• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
    --------------------------------------------------
    ------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig. Fråga 2: Någon som testat detta? www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa. PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag... Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!
    Aldrig hört talas om! Vågar inte testa utan att läsa mer om eller få tummen upp av läk. Passar inte så bra i mitt liv nu att sitta o "röka" heller, hinner med nöd o näppe borsta tänderna Å andra sidan kan man väl göra det med en hand precis som att skriva på fl

Har inte hunnit fundera över allergimedicin än, fy. Det läk skrev ut kunde man inte ta när man ammar så vete katten vad jag ska ta. Antar att clarityn funkar - bara att den är så kass o gör mig trött. Förra ggn jag ammade blev jag bättre i allergierna, fast det kan jag ju inte lita på. Astman börjar märkas, kanske mest för att jag rör på mig mer nu när foglossningen är borta o snittet läkt. Räcker med att putta vagnen i uppförsbacke så känner jag astman. Dags att boka träff med sgy...
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 09:31:21 följande:
    Alicia05sMamma Jag har hittat en forskningsrapport som säger att clarityn ska kunna fungera att ta. Men för barn under 12 är det recept som gäller så vi får ju kontakta läkare för det. Han är inte febrig längre iaf så förhoppningsvis är det bara de första myggsticken som han reagerar så kraftigt på. Men det är ju trist om han ska behöva bli febrig och sängliggande i några dagar bara p.g.a. myggbett.
    Ja du lär som du sa kontakta läkare för att få recept när de är så små.

Vi har aerius och betapred till A.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Pormoicheia
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-27 11:21:29 följande:
    Ja du lär som du sa kontakta läkare för att få recept när de är så små.Vi har aerius och betapred till A.
    Men hur funkar det i praktiken.

Går det att på något sätt kolla upp om han är överkänslig med pricktest eller liknande eller är det att åka in när det är som värst som gäller?

Även om hans utslag/bett fortfarande finns kvar (både uppsvällt, sårigt på vissa ställen och som hårda knölar) så har ju febern lagt sig.
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • mady

Så ni menar att de löper större risk att reagera på andra bett vid reaktioner mot mygg.

Två gånger har min son blivit knalldålig av mygg. För två somrar sen i Danmark, fattade inte vad det var först, hela ungen var full i bölder, hängig och feber. Förra sommmaren samma sak i Småland, vá in på apoteket och köpte diverse saker att smörja med för att lindra. De stirrade på honom som tokar överallt

Måste prata om detta med läkaren, det har jag förträngt...

• Snutten
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 11:40:38 följande:
    Men hur funkar det i praktiken.Går det att på något sätt kolla upp om han är överkänslig med pricktest eller liknande eller är det att åka in när det är som värst som gäller?Även om hans utslag/bett fortfarande finns kvar (både uppsvällt, sårigt på vissa ställen och som hårda knölar) så har ju febern lagt sig.
    HEj!
    Pricktest eller så vid myggbettsallergi finns nog inte. Utan man får gå på er historia. Om man hittar en bra barnläkare brukar det inte vara några problem. Problemet är att hitta en bra barnläkare. Det har vi alla här inne varit med om. kontakat bernmedicin eller VC eller det system som ni har och ta upp ert problem.
  • Pormoicheia
    Snutten skrev 2009-04-27 12:24:09 följande:
    HEj!Pricktest eller så vid myggbettsallergi finns nog inte. Utan man får gå på er historia. Om man hittar en bra barnläkare brukar det inte vara några problem. Problemet är att hitta en bra barnläkare. Det har vi alla här inne varit med om. kontakat bernmedicin eller VC eller det system som ni har och ta upp ert problem.
    Jo vi har varit med i svängen och hans nuvarande läkare är bra. Vi har varit in med jämna mellanrum under vintern p.g.a. förkylningsastma. VC här ger vi inte mycket för.

Vi satt och väntade på att få träffa läkare för en remiss då dottern åkt på öroninflammation. Hon hade jättehög feber och hade blivit lovade att han skulle ta oss så fort han fick en lucka. Men sen behagade han gå på lunch istället den dj*veln med anledning att skrev vi in oss så sent så fick vi skylla oss själva. Att vi suttit där i 2 timmar och väntat och dessutom faktiskt haft tid på bvc och just ang. den ständigt återkommande febern spelade tydligen ingen roll...

Vi har efter den händelsen kontaktat barnmottagningen på sjukhuset direkt istället.
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Alicia05sMamma
    Pormoicheia skrev 2009-04-27 11:40:38 följande:
    Men hur funkar det i praktiken. Går det att på något sätt kolla upp om han är överkänslig med pricktest eller liknande eller är det att åka in när det är som värst som gäller? Även om hans utslag/bett fortfarande finns kvar (både uppsvällt, sårigt på vissa ställen och som hårda knölar) så har ju febern lagt sig.
    Ja ngt pricktest för mygg har jag inte hört talas om att det finns, utan där får man mer gå på hur stor den allergiska reaktionen är.

Geting vet jag inte om det går heller att pricktesta för.

Vår barnläkare sa dock till oss att med tanke på hur kraftig allergisk reaktion hon får vid myggbett, så är chansen mkt stor att hon även reagerar så på getingstick.

Därav blev vi tillsagda att alltid i alla lägen se till att ha mediciner med åt henne. Vi fick faktiskt även åka in med henne 4 ggr akut förra sommaren pga myggbett.

Kontakta läkare på hälsocentral/bvc och prata med dom alt. be dem ordna remiss till barnmottagningen där ni kan få ytterligare hjälp om ni inte redan går där.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-04-27 12:17:25 följande:
    Så ni menar att de löper större risk att reagera på andra bett vid reaktioner mot mygg. Två gånger har min son blivit knalldålig av mygg. För två somrar sen i Danmark, fattade inte vad det var först, hela ungen var full i bölder, hängig och feber. Förra sommmaren samma sak i Småland, vá in på apoteket och köpte diverse saker att smörja med för att lindra. De stirrade på honom som tokar överallt Måste prata om detta med läkaren, det har jag förträngt...
    Ja det stämmer. Reagerar man kraftig på myggbett så är chansen stor att man även gör det på getingstick.
  • Pormoicheia

Då får vi boka tid och kolla upp det så vi har det som behövs hemma utifall olyckan är framme.

Svar på tråden Allergitråden!