• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 08:32:41 följande:
    Fikar gärna. Belindas har bara "utan allt", naturligt glutenfritt - så det måste ju även vara utan havre! Tror jag frågade, men blir lite osäker...
    Får man hänga på Fika-tåget? Sonen får väl hänga på som vanligt, så vem vet hur stilla jag kan sitta och fika Men det vore kul att ses nån dag!
  • Alicia05sMamma
    Snutten skrev 2009-05-26 13:56:54 följande:
    Vi ska göra lapptest i juni i Kungsbacka. Ska bli "intressant" att se om det visar ngt. Vår läkare tror det, inga andra tester ger utslag. Som sagt jag fikar gärna i göteborg någon dag. Jag jobbar natt och är ledig en del på dagtid. Skulle vara kul att ses och utbyta lite erfarenheter.
    Synd att jag bor så långt ifrån er alla, det hade vart jätte skoj att ses över en fika
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Snutten

Jag har nästan skrivit färdigt på vår ansökan om vb. Jag funderar bara på hur ni har gjort med att yrka på någon procentsats? Jag gjorde inte det sist. I princip så har det ju tillkommit fler allergier och Siri är större så egentligen skulle vi ha mer nu men jag tror ju knappast att jag får 50%. Men skulle ni ha yrkat på 50%? Eller är det dumt att göra det? Jag vill ju inte yrka på 25% om jag har en chans på 50% för då "nöjer" dom sig väl med att ge oss 25%. Jag har inte brytt mig om att söka merkostnad denna gången.

• Jasusu

Jag yrkade inte på någon procent? skulle man göra det?
    De sa inte handläggaren något om på vårt möte vi hade

• Snutten

nobless: jag vet inte, jag har hört att en del gör det men det är väl kanske bäst att låta bli.

• Blå Flygare

Snutten: Lycka till med ansökan. Har inte fått iväg nån än, men tänker. Ska be om nytt intyg när vi är iväg nästa v, det gamla känns ju inte aktuellt.
    Ni hade börjat med någon kräm som alt till kortison, vad heter den? Verkar som att A kommer behöva en del Kommer ju tillbaka så fort jag trappar ner. Så jag borde testa utesluta fler saker ur kosten. Tar bara emot! Precis som det först gjorde med mjölkfritt

• Mama Law
    Snutten skrev 2009-05-26 15:43:31 följande:
    Jag har nästan skrivit färdigt på vår ansökan om vb. Jag funderar bara på hur ni har gjort med att yrka på någon procentsats? Jag gjorde inte det sist. I princip så har det ju tillkommit fler allergier och Siri är större så egentligen skulle vi ha mer nu men jag tror ju knappast att jag får 50%. Men skulle ni ha yrkat på 50%? Eller är det dumt att göra det? Jag vill ju inte yrka på 25% om jag har en chans på 50% för då "nöjer" dom sig väl med att ge oss 25%. Jag har inte brytt mig om att söka merkostnad denna gången.
    Jag yrkade på 1-1 1/4 Vb den här gången. Skriv bara att du ansöker en höjning samtidigt då merarbetet har ökat och så yrkar du på va du tycker att är lämpligt, har du mer tid för 3/4 VB så yrka på det så kanske du får 1/2 VB. Men yrka det gör du rätt i!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

Idag har wikings doktor ringt. Vi diskuterade hur vi ska få wiking att kunna andas bättre på nätterna så om vi inte hade nog med jobb så ska han inhaleras em och kväll med ventoline via pariboy också då det har bättre effekt än airomir via nebunetten.... hoppas verkligen att det hjälper, jag lider så med min wiking.....

• Snutten

Blå myran: det finns något som heter protopic som ska vara lika verksamt som kortison men som inte innehåller det. Men jag är tveksam till om att använder det på spädbarn. Det är segt att utesluta, jag håller med. När Siri var liten och vi uteslöt grej efter grej så fick jag nästan panik ett tag. Kan fortfarande känna så ibland faktiskt... Avslutade just ett samtal med A-C. Siri har väldiga slemproblem, så nu ska vi till SGY och prova ut en PEP mask. Hoppas att det kan hjälpa. Hon satt och skrev på vårt VB läkarintyg nu. Så vi får hem det i slutet av veckan, eller så.

Mama law: jag kanske ska ta och göra det ändå. Känns bara som om att jag skriver dom på näsan lite.

• Mama Law
    Snutten skrev 2009-05-26 19:29:26 följande:
    Blå myran: det finns något som heter protopic som ska vara lika verksamt som kortison men som inte innehåller det. Men jag är tveksam till om att använder det på spädbarn. Det är segt att utesluta, jag håller med. När Siri var liten och vi uteslöt grej efter grej så fick jag nästan panik ett tag. Kan fortfarande känna så ibland faktiskt... Avslutade just ett samtal med A-C. Siri har väldiga slemproblem, så nu ska vi till SGY och prova ut en PEP mask. Hoppas att det kan hjälpa. Hon satt och skrev på vårt VB läkarintyg nu. Så vi får hem det i slutet av veckan, eller så.Mama law: jag kanske ska ta och göra det ändå. Känns bara som om att jag skriver dom på näsan lite.
    Be henne skriva så utförligt som möjligt att allt tar låååång tid jag kompletterade med flera läkarintyg där det intygades att det jag skrev tidsmässigt intygades av läkaren för då är chansen större att dom beviljar mertiden!
Svar på tråden Allergitråden!