• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu

Meehh

Kavat..du verkar ju ha fått minst 2 saker av allt...fattar jag det rätt,fick du 9 paket finmix?
    Då är det precis som min vännina..hon fick också ofantligt många paket!
    Jag fick ett paket av varje sak! men inte alla glutis paket som du utan endast 2 av dem!
    Sammanlagt så fick jag alltså bara 11 varor.

• Lantani
    Kavat skrev 2009-04-23 18:38:55 följande:
    De flesta eksem blossar vid värme, så det är inte ovanligt. Avakta du ett tag och se om det inte blir bättre.
    Japp, ska höra av oss till bvc på måndag, tills dess ska vi låta honom äta bara nutramigen. Tack för ditt svar
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-04-23 18:24:26 följande:
    Vi kontaktade skaderegleringen och fick en kontaktperson och hennes adress.Hur går det med vb? Hört något?
    Har inte hört mer än att det ligger för beslut nu iaf... ringde handläggaren idag men hon kunde inte ens skvallra om va hon tyckte att vi skulle ha i Vb. vi har ju yrkat på ett helt ska bli kul och se hur blodig jag ska bli innan det här är klart....

Wiking är piss i sina eksem rör man hans ansikte så får han sår direkt och klådan ska vi inte tala om, här blir det klådstillande flera ggr per natt just nu.... snoret bara forsar och andningen är påverkad... sen har vi alvin som dras med sin astma, ser just inte fram emot natten.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-23 18:41:04 följande:
    MeehhKavat..du verkar ju ha fått minst 2 saker av allt...fattar jag det rätt,fick du 9 paket finmix?Då är det precis som min vännina..hon fick också ofantligt många paket!Jag fick ett paket av varje sak! men inte alla glutis paket som du utan endast 2 av dem!Sammanlagt så fick jag alltså bara 11 varor.
    Kan va så att du fick en provomgång. Så fick vi också i början men får nu MYCKET MER varje uttag. Vi får 9 kartonger neocate advance varje uttag tex. vi får en hel kartong fin mix och inte en förpackning osv. Vi får 25 förpackningar pasta (glutis) sen får vi välja vilka olika sorter vi vill ha.
  • Jasusu

Hmm..fast min vän fick den stora mängden från början.
    Jag frågade dietisten om det var tänkt att detta skulle räcka i 2 månader och hon sa ja..och att det kanske är barnet som äter för mycket för sin ålder?!

Ah..jag ska försöka byta dietist  och läkare. Vill få dem från NÄL

• Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-23 19:18:06 följande:
    Hmm..fast min vän fick den stora mängden från början.Jag frågade dietisten om det var tänkt att detta skulle räcka i 2 månader och hon sa ja..och att det kanske är barnet som äter för mycket för sin ålder?!Ah..jag ska försöka byta dietist  och läkare. Vill få dem från NÄL
    Det du har fått räcker ju knappt 2 veckor här hemma så hon måste ju fått det hela om bakfoten.... ja byt så fort du kan dom verkar ju inte vara helt riktiga i sina tankebanor....
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-04-23 18:21:51 följande:
    Kolla min blogg, vi får en hel del pasta och det är ju i stort det och Fette Crochanti som han tål förutom Profylac då. Man ska/kan få allt på samma anvisning. När vi skulle få så skulle det räcka 3 mån om jag inte minns fel, men det sägs ju ha ändrats till 2 mån? Amulett skriver 1 mån, men jag vet ärligt talat inte eftersom vi fick detta förra året någon gång.
    Det beror nog på var du bor, kanske. Nya reglerna i Västra Götaland är att man ska få för en månad i taget. Men: de som fått tidigare har visst en "övergångsperiod". Vi som däremot började i somras, när de nya reglerna precis börjat, får snällt finna oss i att behöva betala 120 kronor/månad.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-23 18:41:04 följande:
    Meehh Kavat..du verkar ju ha fått minst 2 saker av allt...fattar jag det rätt,fick du 9 paket finmix? Då är det precis som min vännina..hon fick också ofantligt många paket! Jag fick ett paket av varje sak! men inte alla glutis paket som du utan endast 2 av dem! Sammanlagt så fick jag alltså bara 11 varor.
    Japp, det står ju precis vad antal som vi fick första uttaget. Numera får vi ingen finmix alls eftersom vi ändå inte kan baka på det i och med guarkärnmjölet.
    Men jag har alltså kontaktat henne efter ett tag och fått ändrat och borttaget en del. Fick fler Fette Crochanti eftersom vi tog bort alla andra hårda bröd och han äter det som bröd/kex när vi inte är hemma. Allt mjukt bröd får jag ju baka och frysa in, men det blir ju krustorrt om det ligger framme så det har jag ju aldrig med mig när vi åker iväg. Och det var inga som helst problem.

Nu svävade jag iväg, men jag har bara sagt till henne att nu önskar jag det här och det här. Inga problem alls. Du borde faktiskt kunna skicka henne en lista på övriga saker som du önskar och att du skriver hur många dagar maten räcker och att du säger att du har rätt till mer. För det har ni!

I övrigt så låter det ju bra om du kan byta dietist, men det kan ju ta sin lilla tid ibland.
  • Jasusu
    Amulett skrev 2009-04-23 20:39:19 följande:
    Det beror nog på var du bor, kanske. Nya reglerna i Västra Götaland är att man ska få för en månad i taget. Men: de som fått tidigare har visst en "övergångsperiod". Vi som däremot började i somras, när de nya reglerna precis börjat, får snällt finna oss i att behöva betala 120 kronor/månad.
    Vad skumt för till mig så sa hon att detta ska räcka i två månader.
    Nä..jag måste verkligen få bytt.

Hon skickade mig ett paket pasta där det stod att det kunde innehålla spår av mjölk och soja. Enligt henne så vet hon att mitt barn kan äta det för allergin är inte så allvarlig och det kommer inte bli någon reaktion.
    Jag håller inte riktigt med,men tycker ni?
    Hade ni gett era barn sådan pasta när både mjölk och soja blev klassad som reaktion 2 på patch?
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-23 21:02:10 följande:
    Vad skumt för till mig så sa hon att detta ska räcka i två månader.Nä..jag måste verkligen få bytt.Hon skickade mig ett paket pasta där det stod att det kunde innehålla spår av mjölk och soja. Enligt henne så vet hon att mitt barn kan äta det för allergin är inte så allvarlig och det kommer inte bli någon reaktion.Jag håller inte riktigt med,men tycker ni?Hade ni gett era barn sådan pasta när både mjölk och soja blev klassad som reaktion 2 på patch?
    Jag skulle inte ge det. Bättre att låta kroppen "läka" ihop först innan man ger saker som dom inte tål! oavsett om det är spår eller inte!
Svar på tråden Allergitråden!