• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady
    swingit skrev 2009-05-03 23:02:24 följande:
    Hej! Nu kastar jag bara in en fråga här utan att ha läst hela tråden! Ser att ni skriver om vårdbidrag. Hur fungerar det? Jag är mamma till en 9-åring med mycket svår pollenallergi. Det kostar mig tusentals kronor i medicinering och läkarbesök varje vår, för att inte tala om all tid som jag inte kan arbeta. Jag har bara korta projektanställningar, så att "vabba" är det inte tal om för min del. Kan jag inte jobba så får jag inga pengar helt enkelt. Någon med liknande erfarenhet som vet hur det fungerar?
    Har pojken "bara" pollenallergi kan det nog bli svårt att få igenom VB. Det står i deras riktlinjer att minst 7h/v + merkostnader som minimum och har ni då bara uttalad problematik under pollenperioden tror jag tyvärr inte ni kan bli beviljade. 1800:- är ju max medicinen kostar på högkostnad och det är det man max blir beviljad i merkostnad(få undantag). Även vid projektanställningar har du rätt att ta vård av barn, har du SGI så får du ta vab om du skulle jobbat eller istället för att stämpla osv.

Kanske inte det du ville höra... Men om pojken har så svår pollenallergi, har det aldrig talats om hyposensbehandling på honom?
  • mrseriksson

hej hej

Men om man lägger till pollen flera diagnoser är det värt att söka dårå....Min son har pollen+astma+glute+struma.....

• WimsA
    mrseriksson skrev 2009-05-04 09:34:40 följande:
    hej hejMen om man lägger till pollen flera diagnoser är det värt att söka dårå....Min son har pollen+astma+glute+struma.....
    Mina barn har för pollen, matallergi och eksem.
  • Kavat
    swingit skrev 2009-05-03 23:02:24 följande:
    Hej! Nu kastar jag bara in en fråga här utan att ha läst hela tråden! Ser att ni skriver om vårdbidrag. Hur fungerar det? Jag är mamma till en 9-åring med mycket svår pollenallergi. Det kostar mig tusentals kronor i medicinering och läkarbesök varje vår, för att inte tala om all tid som jag inte kan arbeta. Jag har bara korta projektanställningar, så att "vabba" är det inte tal om för min del. Kan jag inte jobba så får jag inga pengar helt enkelt. Någon med liknande erfarenhet som vet hur det fungerar?
    Jag har inte så bra koll på pollen, men sätt dig och räkna på hur mycket mertid du har och hur mycker merkostnaderna blir. Sen gör de ändå som de vill. Reducerade våran mertid till 1/3 t.ex.
    Gå sen in på deras sida och kolla vart du hamnar. Man kan ju alltid söka, man kan ju inte få mer än ett nej. www.forsakringskassan.se/fakta/vardbidrag/
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-05-04 09:34:40 följande:
    hej hej Men om man lägger till pollen flera diagnoser är det värt att söka dårå....Min son har pollen+astma+glute+struma.....
    Egentligen är det inte hur många allergier, sjukdomar de har som avgör utan mertiden/kostnaden man tar. Vissa har ju svårare allergier osv. Så dottern som har diverse allergier har vi inte sökt på för även om hon får utan mjölk, ägg, soja/sojasläktingarna, citrus, äpple, sorbitol, färgämne så är det bara i matlagningen. Vi har inget jätte jobb med henne i övrigt angånde allergierna just nu så länge vi undviker det hon inte tål.

Men vad jag hört så har man astma och allergier bör det inte vara några problem i och med att astman tar mycket tid.
    Vi har ju diverse allergier på sonen (mjölk, ägg, soja/sojasläktingar, sädesslag (havre, vete)) och den jobbigaste förutom maten som alltid är special i och med att vi får baka allt själva osv, är mot kontakt/luftburet mot vete och havre, men han har ingen astma och vi fick 1/4 vb på sonen.
  • mady

Man kan ju oxå lägga till detta från FK
    //Du kan få vårdbidrag om du vårdar ett sjukt barn eller ett barn med funktionsnedsättning. Barnet måste behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom//

Så bara även fast det långt ifrån är bara kan man nog inte få för, se ovan. Det måste vara en varaktighet om minst 6 månader

Uppfyller man inte de grundläggande villkoren tycker jag faktiskt inte man ska söka med tanke på hur handläggningstiderna ser ut. Uppfyller man dom men ligger på gränsen till mertidens omfattning ja, då är det annat.

Detta ser jag ur myndighetsperspektivet, jag vet hur irriterande mycket tid ansökningar tar som över huvudtaget inte öär berättigade men likväl måste man göra utredning, dokumentara osv....

• Twixie

Någon som har Aerius till sina barn? Är det alltid kort utgångstid på dem eller fick jag bara en "dålig" låda. Hämtade ut i feb men den räcker bara till juni och vi har ju bara dem vid behov (när han fått i sig ägg) så det känns lite dumt att hämta ut tre lådor per år och (förhoppningsvis) kasta hela innehållet... Roligare saker kan man göra för pengarna . Då har jag hellre Tavegyl. Meckigare men den håller längre.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • mady

Be att få mindre förpackning, behöver väl inte hämta ut en på 100. Men du har nog haft otur, mina sista gick jag hämtade går ut 2010.

• EMO 979

Om man vill söka vårdbidrag..räcker det med det "vanliga" läkarintyget som man lämnat in på förskola/ skola eller skall det vara ett mer utförligt intyg ?

Har en mutiallergisk dotter med symtom från alla fronter om man kan säga så...både hud,mage och luftrör....man borde ju ha åtminstone en liten chans att få vb....

Hon har eksem sen födseln, nyligen diagnos på mjölkallergi, pollenallergisk,astma....har regerat mot katt då vi stadigvarande hade katt men funkar ngt bättre nu då hon bara träffar kissen nån helg i månaden..har tidigare varit mycket överkänslig/allergiskt mot allt rött i livsmedel och citrusfrukter men det går bättre nu efter vi slutat med mjölken.....

Nån med barn med mjölkallergi som vet ungefär på hur mycket de brukar räkna merkostnader på för det?

Mycket funderingar här

• Twixie

Mady - Tack, då vet jag att jag bara hade otur. Vissa mediciner har ju kort tid och tänkte om Aerius var sådan. Men 2010 är ju helt ok till skillnad från 4 mån Vi har en förpackning om 30 tabl. Men vi använder dem bara OM Melvin får i sig ägg, vilket han ju förhoppningsvis inte skall få

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!