• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-05-04 19:44:20 följande:
    Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där . Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr. Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt. Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta?
    Med tanke på att handläggningstiden ibland är lång (ung 3-6 månader?) , så är det nog bättre att skicka så fort som möjligt av den anledningen...
  • Slippy

Va nån som skrev i mjölk-bebistråden att ena go:s välling skulle komma v.21. Håller tummarna för det för vi har bara ett paket kvar nu. Annars får det bli nutra med ena go:s grötpulver. Har aldrig gett nutra som ersättning/välling förut så jag hoppas hon vill ha det om det blir aktuellt.

• Mama Law
    Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där . Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr.Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt.Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta?
    Sök så fort som möjligt det är lika bra man kan tydligen inte lita på handläggningstiderna som jag tolkar det för egen del!!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-04 19:43:03 följande:
    Skönt, hoppas hon får lite eld i baken imorgon då!
    Jaaa jag vill ha ett beslut oavsett blir avslag 1/2 eller förhoppningsvis ett helt Vb, men jag vill ha det nu det ska ju verkligen inte behöva ta sån här tid.
  • Amulett
    Helle76 skrev 2009-05-04 19:45:00 följande:
    Kavat skrev 2009-05-04 19:42:34 följande: Jo, det vet jag och därför har jag kört med att göra välling på deras grötpulver men nu var båda smakerna slut. Vet att den med äpple var restad och att bananen fanns kvar på lager enligt deras hemsida. Men våra affärer har inte fått hem några.
    Min affär hade slut Banangröt i hyllan igår, men idag fanns där massor igen. Så det är nog inte helt kört. Där fanns även Äppelgröt än så länge
    ICA Maxi i Alingsås om någon bor i närheten och börjar ha kris. Vällingen är däremot slut i hyllorna även här.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-04 19:50:21 följande:
    Va nån som skrev i mjölk-bebistråden att ena go:s välling skulle komma v.21. Håller tummarna för det för vi har bara ett paket kvar nu. Annars får det bli nutra med ena go:s grötpulver. Har aldrig gett nutra som ersättning/välling förut så jag hoppas hon vill ha det om det blir aktuellt.
    Kanske är lite riskabelt att chansa med den lilla välling som är kvar. Men det kanske går att testa en snabbintroduktion till Nutra genom att blanda in lite i vällingen så att hon vänjer sig vid smaken? Nutran är ju inte direkt god ...
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-05-04 19:58:00 följande:
    Kanske är lite riskabelt att chansa med den lilla välling som är kvar. Men det kanske går att testa en snabbintroduktion till Nutra genom att blanda in lite i vällingen så att hon vänjer sig vid smaken? Nutran är ju inte direkt god ...
    Har ju berikat hennes gröt med nutra flera gånger och det har gått bra iaf, så hon är inte helt ovan med smaken. Men det kanske blir svårare när man gör välling på den. Ska nog prova att smyga in det. Har ju ett helt paket iaf.
  • WimsA
    Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där . Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr.Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt.Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta?
    Den handläggaren vi hade rekomendera att man sökte 6 månader innan det gamla skulle gå ut så det kunde löpa på.
  • JPL
    mady skrev 2009-05-03 20:52:54 följande:
    JPL: Vilken problematik har ni fått VB för? Hur är det med äggfri kost, brukar inte det räknas upp en schablonkostnad på det? Om så har de missat det även på min...
    Min barn är enligt intyget FK fick mjölk-, ägg-, vete-, havre-, äpple- och citrusallergiska/intoleranta. I verkligheten är det mer. Jag tror att vi fick vb för att jag har två barn med multiallergi samt att mjölk och särskilt "glutenfri"-kost tar mycket tid. Vi har inte problem med eksem och lägger alltså inte tid på att smörja i någon stor omfattning.

Ang ägg så kollade jag upp det nu och tror jag att jag har spårat hur det ligger till:
    Enligt Konumentverkets PM 2005 fick man i "schabloniserad merkostnad" 120 kr för bara mjölk och 432 kr för mjölk och ägg. 2007 fanns bara mjölk med i det nya PMet men var höjt till 643 kr. Vi fick 660 kr så jag antar att det är dagens penningvärde men taget ur PM 2007. Eftersom höjningen för bara mjölk är rätt rejäl är det nog inte lönt att klaga tänker jag. Rätta mig gärna om jag har fel!
  • Mama Law

Har alla utom MADY 1/4 vb eller är det nån mer som har över.... Hur mycket har ni och för hur många barn?

Svar på tråden Allergitråden!