• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Amulett
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga. Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr? Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få. Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Man ska väl få den mängd som behövs för en månads förbrukning. Så då kan det väl skilja sig åt från barn till barn, gissar jag.
    Själv får vi bara mjölkersättning - men då får vi bara burkar som ska räcka i en månad, och för det får vi betala 120 kronor. Sonen kommer att behöva mer (burkarna räcker bara ca 23 dagar) så nu ska dietisten skriva ut fler burkar åt oss, men priset blir det samma.
  • Jasusu

två månader i taget ska vi få,men det räckte knappt en månad...

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga. Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr? Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få. Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Kolla min blogg, vi får en hel del pasta och det är ju i stort det och Fette Crochanti som han tål förutom Profylac då. Man ska/kan få allt på samma anvisning. När vi skulle få så skulle det räcka 3 mån om jag inte minns fel, men det sägs ju ha ändrats till 2 mån? Amulett skriver 1 mån, men jag vet ärligt talat inte eftersom vi fick detta förra året någon gång.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-04-22 11:38:54 följande:
    Kajsa, tack för dina sorbitoltips, men jag har varit förvirrad. Det är sorbat de inte tål. Vilket känns jättebra! PMa mig din adress så får du min 50 kronors Weleda tandkräm. Barnen älskade den, den är som en gul gel och verkligen lik en vanlig tandkräm. Så skönt att slippa flourskölj och så kanske jag vågar ge iaf den lille Calci tugg, och det är han som behöver tillskottet mest. Känns som en bra dag idag!
    Misstänkte det.
  • Jasusu

Under vilken rubrik ska jag titta?
    Du har ju några hehe

• Kavat

Mama Law skrev 2009-04-22 15:15:07 följande:

Kavat: Hur gick du vidare till Th när du fått beslutet från Fk skickade du in alla papper och vart i så fall (till vilken adress?)
    Vi kontaktade skaderegleringen och fick en kontaktperson och hennes adress.

Hur går det med vb? Hört något?
  • Kavat
    Lantani skrev 2009-04-23 17:16:05 följande:
    Ger sonen mjölkfri ersättning nu för att se om det är de som gör att han får prickar, men jag tycker att nu efter 2 dygn med mjölkfritt borde man se någon skillnad om det skulle vara det eller vad tror ni? Det blossade nämligen upp lite igen idag när han åt och kliade sig... Sen sitter prickarna bara i ansiktet och ingen annan stans på kroppen. Skulle det kunna vara silikonet i napparna och dinapparna på nappflaskorna?
    Har du bytt nappar och flaskor? För är han superkänslig så reagerar han på gamla. Men det borde räcka att diska och koka ordentligt.
    Skillnaden kan ta lång tid, det tar väl minst 2 veckor innan det är ur hans kropp.
  • Lantani
    Kavat skrev 2009-04-23 18:29:35 följande:
    Har du bytt nappar och flaskor? För är han superkänslig så reagerar han på gamla. Men det borde räcka att diska och koka ordentligt. Skillnaden kan ta lång tid, det tar väl minst 2 veckor innan det är ur hans kropp.
    Jag har inte bytt några nappar och flaskor. Diska och koka brukar jag göra. Men om det hade varit mjölken borde prickarna inte satt sig på kropppen också och inte bara i ansiktet? Känns som att prickarna blossar upp igen när han blir varm.
  • Kavat
    Lantani skrev 2009-04-23 18:32:41 följande:
    Kavat skrev 2009-04-23 18:29:35 följande: Jag har inte bytt några nappar och flaskor. Diska och koka brukar jag göra. Men om det hade varit mjölken borde prickarna inte satt sig på kropppen också och inte bara i ansiktet? Känns som att prickarna blossar upp igen när han blir varm.
    De flesta eksem blossar vid värme, så det är inte ovanligt. Avakta du ett tag och se om det inte blir bättre.
Svar på tråden Allergitråden!