• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2009-04-22 08:21:24 följande:
    Pollen?
    Måste vara det hon har varit snorig sedan ibörjan på april och det var då som astma besvären kom.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • saffe
    Kavat skrev 2009-04-21 11:16:59 följande:
    Ställde frågan till Unilever (knorr) om deras buljongs stärkelse innehöll vete och fick detta svar:"Hej!Tack för ditt mail.Gällande våra organic buljonger så innehåller de enbart stärkelse från antingen potatis eller majs.Om grillkryddan innehåller något glute av något slag, så står det på burken.Vänliga hälsningarxxKonsumentkontaktUnilever Sverige AB"
    Tack så jättemycket för hjälpen! Då ska jag göra sås idag!
  • Slippy

Fick svar från Nestlé idag (ang. spår av ägg och mjölk i deras makaronigryta och risgröt). Ett trevligt mail, men jag känner fortfarande att dom nonchalerar det här med "spår av". Enligt min mening ska alla felmärkta förpackningar som nått butik återkallas. Och hur vanligt är det att man läster innehållsförteckningen på ett annat språk även om det är likt svenskan? Så här skrev dom:

Hej och tack för ditt mail!

Vi beklagar att du upplever att du inte kan lita på våra produkter men vi ser det positivt att du kontaktar oss i de här frågorna och ger oss möjlighet att förklara.

För Risgröt Morot är detta åtgärdat. Det var mycket olyckligt att texten med information om att det skulle kunna finnas spår av mjölk i produkten inte kom med på svenska i den första tryckningen av förpackningsmaterialet. När det upptäcktes åtgärdade vi genom att sätta en etikett med svensk text på alla grötförpackningar som redan hade tillverkats och fanns i vårt lager och vi har ändrat förpackningen för den framtida produktionen. Anledningen till att vi inte kallade tillbaka förpackningar som kunde finnas i butik, är dels att texten om spår av mjölk finns på dem på ett språk med ord som inte skiljer sig mycket från svenska och därför kan förstås. Både din och andra konsumenters kontakter med oss har bekräftat att texten har noterats trots att språket avviker något. Det andra skälet är att risken för förekomst av mjölk ens i mycket små mängder är extremt liten eftersom produktionslinjen rengörs väl innan dessa grötar tillverkas.

För pastarätten är det en annan situation. Om pastan som används kommer från en tillverkare som inte producerar äggpasta i samma lokaler, finns det ingen risk för spår av ägg. Här handlar det alltså om byte av leverantör vilket ger skillnaden i märkning .

Med vänlig hälsning
    Nestlé Sverige Barnmatsforum

Box 7173
    250 07 HELSINGBORG
    Tele 020-29 92 00
    e-mail: barnmatsforum@se.nestle.com

• JPL

Kajsa, tack för dina sorbitoltips, men jag har varit förvirrad. Det är sorbat de inte tål. Vilket känns jättebra! PMa mig din adress så får du min 50 kronors Weleda tandkräm. Barnen älskade den, den är som en gul gel och verkligen lik en vanlig tandkräm.

Så skönt att slippa flourskölj och så kanske jag vågar ge iaf den lille Calci tugg, och det är han som behöver tillskottet mest. Känns som en bra dag idag!

• Mama Law
    Kavat: Hur gick du vidare till Th när du fått beslutet från Fk skickade du in alla papper och vart i så fall (till vilken adress?)
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten

Mama law: Vi ringde till TH, deras kundservice och så fick vi adressen att skicka in papprena om VB.

Vi har ju gett Siri bullar och sås osvmed mjölk i. Detta har resulterat i att vi har fått en liten tjej som är på otroligt dålig humör och som har bajsat på sig två ggr, vilket inte har hänt sen i somras. Så nu tar vi bort mjölk igen och ser vad som händer. Hur som helst så verkar hon ju inte vara lika känslig längre som hon var förut. Det är ju alltid något. Hon verkar inte heller reagera lika mycket på pollen i år som hon gjorde förra året. Det känns så skönt att det är något som går framåt!

Kram på er alla!

• Mama Law
    Snutten skrev 2009-04-22 20:50:27 följande:
    Mama law: Vi ringde till TH, deras kundservice och så fick vi adressen att skicka in papprena om VB.Vi har ju gett Siri bullar och sås osvmed mjölk i. Detta har resulterat i att vi har fått en liten tjej som är på otroligt dålig humör och som har bajsat på sig två ggr, vilket inte har hänt sen i somras. Så nu tar vi bort mjölk igen och ser vad som händer. Hur som helst så verkar hon ju inte vara lika känslig längre som hon var förut. Det är ju alltid något. Hon verkar inte heller reagera lika mycket på pollen i år som hon gjorde förra året. Det känns så skönt att det är något som går framåt!Kram på er alla!
    Va skönt att det går åt rätt håll.....

här är det ingen kul start på pollen säsongen alvin har reagerat med astma och wiking snorar, nyser och sväller om vartannat.....
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma

Nu har vi fått besked om att vi kommer kunna hämta ut allt vi fick på livsmedelsanvisning åt A, i morgon bitti på apoteket. Toppen

Måste försöka leta reda på papperet oxå där det står vem som handlägger ärendet på vårt sökta vårdbidrag. Måste ju göra lite tillägg i ansökan.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Lantani

Ger sonen mjölkfri ersättning nu för att se om det är de som gör att han får prickar, men jag tycker att nu efter 2 dygn med mjölkfritt borde man se någon skillnad om det skulle vara det eller vad tror ni? Det blossade nämligen upp lite igen idag när han åt och kliade sig... Sen sitter prickarna bara i ansiktet och ingen annan stans på kroppen.

Skulle det kunna vara silikonet i napparna och dinapparna på nappflaskorna?

• Jasusu

Jag måste fråga.
    Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr?

Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få.

Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?

Svar på tråden Allergitråden!