• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • slangbella

TS, en fråga: Spelar det någon roll att det är en chef? Är det mer okej att lägga en hundring av den anledningen än om det var en "vanlig" kollega? Eftersom det står med i trådstarten menar jag.

(På vårt jobb gör vi verkligen inte skillnad på folk, chef som undersåte behandlas lika när det gäller presenter)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • grön banan

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:56:45 följande:

Hon gick med på 100 kr, men kom med "OJ, en hundring! oj oj" så man tydligt hörde hennes ståndpunkt. Men som sagt, hon behövde inte vara med.
    Ja, det får man väl lov att säga.
  • Fidelis ad urnam
    grön banan skrev 2009-04-06 16:56:02 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:53:31 följande: Ja, men du gnäller över att hon inte ställer upp på samma summa.
    Gör jag?
    Jag berättade om hennes reaktion och frågar sedan er vad 100 kr för en gåva betyder för er.
    Sedan kan jag tycka att det är en liten summa att gnälla om, men det är en helt annan femma.
    Hon kommer lägga 100 kr.
  • Smuhlan

tycker 100 kr till en kollega skulle vara mycket(beror på vilken relation man har till sin kollega, man kanske umgås privat med då är det skillnad)...

• Fidelis ad urnam
    slangbella skrev 2009-04-06 16:57:26 följande:
    TS, en fråga: Spelar det någon roll att det är en chef? Är det mer okej att lägga en hundring av den anledningen än om det var en "vanlig" kollega? Eftersom det står med i trådstarten menar jag. (På vårt jobb gör vi verkligen inte skillnad på folk, chef som undersåte behandlas lika när det gäller presenter)
    Det är nog lika summa oavsett vem
    Här har vi ingen direkt hierarki, alla är lika viktiga i våra ögon.
    Nu är det iof en liten arbetsplats med 5 ordinarie och några extra samt regionschefen och vi är alla lika tjenis med varandra
  • fam kaos

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:53:31 följande:

Min ekonomi?Jag var inte med och bestämde summan, sa bara till dem att ta fram en behandling som verkade bra och bestämma summa så hängde jag på.
    Men DU gnäller över att en kollega inte hade samma syn på hundra kr som du har.
  • slangbella
    grön banan skrev 2009-04-06 16:56:54 följande:
    Så du ger mer till en kollega än en vän?
    Nej, verkligen inte... {#lang_emotions_embarassed} Formulerade mig åt skogen där.

På frågan "Är 100 kr för mycket" så svarar jag:
    För än "riktig" vän: Absolut inte.
    För en arbetskamrat: Ja.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • grön banan

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:57:59 följande:

Gör jag? Jag berättade om hennes reaktion och frågar sedan er vad 100 kr för en gåva betyder för er. Sedan kan jag tycka att det är en liten summa att gnälla om, men det är en helt annan femma. Hon kommer lägga 100 kr.
    Jag tycker att du gnäller om att hon gnäller. Du verkar uppenbart missnöjd.
  • lovemyboys

Jag har inte ett skit med att göra i andras ekonomi...och är 100 kr mycket för en person så fine!!
    Alla kanske inte kan slänga ut en hel hundring på "vem som helst"...

Och bara för att det rååkar va en chef...som förmodligen tjänar betydligt mer än er...skulle jag aldrig bli brun på tungan för!!!

Luktar inställsamhet...luktar pyyton!

• Froststar

När vi lägger på jobbet så är det valfritt hur mycket man vill lägga. Normalt brukar det ligga mellan 30 och 60 kronor. Vi har alltid med ett kort också och där får endast de skriva som lagt pengar. Jag hade inte lagt 100 kronor till någon arbetskamrat. Har aldrig gjort det.

Svar på tråden 100 kr är för dig?