• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 14:14:13 följande:
    100 spänn är för mycket till en sån sak, som de flesta skriver så är det MÅNGA födelsedagar och bröllop och pensioner i ett arbetsliv. 20 kr räcker gott och väl.
    ja 9 födelsedagar om året lär man gå på knäna över
  • gumtree

100 kr är mycket för insamling på arbetet tycker jag. Här lägger vi 20-30 kronor.

Hade det varit ett litet familjeföretag hade jag nog kännt att det var ok med en lite högre summa, men här är vi 25 pers bara på min avdelning...

• Fidelis ad urnam
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:21:32 följande:
    ja 9 födelsedagar om året lär man gå på knäna över
    Thursday skrev 2009-04-08 14:14:13 följande:
    100 spänn är för mycket till en sån sak, som de flesta skriver så är det MÅNGA födelsedagar och bröllop och pensioner i ett arbetsliv. 20 kr räcker gott och väl.
    Ska kanske tydliggöra att jag nu syftar till min egna arbetsplats där vi som mest samlar till 9 olika händelser på ett år
  • annbom

Va inte så säker. 9 födelsedagar, kanske två bröllop och ett par ungar kanske det blir till slut

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:46:11 följande:

Ska kanske tydliggöra att jag nu syftar till min egna arbetsplats där vi som mest samlar till 9 olika händelser på ett år
  • guldplutt

På jobbet hade jag tyckt att det var en stor summa. Det är klart, om det är ett litet företag och man bara skramlar när ngn 0:ar så kanske det är ok. men annars blir det lätt pengar av det när man ska samla ihop till folk jämt och ständigt.

• Sirendes

Hurpass stor summa 100 kr är beror väldigt mycket på hur mycket pengar jag har att röra mig med just den månaden! En månad skulle 100 kr kanske betyda att jag kunde äta mig mätt ett par dagar extra (vilket betyder ganska mycket just de dagarna) medan en annan månad kanske 100 kr betyder en axelryckning nästan.. En månad kan en endaste hundralapp vara lika mkt värd som om man säger 1000 kr för en genomsnittlig människa, en annan månad som en tia.. Eller kanske inte från månad till månad, men i a f under olika perioder i livet och även för olika personer beroende på deras livssituation, inte minst!

• Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-08 14:54:29 följande:
    Va inte så säker. 9 födelsedagar, kanske två bröllop och ett par ungar kanske det blir till slut Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:46:11 följande:
    Alla är äldre utom jag och en till tjej.
    Så visst, hos oss kan det bli barn.
    Skilsmässor kan det nog bli, kanske, alla är gifta, men det firar man kanske inte
  • Thursday

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:46:11 följande:

Och på min arbetsplats är vi 130 pers, varav många i väldigt fertil ålder. Jag tycke att det går en jädra massa pengar bara på den där tjugan. Så ja, en hundring är _för mig_ för mycket till insamlingar.
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 16:14:10 följande:
    Och på min arbetsplats är vi 130 pers, varav många i väldigt fertil ålder. Jag tycke att det går en jädra massa pengar bara på den där tjugan. Så ja, en hundring är _för mig_ för mycket till insamlingar.
    Ja men självklart, OM man är 130 personer ja.
    Men är man, som oss, 5 fasta och några vikarier, så är det ingen större börda att bära.
  • Thursday

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 16:25:40 följande:

Ja men självklart, OM man är 130 personer ja. Men är man, som oss, 5 fasta och några vikarier, så är det ingen större börda att bära.
    Så då kanske du borde frågat om man hade tyckt att det var mycket OM man jobbade på ett ställe med 9 anställda
  • Tranquility

Jag tycker att det är en lagom summa att lägga om någon fyller jämt

• Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 16:35:40 följande:
    Så då kanske du borde frågat om man hade tyckt att det var mycket OM man jobbade på ett ställe med 9 anställda
    eller bett alla tänka på hur de skulle tyckt om de hade jobbat på en arbetsplats med 9 prsoner
  • sommartorpet
    annbom skrev 2009-04-08 14:06:34 följande:
    Vilka belopp? Jag hade aldrig tagit emot en present i den prisklassen. 400-1000kr för en arbetskamrat, aldrig i livet. Jag lägger inte ner så mycket pengar till mina vänner ens.
    Det är väl olika från person till person hur mycket man kan/vill lägga på en present. Vi är i det fallet säkert inte representativa för genomsnittsköparen men presenter är kul, både att ge och att få. Även om vi är arbetskamrater så är vi också vänner, alla känner alla i varandras familjer. På kalaset var naturligtvis inte bara jobbarkompisarna med utan även deras respektive och deras barn.

Några veckor tidigare hade vi varit bjudna på dop hos en av arbetskamraterna men av olika skäl så var i det läget inte alla från firman bjudna och därför gjordes heller inget emensamt inköp av present. Vi la dock själva ungefär 700 kr på en doppresent och jag gissar att de andras också hamnade i den prisklassen. Det är väl kul att handla presenter, va ska man annars göra med pengarna än att bjuda andra och glädja andra.
  • annbom

Jag hör att vi inte spelar i samma liga. Jag skulle aldrig ha köpt en doppresent för 700kr ens till min brors barn. Jag använder pengarna för att köpa mat, kläder och betala min hyra. Naturligtvis får mina barn en del av dem också

sommartorpet skrev 2009-04-08 17:03:48 följande:
    Det är väl olika från person till person hur mycket man kan/vill lägga på en present. Vi är i det fallet säkert inte representativa för genomsnittsköparen men presenter är kul, både att ge och att få. Även om vi är arbetskamrater så är vi också vänner, alla känner alla i varandras familjer. På kalaset var naturligtvis inte bara jobbarkompisarna med utan även deras respektive och deras barn.Några veckor tidigare hade vi varit bjudna på dop hos en av arbetskamraterna men av olika skäl så var i det läget inte alla från firman bjudna och därför gjordes heller inget emensamt inköp av present. Vi la dock själva ungefär 700 kr på en doppresent och jag gissar att de andras också hamnade i den prisklassen. Det är väl kul att handla presenter, va ska man annars göra med pengarna än att bjuda andra och glädja andra.
  • Winnertaco

Det är svårt att svara på tycker jag. Är man 25 pers som ska vara med och samla låter 100 kr ganska mycket, men är det 5-10 pers så är det kanske inte lika mycket.

Jag skulle inte ha några större bekymmer med att avvara 100 kr 10 gånger om året, men jag förstår om det är mycket pengar för andra.

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Meli

Jag tycker det är alldeles för mycket att lägga på en arbetskamrat som man inte har en nära vänskapsrelation med.....

PÅ vårt jobb la vi 20-40:- beroende på vad det gällde, och jag jobbade som datatekniker på ett stort företag.

• MatsAtari

Hänger ju helt på hur bra man känner personen och hur många det är som är med.

Det normala är ju att man köper någon blomma eller chokladask och då behöver man ju inte fläska på med någon blomma för 800spänn.

• MatsAtari

Måste ge beröm för tiderna rubrik förresten.

Trodde frågan var "Hur mycket är 100kr för dig" så svaret blev "låg summa" av bara farten.

Hade rubriken varit. "Hur mycket bör man skrapa ihop till en kollegas födelsedag" eller dylikt så hade svaret blivit något helt annat.

• FreeForAll

Om man är vikare är det mycket. Jag jobbade i en vikariepool en gång och var på många olika ställen. På en arbetsplats där jag var ett par gånger i månaden bad de mig lägga 100 kr till en present, men det blev ett stort fett NEJ.

Svar på tråden 100 kr är för dig?