• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Missnööjd

Hej!
    Min lilla tjej har fått utslag över kroppen och läkaren misstänker citrusallergi. Men något pricktest kommer ej genomföras i ett tidigt skede, vi skall helt enkelt utesluta "citrus, tomat och liknande" för att sedan genomföra en provokation om ett halvår. Uppstår det fler problem undersöks det mer noggrant då.

Så till min fråga; vad är liknande i meningen "citrus, tomat och liknande". hon har reagerat på citron, apelsin och tomat. Men är kiwi och ananas och sådant också livsmedel vi bör undvika? Annat som inte är självklart att undvika, men som ändå är nödvändigt? Känner att jag har dålig koll på läget, och vill inte ge tjejen mer besvär än vad hon redan har. Någon som har ett barn med liknande allergi och kan hjälpa mig?

• Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-01 15:25:51 följande:
    Får inte tag i min handläggare idag heller, suck och suck
    Men herregud.... Vad i hela friden är det hon håller på med människan. Det är ju inte klokt att det får gå till såhär.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Missnööjd skrev 2009-04-01 15:35:07 följande:
    Hej! Min lilla tjej har fått utslag över kroppen och läkaren misstänker citrusallergi. Men något pricktest kommer ej genomföras i ett tidigt skede, vi skall helt enkelt utesluta "citrus, tomat och liknande" för att sedan genomföra en provokation om ett halvår. Uppstår det fler problem undersöks det mer noggrant då. Så till min fråga; vad är liknande i meningen "citrus, tomat och liknande". hon har reagerat på citron, apelsin och tomat. Men är kiwi och ananas och sådant också livsmedel vi bör undvika? Annat som inte är självklart att undvika, men som ändå är nödvändigt? Känner att jag har dålig koll på läget, och vill inte ge tjejen mer besvär än vad hon redan har. Någon som har ett barn med liknande allergi och kan hjälpa mig?
    Jag är allergisk emot apelsin (då speciellt blodapelsin) clementiner och allt vad dom nu heter, samt tomat, röd som gul.
    Däremot går citron bra. Det äter man ju inte heller lika mkt och ofta av som apelsin & tomat.
    Jag tål inte heller kiwi, vilket jag upptäckte för 2 somrar sedan då jag började svullna i halsen. Annanas avskyr jag som pesten så det vet jag faktiskt inte om jag klarar att äta eller inte
  • Alicia05sMamma
    Missnööjd:

Här är lite info

Citrusfrukter är Apelsin, citron, grapefrukt och varianter därav som t ex mandarin, clementin, lime etc. När det gäller produkter är det bara att lusläsa ingrediensförteckningar. Det kan gömma sig under beteckningar som smakämnen, frukt, fruktpektin.
    Det enda Du kan göra i det fallet är att ringa producenten och fråga, de talar då om om det innehåller citrus eller inte. Citronsyra har däremot inte med citrus att göra. Fruktarom har normalt inte med frukten att göra men vill Du vara säker så kontakta även där producenten och fråga.
  • Jasusu

en liten undran.
    Jag skickade iväg ansökan om vb för någon vecka sedan. Nu fick jag brev av fk att de har mottagit min ansökan och jag ska kontakta min handläggare för möte.
    Brukar det gå så här fort?
    Trodde det skulle dröja veckor innan jag ens får svar tillbaka

• Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-01 18:20:56 följande:
    en liten undran.Jag skickade iväg ansökan om vb för någon vecka sedan. Nu fick jag brev av fk att de har mottagit min ansökan och jag ska kontakta min handläggare för möte.Brukar det gå så här fort?Trodde det skulle dröja veckor innan jag ens får svar tillbaka
    Jag fick ringa själv för att få reda på att de fått in ansökana och det va 2 månader efter att jag skickat in alla papper. Va glad för att det går fort.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:
    Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.
    Jag hade nog krävt att få prata med denne handläggares chef eller den som är chef för hela kontoret där.
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:
    Ge inte upp!
    Ring igen och säg att du vill ha en ny handläggare.
    Eller så går du till kontoret. Då blir du liksom "verklig" för dem.
    Säg att denna väntan är jätte jobbig och du vill veta när det kan ges ett besked.
  • Helle76

Ringde min läkarstation igår och blev hanvisad till BVC då dem hade sagt till om borttagning av mjölk i kosten, BVC-tanten ringde upp och bokade in ett besök hos läkaren den 21/4 för prat om A:s misstänkta allergier.

Svar på tråden Allergitråden!