• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-28 20:49:03 följande:
    Blir helt matt när jag läser hur ni får kämpa! Måtte det vända snart för samtliga! Vår son är blivit testad och igår fick vi svaren, han är allergisk mot mjölk. Ingen alls på sädesslag. Bra men konstigt, han blir jättedålig om han äter något med fullkorn. Men läkaren sa att det troligen är tarmen som är retad. Kan det stämma?
    Skönt att veta att det ÄR mjölk gissar jag.

Kan stämma kan det, med fullkorn... MEN det visar inget på vete på vare sig prick eller RAST när vi tog det på sonen och han superkänslig mot vete - även luftburet eller om han får det på sig. Allergin har ju dock blivit värre sedan vi gjorde testerna.

Så det är vanligare att allergier mot sädesslag visar sig på patchtest eftersom de oftare är sena reaktioner.
  • Agnes72

K Kavat,

jag kan inte termerna. De tog blodprover och sa att man såg varken gluten eller enskilt sädesslag.
    Men på fullt allvar, vilket jag sa till läkaren, jag vågar inte ge honom fullkorn. Vill aldrig mer utsätta honom för det!!

Vete verkar ok! Men om vi provat fullkornsbröd, fullkornsvälling eller gröt, får han massor av gaser, det smattrar, och riktiga magsmärtor. Senast när vi skulle prova, enligt läkaren, låg vår son på golvet och grät, kastade sig av och an.
    Står inte ut att prova mer. Det klart vi behöver inte, men det är så märkligt att inte veta varför och vad exakt som utlöser hans smärta.

• Agnes72

Sena reaktioner skrev du! Hans besvär brukar komma ca 1h efter han ätit fullkorn.

• mady

Tarmen få jobba mycket med fullkorn och många stora som små kan ha svårt med rena fullkornsprodukter utan att det är en allergi, men jobbigt ändå. Fullkornsvälling/gröt klarar man sig så bra utan

Mama Law: Blg en kvinna. har haft två olika Monica tidigare som varit så bra, tyvärr inte nu

• Mama Law
    mady skrev 2009-04-28 21:08:52 följande:
    Tarmen få jobba mycket med fullkorn och många stora som små kan ha svårt med rena fullkornsprodukter utan att det är en allergi, men jobbigt ändå. Fullkornsvälling/gröt klarar man sig så bra utan Mama Law: Blg en kvinna. har haft två olika Monica tidigare som varit så bra, tyvärr inte nu
    Har också en kvinna i borlänge som endast jobbar tis-torsdag och har varit borta mellan vecka 7-14 så därför har inte jag fått beslut än.... och som jag har hetsat de men det verkar inte bli nåt den här veckan heller......

Har du fått sänkt VB nu?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Agnes72

Hans "reaktion" på fullkorn är gaser i magen, rapar i timmar, magont och illaluktande diarréer. Man får absolut inte ta honom på magen, han slår undan våra händer.
    Hans röda nariga kinder blev fina, sen vi tog bort allt med fullkorn (bröd, gröt etc), läkaren tjatade först att vi tvunget skulle ge pga förstoppning.

• mady

Agnes: låt bli rena fullkornsprodukter som sagt man klarar sig utan, avvakta och se vad som händer.

Mama Law: Inte sänkt hade bara 1/4 tidigare med bara på Joch J. Stora Js problem var svåra men långt ifrån som nu, skillnaden blir oxå störrre med åren. Hade inte ork och lust att överklaga sist. Nu är det ju för 4 barn och BETYDLIGT större problem. Gjorde första andningspasset och det tog 20 minuter. ME har jag i Blg

• Mama Law
    mady skrev 2009-04-28 21:20:39 följande:
    Agnes: låt bli rena fullkornsprodukter som sagt man klarar sig utan, avvakta och se vad som händer.Mama Law: Inte sänkt hade bara 1/4 tidigare med bara på Joch J. Stora Js problem var svåra men långt ifrån som nu, skillnaden blir oxå störrre med åren. Hade inte ork och lust att överklaga sist. Nu är det ju för 4 barn och BETYDLIGT större problem. Gjorde första andningspasset och det tog 20 minuter. ME har jag i Blg
    Som sagt stå på dig för det är på tok för lågt du borde ha minst ett helt och lite till anser jag. Men det är ju min åsikt.

Får ju se själv snart om jag ska skratt gråta eller svära!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!