• Svar på tråden ROMER
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:41:44 följande:

men ofta får man stå i centralhallen o trängas o alla är uppe i varv o oroliga o man blir less o folk börjar gräla
    Ja. Det är ju tråkigt. Då kanske det är bättre om man inte kommer så många så att man faktiskt får plats att få ett rum. Om man ändå vet att man inte kan komma in på salen samtidigt måste det vara skönare att lösa det så att alla slipper stå i centralhallen? Eller så kan man ringa avdelningen innan och fråga om de kan ordna fram ett utrymme där man kan få vara tillsammans och sedan får man helt enkelt vänta tills det finns ett sådant. Man kan inte kräva andras död!
  • EttElaktTroll

Okey då förstår jag lite bättre. Men vart kommer romerna i dessa länder ifrån då? dom måste ju ha ett ursprung så att säga?

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:43:08 följande:

men tänk såhär..här i sverige ser du ju de finska zigenarna, de är medborgar ei finland eller sverige..på balkan finns romer som är medborgare i de länderna men de har en annan kultur o etnicitet än de andra som bor där
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:44:02 följande:

ja, men de var väl ändå dumma i huvudet som slog dig va? oavsett varför de ville in, så var de ju dumt o slåss mm.
    Ja verkligen. Men håll inte mig ansvarig för deras argument. Det är DE som smutskastar romerna. Jag bara återger vad som hände.
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:44:04 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:41:44 följande:
    Ja. Det är ju tråkigt. Då kanske det är bättre om man inte kommer så många så att man faktiskt får plats att få ett rum. Om man ändå vet att man inte kan komma in på salen samtidigt måste det vara skönare att lösa det så att alla slipper stå i centralhallen? Eller så kan man ringa avdelningen innan och fråga om de kan ordna fram ett utrymme där man kan få vara tillsammans och sedan får man helt enkelt vänta tills det finns ett sådant. Man kan inte kräva andras död!
    jag vet inte hur man ska lösa det. De går inte ihop med varandra, de olika systemen. De är en skam att inte besöka den sjuke, de är dåligt att besöka den utifrån sjukhusets synvinkel..ja, jag vet inte vad ska man göra
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:44:52 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:44:02 följande:
    Ja verkligen. Men håll inte mig ansvarig för deras argument. Det är DE som smutskastar romerna. Jag bara återger vad som hände.
    ja, och det får stå för dem. jag dömer inte alla svenskar pga de som hotat mig genom åren
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:44:43 följande:
    Okey då förstår jag lite bättre. Men vart kommer romerna i dessa länder ifrån då? dom måste ju ha ett ursprung så att säga?Marina Elena skrev 2009-06-03 02:43:08 följande:
    vi är från indien sägs det ju
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:46:14 följande:

jag vet inte hur man ska lösa det. De går inte ihop med varandra, de olika systemen. De är en skam att inte besöka den sjuke, de är dåligt att besöka den utifrån sjukhusets synvinkel..ja, jag vet inte vad ska man göra
    Men vem säger att man inte ska besöka?? Varför ska man vägra kommunicera?? Det är väl bättre att ringa avdelningen och säga till i förväg om man kommer många så att sjukhuset kan förbereda på bästa sätt?? Det måste väl vara bättre än att plötsligt bara välla in och så blir det stressigt och bråkigt och inte roligt för varken personal eller er som besökande?
  • Mieria

Är det någon speciell romsk lag som vi oäktingar inte känner till som säger att alla i familjen måste besöka samtidigt?? Jag vet ju hur det ligger till när någon ska dö men om vi nu utgår från att patienten inte ligger för döden.

• Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:48:21 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:46:14 följande:
    Men vem säger att man inte ska besöka?? Varför ska man vägra kommunicera?? Det är väl bättre att ringa avdelningen och säga till i förväg om man kommer många så att sjukhuset kan förbereda på bästa sätt?? Det måste väl vara bättre än att plötsligt bara välla in och så blir det stressigt och bråkigt och inte roligt för varken personal eller er som besökande?
    ja, de är det ju kanske..men de är så mycke hit o dit när nåt händer, folk ringer den o den o den o säger vad som hänt o man kommer från olika håll o de blir lätt kaotisk
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:50:15 följande:

ja, de är det ju kanske..men de är så mycke hit o dit när nåt händer, folk ringer den o den o den o säger vad som hänt o man kommer från olika håll o de blir lätt kaotisk
    Det väljer ni ju själva då. Tror du inte att det är så i andra familjer när något händer?? Att folk ringer varandra, det utbryter oro och kaos?? Eller det händer bara romer?