• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Pormoicheia
    Snutten skrev 2009-04-26 14:49:59 följande:
    Men har han blivit myggbiten redan nu? JAg har iallafall inte sett till några mygg här. Pricktest är inte tillförlitliga och behöver inte visa utslag för allergier även om man har det.
    vi har haft mygg inomhus så vi vet att det är myggbett det handlar om.
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-26 10:59:24 följande:
    Vet någon här inne nåt om allergi emot myggbett?Sonen, 2½ år, har åter igen fått feber, hjärtat går på högvarv och han verkar ha jobbigt med andningen igen och sist tänkte vi inte på det så mycket då vi antog att det var bara en förkylning. Men nu när vi tänker tillbaka så var det exakt samma sak förra året när myggsäsongen började.Han blev fruktansvärt myggbiten och varenda bett svällde upp och såg ut nästan som blåsor och en del utvecklades även till sår.Han fick hårda knölar på vissa ställen och även den gången blev han febrig och fick det jobbigare med andningen.På bvc sa de inte så mycket om det så då antig vi att det skulle gå över helt enkelt.Han har virusrelaterad astma (fick det på papper nu i slutet av förra året) och har både pulmecort och airomir hemma men han andas inte med magen som han brukar göra när det är astman som spökar.(Han har även gjort pricktest emot mjölk, pollen, hund, gräs, ägg och nötter och inget av det reagerade han på.)Vet någon här mer om detta?
    Min dotter reagerar väldigt kraftigt på myggbett och sålika mot geting.
    Men finns det verkligen mygg redan nu ?

Min dotter sväller upp kraftigt och huden blir blå/lila länge och får även en kraftig klåda.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Pormoicheia
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-26 21:05:46 följande:
    Min dotter reagerar väldigt kraftigt på myggbett och sålika mot geting.Men finns det verkligen mygg redan nu ? Min dotter sväller upp kraftigt och huden blir blå/lila länge och får även en kraftig klåda.
    Vi har som sagt haft myggor inne. Vi har sett och smällt några stycken både jag och sambon.

Getingstucken har sonen aldrig blivit. Men om han reagerar som han gör på bara myggbett så är väl risken stor att han reagerar på getingstick också, eller räknas det som så pass olika saker att det inte kan finnas samband?
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • jensten

-------------------------------------------------------->
    Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering.
    Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande.

Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig.

Fråga 2: Någon som testat detta? http://www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa.

PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag...

Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!

• Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-26 21:09:05 följande:
    Vi har som sagt haft myggor inne. Vi har sett och smällt några stycken både jag och sambon. Getingstucken har sonen aldrig blivit. Men om han reagerar som han gör på bara myggbett så är väl risken stor att han reagerar på getingstick också, eller räknas det som så pass olika saker att det inte kan finnas samband?
    Ok.

Ja reagerar man kraftigt på mygbett är risken stor att det även blir så med getingstick.
    Vi får inte åka ngn stanns utan A´s mediciner pga hennes reaktioner.

Så tänk på att alltid ha antihistamin tillgängligt om han reagerar mkt.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Pormoicheia

Alicia05sMamma

Jag har hittat en forskningsrapport som säger att clarityn ska kunna fungera att ta. Men för barn under 12 är det recept som gäller så vi får ju kontakta läkare för det.

Han är inte febrig längre iaf så förhoppningsvis är det bara de första myggsticken som han reagerar så kraftigt på.

Men det är ju trist om han ska behöva bli febrig och sängliggande i några dagar bara p.g.a. myggbett.

• Kavat

Oj, läst ikapp, men glömmer väl svara på hälften.

Mama Law, stackars W! Jag blir sååå ledsen när jag ser hur han ser ut...

Pormoicheia,
    Myggor har vi här med. Jag har en kompis som blir så akut dålig av myggbett så hon får anafylastisk chock osv. Men som tur är så gillar inte myggen henne. Så mitt råd är att kolla upp ordentligt så att ni kan får hjälp. Hon har en spruta att ta som kan rädda livet på henne om oturen är framme.

Agnes72,
    hur har det gått i helgen? Min son reagerade på allt annat än det som var orsaken. Alltså han fick hysteriskt ont i magen när han fick i sig morot t.ex, men i efterhand så tål han morot men magen var så dålig av sädesslagen. Så när vi tog bort alla sädesslagen och magen fått läka i två månader så funkade en massa mat som han tidigare reagerat på.
    Både paprika och apelsin är ju starkt. Olivolja borde var mer ok, men man vet ju aldrig.

• Kavat
    jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
    --------------------------------------------------
    ------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig. Fråga 2: Någon som testat detta? www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa. PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag... Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!
    Har inga råd eller hjälp att ge angående ovanstående egentligen. Men en kompis till mig började äta enligt Atkins förra sommaren, dvs lite kolhydrater (bröd, sädesslag) och lite socker och desto mer kött, fett, ägg osv. Han tappade 10 kg och han pollenallergi försvann i stort sett helt mitt under sommaren när han vanligtvis brukar vara rätt dålig. Reagerar mycket på gräs.

Visst känns det lite underligt, men egentligen kanske det inte är så konstigt om det funkar på samma sätt som med matallergier. Alltså att man tål till en viss nivå, men när man kommer över den klarar inte kroppen mer. Så när han fick i sig sädesslag så reagerade han jätte mycket på pollen och när det togs bort så förbättrades allerin jätte mycket.
    Man kanske inte ska exprementera för mycket med små barn utan att läkarna är med på det men som vuxen så skulle man ju kunna testa och se.

Miralicia,
    har du läst något om det??? På mer vetenskaplig basis alltså?
  • Kavat
    mady skrev 2009-04-24 13:45:37 följande:
    Hej på er alla! kliver in här och ber om tips och råd. Jag håller på med en överklagan till FK. Jag hoppas ni kna hjälpa mig med tips och råd vad och hur ni skrivit för att få igenom mertiden, merkostnader osv. Någon som har något praxis? hur gamla är era barn hur mycket VB har ni fått? Vi har fyra barn vi söker för och fick 1/2 det känns som ett slag i ansiktet, Vad tycker ni? Här ser det ut så här "kortfattat": 2 åring med astma och allergier går på allergidagis. Smörjer minst två gånger per dag samt medicinerar minst två gånger per dag och det är en faslig fight så det tar tid. Nu har vi tack och lov inte lika många vaknätter med henne sedan en månad tillbaka då hon fick singulair, fasar nu för björk.... förra våren fick vi vara inne med henne, klarade inte av att vara ute, fick svårt att andas, ögonen forsade, näsan lika så + att kinderna svällde upp. Sen tål hon inte mjölk, ägg och fisk, gnutta med ägg och det sprutar ut ur henne. Något mer är det men vi vet inte vad. * 3.5åring hade som liten falsk krupp som slutade komma men istället kom det astma och allergier, föga förvånande men trist. Även han smörjes och medicineras minst två gånger per dag. har ännu inte reagerat på pollen, håller tummarna att vi ska slippa på honom. Tål inte mjölk och fisk. * 9 åring som nu mer bara har ansträngnings- och infektionsutlöst astma. Allergisk mot pollen, troligen kommer hon väl behöva astma behandling i år med, hon har blivit bättre så hoppet finns. Eksem och allergisk mot soja och mjölk. * 11 åring med mycket svåra allergier och astma. Behandlas med aiolos koksalt 2-3 gånger per dag, acetylcystein, singulair, aerius, asmanex, oxis och buventol vid behov som tyvärr är varje dag. Hjälper ändå inte fullt ut. Hon går oxå på behandling med Xolair. Vi har en luftdusch till henne som hjälper långt men många vakna nätter med slemmiga kräkor. Trots sin ålder behöver hon hjälp med smörjning som är minst två gånger per dag. Hon behöver hjälp med allt mår dåligt och försöker fly. Om det är att hon är sjuk, medicinerna eller annat som ger henne problem med koncentration, inlärning, humöret mm mm vet inte jag men vi måste vara med i alla steg kring medicinen. Det är så ångestfyllt att inhalera att det kan dra iväg en timme och någon av oss måste verkligen sitta med, fungerar inte att stå i närheten och diska. Hon får inte åka buss vi måste köra vart hon än ska, astman är nu så svår så promenader och cykel är problem. Vi måste föra peffkurva dagligen morgon och kväll före och efter medicin. Pga sin svåra astma tappade hon sin tillväxt och får tillväxthormon. Pga hennes koncentrationssvårigheter måste vi alltid sitta med när läxor görs hon har även på grund av sin oro fått problem med inlärningen. Listan kan göras lång men jag stannar här. Massa extra städning, kopiösa mängder tvätt då alla slussas varje dag och aldrig kan köra samma kläder två dagar. Frekventa lakansbyten då det smörjs med cremer så det blir kladd. Dubbel/trippel matlagning, tid vid inköp, bakning, kontakter med sjukvård, lärare... Räknar jag lågt och vi bra tider så är det en timme per dag för de två små. Sämre tider ja då rasslar det iväg, vaknätter byte av lakan på nätter för slemspyor mm.mm Stora ja det från 1,5 timmer per dag med aiolosen kan bli mer när hon får ångest massa ritualer... 1h per dag för övrig medicinering och smörjning oxå räknat under bra tider. Sprutan jag även den kan dra iväg mot en halvtimme. Till det kommer blandning av mediciner underhåll och rengöring you name it. Det är det rent medicinska all tid för allt annat runt henne med att köra henne, stöd, stöttning bla Nu är det här som sagt baserat på bra dagar och långt ifrån allt. jag tycker då det borde vara betydligt mer. Vi håller på att slå knut på oss själva.
    Tycker ni ska överklaga, men förvänta er inte för mycket.
    Skämt åsido, vi har en snart 2-åring som är kontakt-damm-allergisk mot sädesslagen så vi har rätt mycket jobb med att sanera runt honom. Sen har han diverse allergier förutom det (står i min pres) så maten är en historia för sig, glutenfritt bröd finns inte att köpa som han kan äta osv, så det är rätt mycket jobb runt mat-biten och sen insmörjningar, tvätt och allt annat som hör till. Vi fick 1/4 på honom och efter min egna uträkning som fk fick ta del av så har de slopat ungefär 2/3 av alla timmar i mertid. Så de är hårda i sina bedömningar.
    Mitt råd är bara att skriva så noggrannt du kan som du fått tips om, mycket mer kan man inte göra. Sen tycjer jag att du ska påtala vikten av tiden på din äldsta dotter. För jag har alltid fått höra att när de är små så kräver de ändå så mycket hjälp så den tiden räknas bort. Men hon är ju så stor och klarar hon inte saker själv som ett barn i den åldern vanligtvis inte behöver göra/klarar själv så skulle jag poängterat det mest. Plus att se till att ha läkarintyg för att styrka. Och kanske även skolan kan skriva något papper? Lycka till och berätta gärna hur det går.
  • Blå Flygare

Jag har fått mitt första myggbett för ett par dagar sen, bor i gbg-trakten.

Svar på tråden Allergitråden!