• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Slippy

Nu har lilltjejen varit utan kortisonsakva i snart 2 veckor. Hon har varit bra i stort sett hela tiden, förutom vid två tillfällen då hon varit jätteröd och prickig på magen och ryggen. Vi avvaktade med kortison dom gångerna för att se om det blev värre, men då försvann det till kvällen eller dagen efter! Under dom här två veckorna har vi i stort sett bara gett henne potatis, kött och lite palsternacka och majs och sånt som det inte är så vanligt att man reagerar på (hon har fått gröt och välling varje dag också, men det verkar hon inte reagera på). Vad tror ni alla experter i den här tråden =) Är det nåt hon har reagerat på ändå vid de två tillfällena som hon blev prickig eller kan det vara så som doktorn sa förut att det kan bero på förkylning? Prickarna har ju försvunnit väldigt snabbt (på ca en dag/natt) och utan kortisonsalva. Känns i vilket fall skönt att hon fått va (nästan helt) bra i snart två veckor nu. Det är vi inte vana med.

• Mama Law
    Slippy skrev 2009-04-02 08:36:36 följande:
    Nu har lilltjejen varit utan kortisonsakva i snart 2 veckor. Hon har varit bra i stort sett hela tiden, förutom vid två tillfällen då hon varit jätteröd och prickig på magen och ryggen. Vi avvaktade med kortison dom gångerna för att se om det blev värre, men då försvann det till kvällen eller dagen efter! Under dom här två veckorna har vi i stort sett bara gett henne potatis, kött och lite palsternacka och majs och sånt som det inte är så vanligt att man reagerar på (hon har fått gröt och välling varje dag också, men det verkar hon inte reagera på). Vad tror ni alla experter i den här tråden =) Är det nåt hon har reagerat på ändå vid de två tillfällena som hon blev prickig eller kan det vara så som doktorn sa förut att det kan bero på förkylning? Prickarna har ju försvunnit väldigt snabbt (på ca en dag/natt) och utan kortisonsalva. Känns i vilket fall skönt att hon fått va (nästan helt) bra i snart två veckor nu. Det är vi inte vana med.
    Har dom en infektion i kroppen så är ju immunförsvaret nedsatt och det gör att de kan reagera vid förkylning fastän de egentligen inte är allergiska mot sakerna annars. Wiking reagerar tex 10 ggr värre i sina eksem och utslag så fort han är förkyld.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy

Mama Law skrev 2009-04-02 09:09:20 följande:

Har dom en infektion i kroppen så är ju immunförsvaret nedsatt och det gör att de kan reagera vid förkylning fastän de egentligen inte är allergiska mot sakerna annars. Wiking reagerar tex 10 ggr värre i sina eksem och utslag så fort han är förkyld.
    Då behöver det kanske inte va nåt hon har fått i sig iaf då. Tänkte köra på kött och potatis tills förkylningen är över och sen börja introducera fisk, kyckling, olika frukter m.m. igen. Va väldigt försiktig när hon började med smakisar, men det verkade ändå som att hon reagerade på nåt som vi inte vet vad det va. Hoppas att vi kan komma fram till nåt nu iaf. Skulle va skönt om det bara va nån frukt eller så för det är ju lätt att avstå ifrån.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-01 18:20:56 följande:
    en liten undran. Jag skickade iväg ansökan om vb för någon vecka sedan. Nu fick jag brev av fk att de har mottagit min ansökan och jag ska kontakta min handläggare för möte. Brukar det gå så här fort? Trodde det skulle dröja veckor innan jag ens får svar tillbaka
    Du ringer och så bokar ni en tid när ni pratas vid- antingen i telefon eller på samma plats.
    Jag blev jätte paff för jag trodde att man skulle ta allt på direkten, men det skulle man inte här alltså utan jag fick en tid 2 månader framåt ungefär.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.
    Jag hade också vänt mig til någon högre upp och bett om hjälp att få det klart. Ring och be att få numret till hennes chef alternativt att de får ringa upp men säg att nu vill du ha ett svar och att det kontaktar dig. Någon måtta får det väl vara på dem!
  • Kavat
    Slippy skrev 2009-04-02 08:36:36 följande:
    De kan ju få prickar av "spår av" också, så det kanske räcker med att hon sugit på något som någon annan bebis sugit på som druckit något som hon inte tål osv. Här räcker det ju att jag tar i en vanlig smörgås och sedan tar i sonen, han har tom fått reaktioner av att jag gått ur huset och in i bilen och tagit i honom. Alltså inte uppenbart tagit i något som jag vet att han inte tål. Men spår av kan ju finnas överallt. Små barn har ju en förmåga att suga/stoppa i munnen av det mesta de kommer åt. Alltså vissa sådana reaktioner kan vara svårt att undvika också.
  • Kavat
    Helle76 skrev 2009-04-02 08:14:42 följande:
    Ringde min läkarstation igår och blev hanvisad till BVC då dem hade sagt till om borttagning av mjölk i kosten, BVC-tanten ringde upp och bokade in ett besök hos läkaren den 21/4 för prat om A:s misstänkta allergier.
    Skönt att få en tid gissar jag. Men tycker samtidigt att 3 veckor är en evighet när de är så små...
  • Kavat

Det finns några stycken Locobase.

www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products&PerformSearch=true&search_category_recursive=true&sort_attribute_1=product_name&sort_direction_1=ascending&simpleSearch=yes&search_online=true&ProfileGroupName=default&Filter=true&search_attribute_keyword=name&search_query_keyword=locobase&x=5&y=7

Men lite erfarenheter av 2 av dem.

Locobase LPL innehåller mjölksyra och jag tror det är den som svider lite, för svider lite gör LPL. Den kan man få utskrivet på recept.

Locobase Repair är så bra och svider inte, men det går inte att få på recept men har ansöker man om vb så är det nytt från i år att man kan få utgivter betalda om läkaren rekomenderar salvan på läkarintyget.

• Themis

Hej alla allergidetektiver! Bara en fråga-har ni koll på er tvättmedelsanvändning?

För jag har många livsmedelsallergier och tillsatsallergier också men det som har spökat flera gånger är rester av tvättmedel i kläder. Jag har vaktat min nu 4-årige son som ett lejon för alla främmande ämnen men man måste ju tvätta med något. Trots alla försiktighetsåtgärder så har han fått prickar vid ett par tillfällen, men det har löst sig om vi har tvättat om klädomgången vi varit på och dragit ner doseringen av tvättmedel en tid.

Om ditt barn har uppblossande eksem på kroppen eller typiskt i böjvecken som förbättras på sommaren så behöver det inte alls ha med att man blir bättre av sol att göra (om man inte har psoriasis förstås).

Det kan vara tvättmedel och att när man stänger in kroppen i kläderna och svettas mer vintertid (eller när man sportar) så går resterna igenom den tunnare huden i böjvecken och orsakar kontinuerlig irritation och eksem. Bevaka t ex hur barnet känner sig efter svettning, t ex skolgymnastik. För jag som barn brukade skoja om att jag nog var allergisk mot gympa, eftersom jag alltid fick klåda och mer eksem då.

Läkare är generellt dåliga på att resonera kring detta och i många år har jag bara fått nya kortisonrecept och mjukgörande salvor istället för utredning, trots att jag kunde varit eksemfri både som barn och vuxen om bara någon tänkt till lite. Detta är också en negativ hälsofaktor, för ett barn som får obehag av att idrotta vill naturligtvis inte göra det, och det tycker jag idag är väldigt synd att det blev så.

• Themis

En sak till: Det är också bra om ni har så varmt att barn med känslig hud kan sova utan pyjamas, det minskar risken för att de blir för varma och irriteras i huden även nattetid, och då får kroppen hämta sig lite.

Om man har svåra problem med kost/tillsatsrelaterat eksem kan det vara en ledtråd att huden t.o.m. ser bättre ut på morgonen när man inte har ätit på ett tag, och att den sedan känns sämre och eksemet blir rödare ju flera mål på dagen man har ätit.

Svar på tråden Allergitråden!