• Svar på tråden ROMER
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:29:54 följande:

o som du såg så skrev jag sen "nu ska jag sluta driva med dig"
    Är det din uppfattning om humor?? när någon berättar att ens pappa varit svårt sjuk hånar man den människan genom att kommentera sjukhusbesöken?? ytterligare en anledning att inte vilja platsa.
  • EttElaktTroll

så det finns tre sorters zigenare?

resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med?

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:

det språk som de resande talar och som vi romer talar är helt olika, men det finns många ord i resandes romani som kommer från vårt språk. men jag kan inte förstå en resande mer än att jag kan härleda vissa ord. Finska zigenare kan väl knappt romani längre, o deras dialekt är också så annorlunda att den kan jag inte.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:30:58 följande:

nej, jag vet inte varför hon tror att hon inte är värd nåt för att hon inte är zigenare enligt romsk tradition? är vi mer värda än alla andra eller vad? fattar inte?
    Möjligtvis för att du tidigare satt och sade att såna som jag borde isoleras när vi ligger på sjukhus till förmån för de du kallar "ditt folk".
  • EttElaktTroll

Nej mer att hon inte tillhörde ngn

inte just zigenare

nej, jag vet inte varför hon tror att hon inte är värd nåt för att hon inte är zigenare enligt romsk tradition? är vi mer värda än alla andra eller vad? fattar inte?
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:31:08 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:29:54 följande:
    Är det din uppfattning om humor?? när någon berättar att ens pappa varit svårt sjuk hånar man den människan genom att kommentera sjukhusbesöken?? ytterligare en anledning att inte vilja platsa.
    ja, för du hånade vårt sätt att bry sig om sjuka släktingar o då säger jag att ur min synvinkel är det "fattigt" med bara en person som besöker. Du blir ledsne av det o jag blir ledsen av att du tycker jag gör fel som vill besöka min sjuka släkting tillsammans med mamma, mormor, moster o 2 kusiner
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:32:28 följande:
    Nej mer att hon inte tillhörde ngn inte just zigenareMarina Elena skrev 2009-06-03 02:30:58 följande:
    men så mena jag inte iaf, alla tillhör nåt
  • Mieria
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:31:13 följande:
    så det finns tre sorters zigenare? resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:
    Ja! De bor i lägenheten under mig! De lånar alltid kaffe och frågar om vi vill komma på fest Min mans systerson är polsk zigenare! (Ja hans pappa är zigenare)
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:32:24 följande:
    Möjligtvis för att du tidigare satt och sade att såna som jag borde isoleras när vi ligger på sjukhus till förmån för de du kallar "ditt folk".
    ja, jag drev, för du vill stänga ute folk, så då säger jag då kan ni lika gärna stänga in folk då..såklart man ska inte skrika o gapa o ha sig men den attityd som många har mot romer då nån är sjuk gör folk som redan är ledsna o oroliga väldigt upprörda
  • EttElaktTroll

Fan va allmänbildad jag är (not)

skäms fan

Mieria skrev 2009-06-03 02:33:42 följande:
    Ja! De bor i lägenheten under mig! De lånar alltid kaffe och frågar om vi vill komma på fest Min mans systerson är polsk zigenare! (Ja hans pappa är zigenare)
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:32:39 följande:

ja, för du hånade vårt sätt att bry sig om sjuka släktingar o då säger jag att ur min synvinkel är det "fattigt" med bara en person som besöker. Du blir ledsne av det o jag blir ledsen av att du tycker jag gör fel som vill besöka min sjuka släkting tillsammans med mamma, mormor, moster o 2 kusiner
    Sicket skitsnack! Visa mig vart jag skriver att det bara var jag som besökte min pappa? Jag skrev att vi inte kom tio personer på en gång! Det är en jävla skillnad. Och visa vart jag säger att det är fel av dig att besöka din sjuka släkting med din mamma, moster, mormor och dina två kusiner??? Jag skriver bara att ni inte kan gå in allihopa på en gång om det innebär risk för någon annans liv. Är det så mycket begärt?? Att ni går in 2 åt gången medan de andra väntar utanför om det kan rädda livet på en annan människa??