• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2009-05-28 19:12:53 följande:
    Jag kan också på tisdag, men efter kl 12 Skulle 12,30 funka för er?
    Det skulle nog funka
  • Alicia05sMamma
    Snutten skrev 2009-05-28 15:30:15 följande:
    Aliciasmamma: jag menar att du ska ge både fulldos ipren och alvedon. Men omlott. Det rekommenderar de på barnakuten här.
    Ja vi provade, men eftersom alvedon inte biter på henne, så tyckte läkaren att det var meningslöst. Ibuprofen har bättre verkan och tar bättre på henne så vi har kört på det nu och börjat fått ner febern så nu ligger den på kring 38. Så jag hoppas det håller sig där nu
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 19:16:30 följande:
    Det skulle nog funka
    Jag hoppar över denna gång då och hoppas att det kommer fler chanser för det skulle vara så kul att ses! Men den här tiden blir lite för mycket mitt i mat- och sovtiden för min lille 16-månaders grabb. Dessutom är han för nyfiken så att få honom att somna i vagnen är nästan omöjligt om man inte är ute och går i lugn miljö ... (och just nu är jag alldeles för beroende av att han sover bra, så jag vågar inte chansa på att stöka till sömnen ...)
  • Glass

Jag behöver era råd ännu en gång. Hoppas att ni kan och vill hjälpa mig.

Jag har hållit upp med mjölkprodukter i 3 veckor. Min dotter hade skorv och eksem i hårbotten. Vi genomförde en slarvig kortisonkur och eksemet kom tillbaka direkt, genomförde en till och fasade ut ordentligt. Nu är det en vecka sedan vi avslutade den.
    Eksemen har börjat att komma tillbaka och det kliar på henne. (Hon är 4.5 månader)

Jag pratade med bvc-sköterskan som tyckte att jag skulle börja äta mjölkprodukter igen, likamycket som jag gjorde innan.

Jag vet inte vad jag tycker.
    Jag funderar på att inte göra det och se i vilken takt eksemet verkar komma tillbaka och att sedan om några dagar ge henne mjölkbaserad ersättning och se om det verkar bli mycket värre. Att ge henne det känns mer logiskt om det nu är mjölken som är problemet. Om jag äter det så ska jag bli fri från mjölkproteinet och sedan hon, får hon det direkt så är jag ju redan "ren"

Vad tycker ni?

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Mama Law

Här har vi ännu inte fått nåt svar från fk... suck hoppas det dimper ner ett beslut i nästa vecka.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • tjocksockan

Hej! Jag har några funderingar angående utslag som min dotter på sex månader fick i går.
    Jag ammar henne och ger smakportioner. Hon verkar vara allergisk mot mjölk. Hon har reagerat med nässellika utslag runt munnen då hon fått barngröt eller mjölk. Igår gav jag henne hemgjord gröt av rågsikt och päronpuré. Päronpuré hade hon ätit en gång tidigare utan att reagera. Hon fick även pennicillin mot öroninflammation. Det var sjunde dagen i penicillinkuren.
    En kort stund efteråt började hon få utslag över hela kroppen, röda områden med upphöjda vita prickar. De poppade upp mycket snabbt. Hon blev svullen runt ögonen. Hon var mycket, mycket ledsen.
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen som rådde mig att åka till vårdcentralen.
    Det gjorde jag, när jag kom fram hade utslagen gått bort. Vi fick träffa en sjuksköterska som sa att det måste ha varit värmeutslag. ( Det tycker jag låter konstigt, hon var inte varmt klädd och var inte varm.)
    Nu undrar jag om någon här har en aning om vad det kan ha varit? Hur brukar allergi mot penicillin eller mjöl se ut? Vad tror ni? Spekulera gärna!

Vi har fått en läkartid, men inte förrän om två veckor.

• Snutten

tjocksockan: allergi mot penicillin borde ha visat sig tidigare om det var sjunde dagen i kuren. Värme eksem tror inte jag heller på. Päron? Har du testat att ta en droppe med mjölk på hennes hud? Annars kan du ju göra det och se vad som händer.

• SanTan

Blå Myran inlägg nr 1289:
    Min dotter är allergisk mot ägg. Reagerar med eksem.
    Hon har även atopiskt eksem som vi håller i chack med mycket smörja så huden är oftast fin på henne. Hon är dock rätt kli-ig men det går i perioder.
    Vi har inte gjort nått pricktest på henne mot pollen så jag vet inte om hon har någon allergi. Men däremot har hon varit extra kli-ig nu under pollen-säsongen. Hon äter nu medecin för klådan vilket verkar hjälpa lite grann.

Jag ringde hennes allergi-mottagning igår och sjuksystern där sa att det KAN vara så att hon är allergisk mot pollen men reagerar med extra klåda. Det är vanligast att det sätter sig i ögon och näsa, men kan visa sig med eksem....

Vi ska bli kallade för ett nytt pricktest i februari nästa år. Dels för att kolla om äggen har blivit bättre och dels för att prick-testa henne för pollen, så man vet till nästa vår! Känns bra tycker jag!

• Mama Law
    SanTan skrev 2009-05-29 08:18:13 följande:
    Blå Myran inlägg nr 1289:Min dotter är allergisk mot ägg. Reagerar med eksem.Hon har även atopiskt eksem som vi håller i chack med mycket smörja så huden är oftast fin på henne. Hon är dock rätt kli-ig men det går i perioder.Vi har inte gjort nått pricktest på henne mot pollen så jag vet inte om hon har någon allergi. Men däremot har hon varit extra kli-ig nu under pollen-säsongen. Hon äter nu medecin för klådan vilket verkar hjälpa lite grann.Jag ringde hennes allergi-mottagning igår och sjuksystern där sa att det KAN vara så att hon är allergisk mot pollen men reagerar med extra klåda. Det är vanligast att det sätter sig i ögon och näsa, men kan visa sig med eksem....Vi ska bli kallade för ett nytt pricktest i februari nästa år. Dels för att kolla om äggen har blivit bättre och dels för att prick-testa henne för pollen, så man vet till nästa vår! Känns bra tycker jag!
    Wiking blir mycket värre i sina eksem under pollen + att han har en benägenhet att få infektioner som kräver penicillinkurer oftare under pollen säsongen.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma

Träffade läkaren igår, och nu under sommaren så ska A ha aerius varje dag för att förhoppningsvis då må bättre iom pollenallergin. Hoppas det ska fungera bra

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!