• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Anna Sui

Jag kan tycka att det är mycket, men det beror ju på vad man har för relation till chefen, vilket företag man jobbar på och hur många man är som ska samla. Jag har nog haft chefer som jag skulle kunna lägga mer på och chefer som jag inte ens skulle vilja lägga en tredjedel på, så det är ju väldigt olika.

• Poison Girl

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:39:36 följande:

Jag tycker att en hundralapp, det kan man undvara, det är ingen större summa. Nu var vi ju 8 personer som tyckte så och hon kunde gott ha tackat nej och köpt någonting eget. Vad gäller presenter till kompisar. En av makens barndomskompisar fyllde 30 i helgen och vi var 9 par som samlade pengar till presenten, vi lade 330 kr och det kändes som en låg summa att lägga. Men alla tänker vi olika, tydligen.
    Alltså för all del. Om man har pengar och kan undvara 100 kr så fine... Men alla har olika ekonomi och 100 kr kan faktiskt vara mycket pengar om man är i en situation där man verkligen får vända på varenda krona. Så att du tycker att alla kan undvara en hundring det säger väl bara mer om att du kanske har svårt att tänka dig in i hur det kan vara när man _inte_ kan undvara den där hundringen.
  • Högst32tecken

100 spänn är väl inte jättemycket pengar men inte skulle jag ge 100 spänn i insamling till någon på jobbet.

Där jag jobbar lägger vi valfritt belopp och den som håller i insamlingen köper därefter en present som pengarna räcker till!

Personligen så lägger jag en 50-lapp till de som är mina närmaste arbetskamrater, en tjuga till de jag inte arbetar lika nära och inte ett öre till de få jag ogillar.

• Fidelis ad urnam
    ludenben skrev 2009-04-06 16:40:48 följande:
    inte mina heller... så giriga är dom inte.
    Det handlar inte om att ens vänner eller ens chef FÖRVÄNTAR sig presenter utan att man hittar saker som man vill ge.
    Som chefen nu, ansiktsbehandling och massage på spa samt middag med oss alla.
    Man tar summan och delar den på antalet personer och blir det då 100kr anser jag inte att det är någonting att klaga över.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Severus

Just nu har jag inte ens 100:- på kontot, så för mig är 100:- mycket och skulle det vara insamling idag skulle jag inte kunna bidra till något.

Våga Vägra Östrogen
  • grön banan

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 16:28:57 följande:

100 kr till närmsta kompisen? Då hoppas jag att man är 30 pers som samlar.
    Då får man ju lägga efter vad man själv anser är lagom. Hur bra en chef än är, så är pengar pengar.
  • Zimlis

Jag tycker att det bästa man kan få är en genomtänkt present - oavsett vad prislappen hamnar på så är en genomtänkt present ofta så mycket bättre

Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • Pormoicheia

En 100-lapp i sig är enligt mig i allmänhet en rätt lagom summa att lägga.
    Men sen beror det ju givetvis på hur pass väl man känner personen, hur mycket man tycker om den och hur många man är som samlar.

Ingen i min umgängeskrets skulle vänta sig dyra presenter dock och för oss är det viktigaste att presenten kommer ifrån hjärtat snarare än plånboken.

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • IsaCMoJs

Max 50:- tycker jag när det gäller jobarkompis/chef, men när det kommer till vänner och familjemedlemmar så beror det på hur mycket dom fyller, om man hittat en speciell sak eller så!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • PennyJenny

100 spänn till chefen? Aldrig!!

Svar på tråden 100 kr är för dig?