• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • grön banan

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:42:51 följande:

Det handlar inte om att ens vänner eller ens chef FÖRVÄNTAR sig presenter utan att man hittar saker som man vill ge. Som chefen nu, ansiktsbehandling och massage på spa samt middag med oss alla. Man tar summan och delar den på antalet personer och blir det då 100kr anser jag inte att det är någonting att klaga över.
    Man får ju fråga alla vad de är beredda att ge innan man bestämmer present. 100 kr nu, 75 när nästa fyller om en månad, 50 till nästa osv. Det drar iväg.
  • ludenben
    Det handlar inte om att ens vänner eller ens chef FÖRVÄNTAR sig presenter utan att man hittar saker som man vill ge. Som chefen nu, ansiktsbehandling och massage på spa samt middag med oss alla. Man tar summan och delar den på antalet personer och blir det då 100kr anser jag inte att det är någonting att klaga över.
    fast då är problemet ditt och inte kollegans. Problemet här är att du inte inser att det som är en droppe i havet för dig kan vara mycket för en annan. DU anser inte att det är nåt att klaga över för det drabbar inte DIN ekonomi. Men alla lever inte i dina skor.
    Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • LuMa

En hundring skulle jag tycka var för mycket till en på jobbet, oavsett position.
    En hundring till en kompis skulle jag lätt lägga, minst.

• Severus
    grön banan skrev 2009-04-06 16:46:09 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:42:51 följande: Man får ju fråga alla vad de är beredda att ge innan man bestämmer present. 100 kr nu, 75 när nästa fyller om en månad, 50 till nästa osv. Det drar iväg.
    Ja, ska man köpa till alla på en arbetsplats, oavsett vad de fyller blir det ju en hel del på ett år...
    Som man kan ha betydligt roligare för.
    En tårta räcker uppenbart inte längre på vissa arbetsplatser, nu ska det vara blommor, gärna middagar, presenter etc
    Våga Vägra Östrogen
  • Poison Girl

Istället för att bestämma en present i förväg och sen mer eller mindre kräva att alla ska betala lika mycket är det väl bättre att var och en lägger det som vill och kan och sen köper man present efter den summan.

• fam kaos

Det handlar inte om att ens vänner eller ens chef FÖRVÄNTAR sig presenter utan att man hittar saker som man vill ge.Som chefen nu, ansiktsbehandling och massage på spa samt middag med oss alla.Man tar summan och delar den på antalet personer och blir det då 100kr anser jag inte att det är någonting att klaga över.
    Men varför ska din ekonomi vara en mall för hur allas ekonomi ser ut?
  • Gravid 89

Jag tycker inte 100 kronor är mycket överlag, men det beror lite på hur många personer man är.

100 kronor fördelar på 10 personer är inte mycket, helt lagom i min smak men jag hade kunnat betala mer. 100 kronor fördelat på 30 personer är rätt mycket, då kan man faktiskt dra ner på summan en hel del!

• Severus
    Poison Girl skrev 2009-04-06 16:47:51 följande:
    Istället för att bestämma en present i förväg och sen mer eller mindre kräva att alla ska betala lika mycket är det väl bättre att var och en lägger det som vill och kan och sen köper man present efter den summan.
    BRA idé!!!!
    Våga Vägra Östrogen
  • grön banan
    Severus skrev 2009-04-06 16:47:40 följande:
    Ja, ska man köpa till alla på en arbetsplats, oavsett vad de fyller blir det ju en hel del på ett år... Som man kan ha betydligt roligare för. En tårta räcker uppenbart inte längre på vissa arbetsplatser, nu ska det vara blommor, gärna middagar, presenter etc
    Bättre med en presentkassa o så får alla för samma summa. Oftast har man ju mer samarbete med kollegor än chefen.
  • Gravid 89

För övrigt så tycker jag inte det är konstigt att bidra med en 100-lapp bara för att det är "chefens" födelsedag. Fyller man jämnt så gör man...

Svar på tråden 100 kr är för dig?