• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Allrona

Tack för hjälpen, då ska jag genast utesluta även mjölk och ägg. Går det bra att använda laktosprodukter istället eller ska jag utesluta helt?

• Allrona

Kan man förresten göra pricktest på små bebisar? Vilka ämnen testar man då?

• EMO 979

Av det jag har läst och förstått av ämnet ifråga är det nog snarare komjölksproteinet de mindre barnen brukar reagera på och det finns ju i allt som innehåller nån form av mjölk..vet att K Kavat och Blå Myran har bra koll på vad som kan /inte kan ätas....är ju massor olika ämnen somm är mjölk, te.x vassle, skummjölk, grädde,creme fraiche m.m...

• EMO 979

Pricktest vet jag inte hur det funkar om barnen är spädisar..min Emma var runt tre första gången och sex andra gången...men är ju inte alls ett 100% tillförlitligt test...min emma har inga allergier enligt tester men är ändock allergisk mot mjölkprotein, katt och pollen...

• Miralicia
    Allrona skrev 2009-05-13 10:56:37 följande:
    Tack för hjälpen, då ska jag genast utesluta även mjölk och ägg. Går det bra att använda laktosprodukter istället eller ska jag utesluta helt?
    Du kan inte använda laktosfria produkter. Laktosintolerans påverkar endast magen och inte huden. Bröstmjölk innehåller större mängder av laktos än vanlig komjölk dessutom.
    Det som man reagerar på är proteinet i mjölken och det finns kvar i samma mängd i laktosfria produkter där de enbart har tillsatt laktasenzym för att bryta ner laktosen. Du behöver alltså utesluta alla mjölkprodukter, byt ut dem mot produkter baserade på havre och ris. Undvik sojabaserade produkter eftersom risken för att utveckla även allergi mot soja är stor om man är allergisk mot mjölk, mellan 30-50% av de som reagerar på mjölk kommer utveckla allergi mot soja.
  • Miralicia
    AmoreElin skrev 2009-05-13 09:52:43 följande:
    Frågade om Patch test- hon sa surt att det inte gört på barn och speciellt inte på så små barn och inte i Göteborg. *om det inte göra i Sveriges näst största stad, var görs det då?* Funderar på att göra sådant test själv hemma!! Kram allihopa!!!
    *himlar massor med ögonen*

Det är främst på små barn som patchtest kan vara tillförlitligare än pricktest och RAST och även i synnerhet om det handlar om sena reaktioner - som tex eksem och magproblem. Forskningen hittills har visat på att det har högst diagnosvärde på barn under 2 år, men kan vara användbart även när det handlar om äldre när det handlar om födoämnesallergier.

Men tyvärr finns det gott om "skräcködlor" (som även kan vara rätt unga) inom vården som tror sig veta att man endast kan göra patchtet på kontaktallergier som nickel etc och absolut inte på födoämnen.

Göteborgstrakten nån stans är ett av tyvärr få ställen i landet där man som rutin gör lapptest. K Kavat vet vart i trakten det är det görs, själv har jag just nu hjärnsläpp.
    Linköping gör mycket patchtest vet jag och sen har jag för mig att Uppsala och Lund och sen är det nån stans i GBG-trakten.
  • Allrona

Tack snälla för all hjälp. Då blir det en tur till affärn för att handla havremjölk till kaffet

• Miralicia

Appropå patchtest. Jag gjorde för skojs skull just en PubMed-sökning på "food allergy patch test" och hittade ett abstract från en studie i Litauen.

108 barn mellan 1-16 år deltog, alla deltagarna var diagnostierade som atopiker. 41% var 1-3 år gamla och 52% hade en lindrigt atopisk hud.
    Man mätte totalt IgE i blodet, gjorde pricktest och patchtest på 25 födoämnesallergener.

73,1 % hade normala värden och bara 26,9% hade avvikande halter av totalt IgE i blodet.

Pricktester utföres och endast 4,63% uppvisade positiva reaktioner på pricktesterna.

Patchtest utföres och där uppvisade 68,5% positiva reaktioner på patchtesten.

10,3% av de allergiska atopikerna hade snabballergiska reaktioner, medan 48,3% hade långsamma reaktioner. Och en femtedel av atopikerna var inte allergiska mot något födoämne.

"CONCLUSIONS: Skin patch test is an informative and reliable diagnostic test in evaluating the delayed type allergic reactions. In about half of the tested persons with atopic dermatitis, food allergy appeared in delayed type allergic reactions. Therefore it is very important to do the skin patch test for toddlers and pre-school age children. The most common allergens found with the help of skin patch test are soy, milk, peanuts, carrot, egg whites, wheat, and corn."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15547309&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-13 09:52:43 följande:
    Tack alla! Ringde barnmedicin idag för rådgivning- sur kärring i tel! Som sa att doktorn ringer oss imorgon och att vi bara får tvinga i Ebba nutramigen om hon ej tar det, och vi får bestämma själva eftersom pricktestet ej visade ngt. Plus att det kan ta en vecka tills vi får nutramigen så vi får än en gång köpa det själva (det som e sååå dyrt) !!! Trots att vi ej e 100 på om det är det eller inte. Symtomen detsamma dock som det varit hela tiden även när hunden då var hemma (röd runt ögonen, rinnande ögon, gallskrik och verkar ha ont i magen och kan ej få ro att sova)! Frågade om Patch test- hon sa surt att det inte gört på barn och speciellt inte på så små barn och inte i Göteborg. *om det inte göra i Sveriges näst största stad, var görs det då?* Funderar på att göra sådant test själv hemma!! Kram allihopa!!!
    Det görs på barnallergimottagningen i Kungsbacka. Och även på NÄL, men det är lite längre.
    Men du kan ju göra det hemma, för det är ju ofta lite väntetid innan remiss är skickad och man får en tid.

Men jag tycker absolut att du ska testa mjölkfritt, låter ju lite för jobbigt för henne för att det inte ska vara något.
Svar på tråden Allergitråden!