• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Samsmamma
    WimsA skrev 2009-05-04 20:54:01 följande:
    Kavat skrev 2009-05-04 20:50:39 följande: Nu måste jag bara fråga, Vilde har ju stått på helt mjölkfritt och har druckit havredryck istället, igår fick jag han soyadryck, och vips så blossa eksemen upp och idag har det varit rundsmörjning med kortison salva, han ser bedrövlig ut och har fått ge han tagegyl nu till natten. Kan det vara så att han även reagerar på soja?
    jag är ny i tråden men har själv problem med allergier/överkänslighet.

Det låter onekligen som om han reagerar på soya. Om det inte finns någonting annat i soyamjölken som han inte tål?
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-04 20:54:01 följande:
    Nu måste jag bara fråga, Vilde har ju stått på helt mjölkfritt och har druckit havredryck istället, igår fick jag han soyadryck, och vips så blossa eksemen upp och idag har det varit rundsmörjning med kortison salva, han ser bedrövlig ut och har fått ge han tagegyl nu till natten. Kan det vara så att han även reagerar på soja?
    Ja det är vanligt att man även reagerar på soja om man inte tål mjölk det går hand i hand som oftast. Så ta bort sojamjölken tills han blir bra igen. Och testa igen då med lite grann för att se hur han reagerar, reagerar han då så är han nog allergisk/känslig även mot soja.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • WimsA

Vi har gjort pricktest och tog blodprov nu sist, men dom visa inget, läkaren sa att vi skulle utesluta mjölk ändå till att börja med för att han var så utslagen på hela kroppen så något var det. Vi tog bort mjölk och vips blev han bättre direkt, och nu blossa det upp igen så efter ½ glas sojadryck.
    Ska ringa till hans läkare imorgon och höra vad hon säger.

• Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-04 21:02:35 följande:
    Vi har gjort pricktest och tog blodprov nu sist, men dom visa inget, läkaren sa att vi skulle utesluta mjölk ändå till att börja med för att han var så utslagen på hela kroppen så något var det. Vi tog bort mjölk och vips blev han bättre direkt, och nu blossa det upp igen så efter ½ glas sojadryck. Ska ringa till hans läkare imorgon och höra vad hon säger.
    Gör det men det låter mycket misstänkt iaf!
  • Agnes72

Känner att jag frågar korkat, är bara så himla trött. Får inte säga så till er som kämpar så, men jag kan inte tänka klart längre.
    Ramlade i trappan för två dagar sen, åkte hela vägen ner och har slagit mig halvt fördärvad.

Imorgon ska jag ringa apoteket och läkaren!
    Tack igen

• Kavat
    WimsA skrev 2009-05-04 21:02:35 följande:
    Vi har gjort pricktest och tog blodprov nu sist, men dom visa inget, läkaren sa att vi skulle utesluta mjölk ändå till att börja med för att han var så utslagen på hela kroppen så något var det. Vi tog bort mjölk och vips blev han bättre direkt, och nu blossa det upp igen så efter ½ glas sojadryck. Ska ringa till hans läkare imorgon och höra vad hon säger.
    Visar inget på mina heller. Eller tja, det visade precis mätbart på dottern när vi testade, men ingen allergi på RAST.
    Jag har hört att någonstans mellan 30-50% har/får sojaallergi av de som har mjölkallergi, så risken är stor.
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-04 21:04:03 följande:
    Känner att jag frågar korkat, är bara så himla trött. Får inte säga så till er som kämpar så, men jag kan inte tänka klart längre. Ramlade i trappan för två dagar sen, åkte hela vägen ner och har slagit mig halvt fördärvad. Imorgon ska jag ringa apoteket och läkaren! Tack igen
    Nej ingen fråga är korkad. Vi är i samma sits allihopa vissa har det jobbigare än andra, men vi behöver alla stöd och hjälp. Ibland kan inte ens jag tänka klart och har gjort världens fel köp fast jag vet exakt va som får va i och inte. Ibland blir det bara totalt stopp, hjärnan orkar verkligen inte. Och då är det bra att den här tråden finns.
  • WimsA

Tack för era svar tjejer!

Nu kommer ju en dum fråga säkert, finns det soja i många saker?

• Mama Law

Just nu känns det inte som om jag har så mycket att bidra med än mitt gnäll och tjat om VB. Men det är för mycket här hemma just nu sen pollen säsongen började, va ju jobbigt innan också. Hjärnan kollapsade totalt och verkar inte börjat fungera än... ekonomin ligger efter och allt känns bara piss, snart får vi hoppas beslutet kommer så får försöka samla ihop bitarna av mig själv och ta tag i allt. Läser hela tiden men känner inte att jag har nåt att bidra med men försöker komma med råd när det ploppar upp nåt långt där bak....

ursäkta svamlet....

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-04 21:04:03 följande:
    Känner att jag frågar korkat, är bara så himla trött. Får inte säga så till er som kämpar så, men jag kan inte tänka klart längre. Ramlade i trappan för två dagar sen, åkte hela vägen ner och har slagit mig halvt fördärvad. Imorgon ska jag ringa apoteket och läkaren! Tack igen
    Usch då, det lät inte bra alls. Klart alla kan vara trötta, så ska du absolut inte känna. Hoppas du inte fick hjärnskakning eller liknande så att det är därför du mår kasst. Krya på dej!

Det är rent ut sagt skitsvårt, för det finns ju oftast någon som har det värre, men man kan ju inte alltid jämföra sig med de som har de värst, för då har man ju det helt plötsligt jätte bra. Eller om man jämför sig med de som har det bra, ja, då har man ju ett h-e ibland.
    Jag är glad att jag har två "friska" barn utan dödliga sjukdomar. Allergier går bra att leva med även om det är tufft ibland. Sen kan man väl tycka att det hade räckt med allergier på barnen, men livet är inte alltid rättvist.
Svar på tråden Allergitråden!