig och har problem med tarmarna och eftersom statistiken säger att man BORDE hitta 1 barn med CF varannat år här i Skaraborg men de har inte hittat en enda på tolv år. Skönt att utesluta något och jag hoppas vi inte ger positiv svar på svett-testet. Vore rätt så grymt med den diagnosen hellre multiallergiker om jag får säga så... Men summa summarum jag kände mig nöjd efter besöket läkaren känns effektiv och det gillar jag Min man hade lite svårt hänga med i allt så han upplevde det mer som att läkaren hade bråttom. Men eftersom jag jobbar inom vården hade jag mycket lättare att ta in allting

Mama Law, många kramar till er med allt! Det här med FK och Wiking!!!

• Vi 5

Hej igen, hinnr inte läsa här hela tiden, men kikar då och då. Nu funderar jag över om någon har latexallergi? Vi var på barnjouren med Edvin (snart 6 mån) för att han kaskadkäktes (tror det var pga fisk) och då kände de honom i rumpan, när vi kom hem var han knallröd och hade som brännblåsor och avskavd hud i en stor ring runt. Jag är själv lite känslig mot latex men tänkte inte alls på att säga något (usch så dåligt jag mår över det, dessutom trodde jag de bara använde vinylhandskar nuförtiden. När jag ringde och frågade var de rätt nonchalanta och sa att de inte visste vilken handske de använt och att det var väldigt ovanligt med sådan allergi. Men han hade inte bajsat mellan och såhar han aldrig sett ut i rumpan förut. Vad tänker ni? Kan det annars vara vinyl? 

• Kavat

Ja, det är väl inte helt ovanligt. Funkar banan?
    Wiking tål ju inte latex, så Mama Law har nog bättre koll.

Latexassocierade allergier

Allergi mot latex har associerats med reaktioner på vissa frukter. Latex finns bl a i handskar, ballonger, kondomer, viss kirurgisk utrustning som katetrar etc. Allergier kan drabba personer inom sjukvården, inom latexindustrin, arbetare som tappar gummiträd (Hevea brasiliensis) på mjölksaft (latex) samt barn med ryggmärgsbråck. En stor andel av dem som har latexallergi, upp till hälften, reagerar på bananer, avokado, ätlig kastanj och kiwi. Även andra frukter förknippas med latexallergi, men sambanden är inte helt säkra.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Kavat

Vi ska kanske bestämma ett datum redan nu? De som kan de kan?

Vilka dagar passar folk? Jobbar ni osv? Jag kan när som, i stort sett.

• Kavat
    Kavat skrev 2009-05-26 20:39:42 följande:
    Vi ska kanske bestämma ett datum redan nu? De som kan de kan? Vilka dagar passar folk? Jobbar ni osv? Jag kan när som, i stort sett.
    För fika på Belindas alltså!
  • Vi 5

KKavat, han har bara ätit potatis själv än och jag äter inte banan för det kliar i munnen, liksom kiwi (som du också skrev förknippas med latex). Det jag också funderade över, men som jag missade att skriva, var om ni kände igen att bli allergisk mot latex så tidigt? Jag frågade vår allergiläkare och han sa att man inte brukade bli allergisk mot latex så tidigt.

• Kikki70

Just nu kan jag i princip vilken dag som helst, om barnen ska med måste det dock bli en helg. Jag går hemma och är sjukskriven - har grymt graviditetsillamående, så det blir dagsformen som avgör om jag kan åka iväg eller inte.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-26 20:39:42 följande:
    Vi ska kanske bestämma ett datum redan nu? De som kan de kan? Vilka dagar passar folk? Jobbar ni osv? Jag kan när som, i stort sett.
    Kan 8:e o 12:e
Svar på tråden Allergitråden!