• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Nästa gång du hämtar ut, be apoteket kolla för ett år bör det i alla fall vara. En sak om man använder dagligen då tar de ju fort slut.

• Blå Flygare

EMO 979 skrev 2009-05-04 10:36:36 följande:

Om man vill söka vårdbidrag..räcker det med det "vanliga" läkarintyget som man lämnat in på förskola/ skola eller skall det vara ett mer utförligt intyg ? Har en mutiallergisk dotter med symtom från alla fronter om man kan säga så...både hud,mage och luftrör....man borde ju ha åtminstone en liten chans att få vb.... Hon har eksem sen födseln, nyligen diagnos på mjölkallergi, pollenallergisk,astma....har regerat mot katt då vi stadigvarande hade katt men funkar ngt bättre nu då hon bara träffar kissen nån helg i månaden..har tidigare varit mycket överkänslig/allergiskt mot allt rött i livsmedel och citrusfrukter men det går bättre nu efter vi slutat med mjölken..... Nån med barn med mjölkallergi som vet ungefär på hur mycket de brukar räkna merkostnader på för det? Mycket funderingar här
    Det är särskillt intyg för vb. För enbart mjölk får man i regel inte. Vid astma som är besvärlig samtidigt med allergi och kanske smörjningar kan man få minsta. Man får då inget för merkostnader utan enbart extraarbete. Merkostnaden för mjölkfritt är för liten eftersom de räknar bort kostnaden för allt de anser onödigt (de anser att nutran kan användas till ALLT och då blir det inga extra kostnader, de tar inte hänsyn till om barnet accepterar nutran eller ej)
  • Twixie

Mady - Absolut, ska hämta ut nya snart (efterom de går ut). Tyvärr är det oftast de får beställa hem dem då de inte finns på lager (då bor jag ändå i sthlm...) så då kan man inte påverka datumet så mycket. Men vet man att det finns för lång tid så kan man ju stå på sig lite mer om det visar sig att de har i lager.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Jasusu

Sojaallergiker...reagerar era barn eller ni på Fette croccanti?

glutano Macaroni pasta kan innehålla spår av ägg,soja och lupinmjöl...har ni reagerat på den pastan?

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:42:26 följande:
    Sojaallergiker...reagerar era barn eller ni på Fette croccanti? glutano Macaroni pasta kan innehålla spår av ägg,soja och lupinmjöl...har ni reagerat på den pastan?
    Mina är vad jag märkt rättså känsliga för sojasläktingarna, guar, fruktkärnmjöl osv, men inga reaktioner på Fette Crochanti.
  • Jasusu

Gahh vad svårt detta är..jag vet inte en om jag vågar testa.
    Vi fick en reaktion på "spår av mjölk förra veckan och det tog 1 vecka innan bajset var normalt igen...och det blöddes näsblod 4 gånger samt det är fortfarande kliande eksem på armarna.

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:49:00 följande:
    Pastan har ni inte provat än?
    Nej, vi har inte den pastan. Tror jag, känner inte igen det och det finns väl inte på vår livsmedelshänvisning vad jag kan se.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:52:58 följande:
    Gahh vad svårt detta är..jag vet inte en om jag vågar testa. Vi fick en reaktion på "spår av mjölk förra veckan och det tog 1 vecka innan bajset var normalt igen...och det blöddes näsblod 4 gånger samt det är fortfarande kliande eksem på armarna.
    Vad är det du ska prova?
Svar på tråden Allergitråden!