• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare

Har varit till A med allergi-läk idag, och det känns inte längre lika illa med hans eksem Den var för mild för att bero på matallergi och att han reagerar på fisk behövde inte heller vara allergi utan kunde vara en överkänslighet av att han ätit antibiotika innan så tarmen var "förstörd", och det kunde försvinna när tarmen fått må bra tillräckligt länge.
    Den mår ju bra nu och gjort ett tag, så i nästa vecka ska jag testa ägg igen. Och sen ska jag testa ägg o fisk emellanåt medans jag helammar. Jag ska inte utesluta mer saker ur kosten, för det fanns nackdelar med det också. Helt ok att t.ex. äta omega3-tillskott om det funkar även om inte ren fisk funkar.
    Smakisar vid 4 mån, men inget "allergent" - så ingen gröt/välling (mjölk, sädesslag) förän 6 mån i alla fall - om jag kan ge det då beror på hur han då tål ägg o fisk. Börja med rotfrukter och majs och ta det lite lugnt pga allergirisken.
    Och det var inga bekymmer att få mjölkfri ersättning - bara att ringa om det behövs, för hon resonerade att mjölk är det första man reagerar på, sen följer andra allergier efter det. Så tål han inte fisk så tål han inte mjölk! Och ingen panik med att introducera nutra heller, för skulle det inte accepteras så skulle hon skriva ut Althera

Blir det någon fika på Belindas? Känns torftigt om vi bara blir två...

• Glass

Vad anses som mer allegent då det gäller smakisar?
    Vete, mjölk, fisk?, ägg, soja?

Jag skulle vilka ha en alldeles egen allergidoktor i min närhet så att man kan ställa alla såna här frågor och få en massa råd och tips.

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-05-29 22:53:13 följande:
    Jag kan den andre, eller var jag inräknad?
    Nä. Eller?? Trött...

FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?)
    Blå Myran
    Snutten
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-29 23:01:09 följande:
    Nä. Eller?? Trött... FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?) Blå Myran Snutten
    FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?)
    Blå Myran
    Snutten
    K Kavat

Men sa vi 14?
    För mig spelar det inte jätte stor roll, men skönare om lilleman sovit/sover och det gör han någonstans mellan 12-15

En tanke som slog mig om man har spring i benen (vilket mina har) och det är fint väder är att sätta oss i skuggan någonstans och köpa med oss fika från Belindas. Lekparken mellan Carlanderska (precis ovanför Belindas) och Avenyn finns ju en lekpark. Det är väl max 10 min gångväg från Belindas.
  • Kavat
    Glass skrev 2009-05-29 22:53:25 följande:
    Vad anses som mer allegent då det gäller smakisar? Vete, mjölk, fisk?, ägg, soja? Jag skulle vilka ha en alldeles egen allergidoktor i min närhet så att man kan ställa alla såna här frågor och få en massa råd och tips.
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) nötter är de vanligaste matallergierna.

Men det är rätt vanligt att bebisar reagerar på röda bär och frukter, morot, lök.

Bönor, ärtor mm är ju baljväxter och släkt med soja.
  • Glass
    Kavat skrev 2009-05-30 19:39:07 följande:
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) nötter är de vanligaste matallergierna.Men det är rätt vanligt att bebisar reagerar på röda bär och frukter, morot, lök. Bönor, ärtor mm är ju baljväxter och släkt med soja.
    Tack! Borde man introducera dem under amning eller efter 6 månaders ålder eller efter ett år?
    Vad är råden då det gäller sk. högriskbarn?
    Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-30 19:36:58 följande:
    FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?) Blå Myran Snutten K Kavat Men sa vi 14? För mig spelar det inte jätte stor roll, men skönare om lilleman sovit/sover och det gör han någonstans mellan 12-15 En tanke som slog mig om man har spring i benen (vilket mina har) och det är fint väder är att sätta oss i skuggan någonstans och köpa med oss fika från Belindas. Lekparken mellan Carlanderska (precis ovanför Belindas) och Avenyn finns ju en lekpark. Det är väl max 10 min gångväg från Belindas.
    Nä, jag vet inte. Men ska vi ta det innan eller efter vilan då?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-30 22:26:11 följande:
    Nä, jag vet inte. Men ska vi ta det innan eller efter vilan då?
    Alltså förmodligen så somnar han i bilen på väg in till Göteborg och då kan jag förhoppningsvis lägga över honom i vagn så 13-16 funkar bra för mig.
  • Kavat
    Glass skrev 2009-05-30 19:43:06 följande:
    Tack! Borde man introducera dem under amning eller efter 6 månaders ålder eller efter ett år? Vad är råden då det gäller sk. högriskbarn?
    Egentligen under amning. Men jag fick rådet att vänta med fisk till lilleman var 1 år (allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre). Idag äter han lax utan problem, men har inte kommit längre då han reagerat på makrill, så vi avvaktar lite till.

Men om du läste vad Blå Myrans läkare sagt så ska ju hon gärna ge fisk t.ex även om han hon misstänkte allergi/överkänslighet för att testa.
    Men ,med det som jag har i bagaget, om jag någongång får en bebis igen, så hade jag nog gärna testat en massa andra saker först så jag visste att det funkade utan problem innan jag testade det andra.
    Och så hade jag gett renare produkter.
    Visst kan man ge havregröt från 4 månader, men den vanliga innehåller ju både mjölk, vete och havre, hur fasen vet man då vad som ev. orskar problem...
Svar på tråden Allergitråden!