• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Lantani skrev 2009-04-28 16:15:05 följande:
    suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken. Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen. Hur skulle ni gjort?
    Tror inte ni hinner se ngt resultat på bara 1 vecka. Skulle tro att ni lär hålla honom mjölkfri minst 2 veckor innan ni ser ngt resultat. Det tar tid innan mjölken går ur kroppen riktigt.
    Hoppas ni bli kallade till barn inom kort så ni kan ta rast prov eller pricktest.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-28 15:51:35 följande:
    Mama Law: Helt sjukt hur begränsande livet blir och de fattar ingenting. Vadå en halvtimme att smörja per gång? FK frågade om det tidigare och tyckte det var tok för mycket. Tagit tider denna vecka och "turbo" smörjning har det vara två gånger på de två små vilket var 20 min per barn. Inget, svid, inget krångel och bara en salva. Fick oxå kommentaren en gång att det väl inte var merarbete att smörja. Många är ju torra och det kan vara skönt att bli smord! Visst håller med men skillnaden är att vi MÅSTE. Nu har vi det inte som ni med huden, men smörjer vi inte dagligen gånger 2 som minimum så blossar eksemen direkt. Som nu på stortjejen legat och rivit sig blodig för att jag helt enkelt inte kunnat prioritera hennes hud, när aiolosen varit så kämpig så övrig medicin tagit den tiden + spruta per dag. De små tar ju sina timmar med all medicin. Dubbel och tripple matlagning tycker de inte heller tar mer tid1 Herregud vilken pålanet kommer de ifrån. Visst mycket skulle vi kunna göra på havre, men till vilka kostnader i en familj på 71 Då får de väl ersätta för det...Vi har idag varit hos sjukgymnasten för andningsträning, övningar på ca 15 minuter visst inte så mycket men det minst varje gång vi inhalerar och dagligen då är vi uppe i dryga 5 timmar till per vecka, sen tillkommer ju skötsel och rengöring av aiolosen, nebunetter, PEP masken när den kommer...Hur sjutton får vi ihop våra liv? Tror dom det är solen som gör att killen ser så illa ut nu? Är han utredd för hudsjukdommar? Har dina grabbar mycke astma?Överklagan, ja den filar jag på nu
    Mellan killen har inte svår astma men det är inte under kontroll om man säger så. JS kunde höra på lungorna sist vi var ner och då tyckte endå jag att han va "bra". Alvin har nu sen pollen säsongen började för ca 2 veckor sen här haft astma hosta som vi inte får bukt på. Han har över det en svår okontrollerad infektionsutlöst astma som kommer innan infektionen bryter ut och kan komma från ingenstans.

Att Wiking ser så illa ut nu beror nog dels på solen men också på grund av att björken har börjat spricka här. Han har mät värden över det som går att få på björk och timotej och sånt har han straxt under det högsta som går att mäta.

Jag hade 1/4 Vb innan jag sökte denna gång och då kan jag säga att vi hade inte ens en bråkdel av alla allergier som har tillkommit sen i somras. Då va det mjölk och havre i stort sett. Men nu är jag glad att han kan äta nåt överhuvudtaget faktiskt. En liten liten liten bit äpple fick han i torsdags har jag för mig (han kan ibland äta äpple, men fick sluta i mars då vi märkte av att det börja hända saker och ting ute, kan ju säga att den lilla bit som han fick gav nässelutslag på HELA kroppen och en klåda som inte går att beskriva fick inte sova mycke då inte...

Näää här kommer det slåss för varenda litet öre vi har och jag anser oss har rätt till.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Jag tycker det är så sjukt denna kamp vi får föra. Många "diagnoser" bara får bra utan att.... jag ser inte ner eller anser det ena eller andra men bara för att astma och allergi är så vanligt så bara slås det av. Det är så man önslar det hette någonting annat när de har de så svårt som våra har på olika vis. De kunde väl bara förstå att det är något utöver det "vanliga" när de ser medicinlistan...

Jag anser i samhället över huvudtaget är det dålig förståelse och kunskap. Vad ska vi gör aöfr att få folka att fatta. Som bara det att gå in och handla i en affär, så kommer människor in med hästkläder! Då är det bara att lämna grejerna ta dottern och gå...

Jag är övertygad om att är det synligt eller något som folk kopplar till dödligt ja då finns hänsyn att plocka fram. Folk ser inte att vi itne får sova, att man inte kan ha ett "vanligt liv".

En kompis har en iofs svår sjukdom på sitt barn men lever obegränsat, ofta sjuk dock och har sond. Sjukdommen är mycket ovanlig. Hon fick ett helt rätt av utan större kamp, de enda var att de fick förklara per telefon varför sonden tog sån tid och att flickan kunde gripas av panik om hon var själv. Jag säger inte att de inte var värda det, men den mertiden vi lägger och den dom lägger är två skillda ting. De kan leva obegränsat så när som på pumpen för sonden under några timmar på kvällen när hon ska lägga sig.

Det mina "vänner" är något jag önskar att breda massan skulle förstå - HUR EXTREMT BEGRÄNSAD MAN KAN BLI av något så vanligt som astma och allergi.

Oj, långt som vanligt, ni får ursäkta men jag har så mycket i mig just nu

• Kavat

Ropar ett "hejja tjejer"! och önskar också att jag hade orkat kämpa lite mer just nu.
    Blev lite "sugen" på att överklaga ändå när jag hör er *tack* det smittar.
    Men vet inte om jag orkar tyvärr. Känns som om man försöker om och om igen, men det är ju "ingen" som förstår.

• Jasusu
    suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken.Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen.Hur skulle ni gjort?
    Nej en vecka är alldeles för kort tid!
    Ni måste prova i några veckor till.

Kämpa på!
  • Jasusu

När i gjorde patch testet så tog det nästan 3 veckor innan utslagen på ryggen där maten suttit hade försvunnit.

• Lantani

Tack för era svar! Får hoppas vi får en tid snart till barnkliniken, så att han slipper klia sig så mycket.

• Mama Law

För wiking tog det en månad innan han va någorlunda normal i magen från det att vi plockade bort mjölken så det kan ta sin lilla tid tyvärr

suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken.Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen.Hur skulle ni gjort?
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-28 17:23:31 följande:
    Jag tycker det är så sjukt denna kamp vi får föra. Många "diagnoser" bara får bra utan att.... jag ser inte ner eller anser det ena eller andra men bara för att astma och allergi är så vanligt så bara slås det av. Det är så man önslar det hette någonting annat när de har de så svårt som våra har på olika vis. De kunde väl bara förstå att det är något utöver det "vanliga" när de ser medicinlistan...Jag anser i samhället över huvudtaget är det dålig förståelse och kunskap. Vad ska vi gör aöfr att få folka att fatta. Som bara det att gå in och handla i en affär, så kommer människor in med hästkläder! Då är det bara att lämna grejerna ta dottern och gå...Jag är övertygad om att är det synligt eller något som folk kopplar till dödligt ja då finns hänsyn att plocka fram. Folk ser inte att vi itne får sova, att man inte kan ha ett "vanligt liv".En kompis har en iofs svår sjukdom på sitt barn men lever obegränsat, ofta sjuk dock och har sond. Sjukdommen är mycket ovanlig. Hon fick ett helt rätt av utan större kamp, de enda var att de fick förklara per telefon varför sonden tog sån tid och att flickan kunde gripas av panik om hon var själv. Jag säger inte att de inte var värda det, men den mertiden vi lägger och den dom lägger är två skillda ting. De kan leva obegränsat så när som på pumpen för sonden under några timmar på kvällen när hon ska lägga sig. Det mina "vänner" är något jag önskar att breda massan skulle förstå - HUR EXTREMT BEGRÄNSAD MAN KAN BLI av något så vanligt som astma och allergi.Oj, långt som vanligt, ni får ursäkta men jag har så mycket i mig just nu
    Jag håller helt med dig. Det är inte för att de inte har rätt till Vb men va är det för skillnad på deras mer tid och våran får man inte se till graden av "besvär" med astman/allergierna. Deras mertid är ju inte nåt annat än vår mertid bara att vi gör olika saker. Näää nog har vi lika stor rätt till RÄTT ersättning för all tid vi lägger ner på våra små!

Har du din handläggare i Falun eller i Borlänge. Min sitter i Borlänge.
  • Agnes72

Blir helt matt när jag läser hur ni får kämpa! Måtte det vända snart för samtliga!

Vår son är blivit testad och igår fick vi svaren, han är allergisk mot mjölk. Ingen alls på sädesslag. Bra men konstigt, han blir jättedålig om han äter något med fullkorn. Men läkaren sa att det troligen är tarmen som är retad.
    Kan det stämma?

Svar på tråden Allergitråden!