• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Fidelis ad urnam
    Poison Girl skrev 2009-04-06 20:03:51 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 20:03:08 följande: Oj förlåt att jag skrev i din tråd utan att hålla med.
    Inte vad det handlar om.
    Men att argumentera om vad vi har valt att ge bort och vilken summa vi kommer att lägga ger ingenting, då det inte ändrar någonting.
    Du får gärna svara på varför du inte skulle ge 100 kr eller varför du tycker det är mycket, på den punkten behöver du verkligen inte hålla med mig.
  • Fidelis ad urnam
    ESCV skrev 2009-04-06 20:04:36 följande:
    Ska då var och en betala 100 kr var till presenten och sedan betala för sin mat på restaurang besöket?
    Ja äta ute tänkte vi ändå göra så den kostnaden hade vi ändå fått ta
    Sedan är det ingen som tvingar en att följa med ut och äta, jag tror jag hoppar det då jag håller mig till strikt pointsräknande just nu.
  • julibebis08

Jag tycker det är mycket pengar att lägga på en arbetskamrat, chef eller ej. Hmmm....20-50 kr tycker jag är mer rimligt.

• Poison Girl

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 20:09:20 följande:

Inte vad det handlar om. Men att argumentera om vad vi har valt att ge bort och vilken summa vi kommer att lägga ger ingenting, då det inte ändrar någonting. Du får gärna svara på varför du inte skulle ge 100 kr eller varför du tycker det är mycket, på den punkten behöver du verkligen inte hålla med mig.
    Ja men det är ju inte jag som bestämmer vad ni ska köpa. Och spelar det så stor roll om jag har en åsikt? Ni tänker ju iaf ge detta till er chef. Men hade jag vetat att du skulle bli så upprörd över mina rader hade jag självklart inte skrivit. Och förresten tänkte jag även vara lite hygglig och föreslå något som din chef ändå skulle uppskatta om ni la en mindre summa var.
  • Fidelis ad urnam

Vi är riktigt bra vänner, med bara totalt 5 personer blir man lätt väldigt  bra vänner.
    Hon är ingen chef som är frånvarande på möten osv och som man inte ser, hon sitter och jobbar som oss alla dagar i veckan och måste sköta allt runt om kring också.
    Sedan det byttes leverantör av tjänsten har hon varit på plats från det vi öppnar tills vi stänger samt gått på träffar och möten med tjänsteägare efter vi har stängt så hon har kört sig själv i botten och stått upp för våran skull i många frågor som vi har varit mot.

Vi känner verkligen att en sådan bra chef som gör så mycket för sina medarbetare förtjänar någonting extra när hon fyller jämt.

• CeeJay

Ganska stor summa om det "bara" gäller en arbetskamrat. Vi brukar lägga runt 20 kr när vi samlar till arbetskamrater men då är vi rätt många på avdelningen också.

Jobbar man på ett mindre företag och även umgås privat, dvs man är vänner så känns 100 kr väldigt lagom.

• Lavish

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 20:18:19 följande:

Vi är riktigt bra vänner, med bara totalt 5 personer blir man lätt väldigt  bra vänner.Hon är ingen chef som är frånvarande på möten osv och som man inte ser, hon sitter och jobbar som oss alla dagar i veckan och måste sköta allt runt om kring också.Sedan det byttes leverantör av tjänsten har hon varit på plats från det vi öppnar tills vi stänger samt gått på träffar och möten med tjänsteägare efter vi har stängt så hon har kört sig själv i botten och stått upp för våran skull i många frågor som vi har varit mot.Vi känner verkligen att en sådan bra chef som gör så mycket för sina medarbetare förtjänar någonting extra när hon fyller jämt.
    Ok men varför tror du att den här sista personen inte var intresserad då? Vad är det som skiljer henne från er andra som tyckte 100 kr var bra?
  • denna där

100 kr är en ganska stor summa som jag också reagerat på. 50 kr känns mer rimligt.

• Fidelis ad urnam
    Lavish skrev 2009-04-06 20:33:15 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 20:18:19 följande: Ok men varför tror du att den här sista personen inte var intresserad då? Vad är det som skiljer henne från er andra som tyckte 100 kr var bra?
    Ingen aning faktiskt, kan vara för att hon är vikarie och jobbar på många platser inom företaget och har flera chefer.
    Men som sagt, hade hon sagt att hon ville lägga lägre eller inte ville vara med så hade vi inte reagerat. Delade först upp det på enbart oss ordinarie och frågade sedan de som var extra och administratören och den högre chefen.
  • hejpa

beror på vem gåvan är till.
    hade det varit en god vän, självklart!
    en "vanlig arbetskamrat", nej, då är det nog lite för mycket faktiskt.

Svar på tråden 100 kr är för dig?