• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • Peand

Hej på er!

Snacka om att jag ropade hej innan jag kom över bäcken.....Lillfisen som var så duktig på BVC idag mår nu inge vidare. Skulle in till butiken idag då de hade fått ett jätteparti med nya varor bla massor av vinterjackor. Kul att kolla nu när man börjar ha chans att komma i vanliga stolekar och det är ju extra kul att rota i kartongerna. Ja, hur som helst Jonas var inte på humör, gnällig och grinig. Så vi gav upp och åkte hem och han grinade hela vägen hem. Visade sig att han har feber och skriker ibland som om han har ont. Jag fryser ju så hela dagarna så jag tycker han jämt är varm men denna gången gav termometern i allafall utslag. Nu sover han i sängen så vi får väl se hur det går. Tycker det är otäckt med feber är konstant orolig för feberkramper......

Johanna - har inte hunnit kolla med Maria - gör det i morgon. Andreas skulle (?) ju prata med Carro och jag antar att hon lär höra av sig annars, det lär han nog komma ihåg iallafall.

Helt rätt gjort av mamman på Rya. Vi har varit med om något liknande och jag lovar er att Jesper vet absolut vad som är mitt och ditt numera (skedde för ganska så många år sedan). Han skulle inte ens våga tänka tanken....Håller helt med vad Cissi skrev, stämmer helt överrens med vår bild av uppfostran.

• Brodsmulan

Petra.. oroa dig inte för feberkramp, det är otäckt om det skulle hända men det du gör isåfall är att skutta ut med killen i kylan, är ju lite kallare nu på kvällen, det drastiska om att sätta dem i iskall dusch eller rulla i snön är inte alls behövligt. Däremot ska man hålla koll på om barnet fortsätter och är slött efter att kramperna gått över (oftast tar ett anfall inte mer än max 15min) då är det dags att söka sjukhus, för barnet ska kvickna till efter en stund, naturligtvis är det tröttsamt för barnet att både ha feber och krampa, men det får inte vara 'paralyserat'.
    Jag har haft Rasmus krampat 1 gång, tror han var runt 1-1½ ungefär då, men det gick över bara han kom ut i kylan, men obehagligt när de blir lite blåaktiga och det bara rycker i dem.

Hans affektkramper har dessutom varit nästan likadana, då blir de också helt låsta och nästan som de krampar, men ingen feber, detta är också ofarligt, bara obehagligt och mycket tröttsamt för barnet, dessa barn blir dock paralyserade och det är fullt normalt. Det går åt så mycket energi i en affektkramp så efteråt är barnet helt slut och när det väl kvicknar till så äter och dricker de kopiöst för att ersätta all energiförlust.

Läs gumman och bli lugn.. skaffa kunskap om dina 'fiender'

• Peand

Tack Cissi!

Jag har alltid varit sådant att jag "gärna" hör om andras erfarenhet när det gäller sådan där saker, just för att lära sig. Jag vet ju hur jag ska göra om han krampar, men det känns så otäckt när man sitter och tänker på det.
    Jesper har lidit av falsk krupp genom åren och det är inte heller speciellt roligt, men man gör nu nästan samma åtgärd som vid kramper. Dessutom lyckades han sätta en godisbit i halsen förra sommaren och fick ingen luft och blev blå men där agerade jag bara instinktivt. Någonstans i bakhuvudet tror jag att man vet hur man ska göra och detta plockar man fram när det händer, men det känns skrämmande och otäckt när man sitter och tänker på det innan.

• Peand

Tusen tack, ska ta mig en titt....

• Brodsmulan

Visst är det så, inte vill vi att något ska hända våra små uscha nej.. men jag tror på att det enda vi kan göra är att försöka veta vad man kan göra.. ex.vis lära sig en heimlich är ju bra, även om jag säkerligen tror att du fixade det på Jesper förra året helt instinktivt. Men det är nog min största fasa, och har varit genom åren.. att de ska få något i halsen.. man har ju inte lång stund på sig att hinna få fram luften uschia mig.
    Rasmus lyckades med den konsten också när han va liten.. å då va det inte tal om att köra heimlich, tvärvände ungen upp och ner och dunkade han i ryggen.. aldrig förr har väl sekunder gått så sakta. Men man lärde sig en läxa där, var hemma hos en kompis då som hade äldre barn med smålego och efter det så höll man stenkoll på vad som fanns på golvet dit man kom. Men just hemlich tror jag man ska åtminstonde testa så man vet hur den funkar om det skulle behövas, kunde den då men slant totalt i huvvet då.
    Normalt får jag inte panik för olyckor, mest om jag inget vet.. men luftvägarna, där har jag mer än respekt.

Nja, Rasmus har nog lärt mig en hel del. Han har lyckats med en hel massa under sina 9år. Har fått söka akut för honom 5ggr. Lunginflammation (Vilken en förbenad AT-läkare höll på att missa), slagit upp ögonbryn och bakhuvud samt brytit sig två gånger.. båda dessa gånger har han lyckats tajma sina födelsedagar helt otroligt. Bröt benet 3 dagar innan sin 4-års dag och foten på sin 8-års dag. Vettja vad han ska hitta på när han fyller 12

• Brodsmulan

Falska kruppen: www.vardguiden.se/Article.asp

Denna hosta är väldigt speciell något man direkt hör när man hör den, men är alltså heller inget farligt så länge man har kunskapen om det och vet när man ska agera.

Tänk vad mycket 'hemska' saker det finns egentligen. Men som är bra att känna till.

• MaLevi

Petra, här har det oxå varit grinigt och lite feber. Just nu har jag äntligen fått henne att sova men tycker ändå hon är varm. Vi var alldeles för snabba som du sa. Hoppas bara att de är samma goa bebisar imorgonbitti.

Cissi, tack för länkarna. Jag är inte alls insatt i vad som kan hända och vilka sjukdomar det finns och symtomer. Jag har nog i mitt huvud tänkt att mitt barn ska aldrig bli sjuk, men såklart de blir det. Bra att vara lite förbered...ska läsa på...

Nu ska jag titta lite tv och sen blir det sängen.

Petra, lycka till i morgon och hoppas det löser sig nu. Vill du gå en sväng imorgon eftermiddag så får det bli mellan 12-15. Så jag hinner äta och packa ihop allt innan jag åker Hör av dig eller titta förbi!!! Tror jag kan bli med ska inte säga för mycket.... Det börjar ju hända saker på distanskursen nu så man ska vara med och diskutera via mail och chatt.

• MaLevi

Helt klart rätt av mamma i rya! Håller med inläggen ovan.

Svar på tråden LindeMammor05