Jo, jag har nog en av varje skulle jag tro.
En som många tacksamt har gett sig på för att han inte riktigt har förstått vilka konsekvenser hans handlande kan ge, men där har skolan och inte minst vår egen lilla Linda här i tråden varit framgångsrik, numer går det ganska så bra och det är ju faktiskt hennes förtjänst som arbetat med honom i hela 3år.
En bra lärare för mig är påhittig, rolig och lyhörd, men också konsekvent och drar tydliga gränser, då får man en fungerande klass. Barn måste redan från start lära sig att lärare är inget 'man leker med'.
Sen att man som förälder samarbetar med skolan och inte 'slår bakut' tror jag är av stor vikt, man måste kunna se att dels 'min unge är inte guds bästa' eller 'mitt barn har problem med andra barn', antingen som en mobbare, medryttare eller ett offer, att lyfta upp barnet och stärka barnet oavsett vilken position de än må ha.
Sen har jag en kille som är lite för stark för sitt eget bästa, som jag dagligen talar med om vikten av att man aldrig får ta sin vilja igenom via våld (brottar gärna ner storebror sin för att få som han vill), men han kan jag se tendenser hos till att kunna bli den som mobbar. Inte som jag förstår idag så använder inte han sin styrka så mot andra, han är ganska så fristående av sig, men kommer ändå hålla lite koll på den herrn också.
Men så finns det ju de som slår ifrån sig och säger att mitt brn skulel aldrig göra något sådant.. tok heller.. *suck* det är illa.. å ja, vi hade en sådan på vår skola också som du talar om Petra och jag tror många gånger att det är för lite gränssättning hemifrån som kan generera i att man tar sig sådana friheter, både mot andra vuxna och andra barn. Men många är så rädda för att vara förälder, man ska vara så'n kompis i dag, sen att det inte ska gå åt andra hållet heller, barn ska vara barn, men barn ska samtidigt veta sin 'plats' i familjen.. de är barn, inte små vuxna.
Jaha.. så vart det en halv novell.. barnuppfostran och mobbing är ett väldigt kärt ämne för mig, så blir ofta lite för mycket *s*
8 dagar kvar.. å tror inte de sätter igång det nu nej.. tyvärr. Inte alls när det är igång iallafall, då komemr de invänta denna veckan också.