• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:31:13 följande:
    så det finns tre sorters zigenare?resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med?Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:
    finska zigenare är de med svarta kjolarna, resande är svenska fd tattare, båda härstammar från SINTER

ROMER finns i sverige som invandrare, från balkan, östeuropa, ryssland mm o har mer gemensamt med varann än man har med sinterna. de romer som funnits här längst är kaldarari
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:36:39 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:32:39 följande:
    Sicket skitsnack! Visa mig vart jag skriver att det bara var jag som besökte min pappa? Jag skrev att vi inte kom tio personer på en gång! Det är en jävla skillnad. Och visa vart jag säger att det är fel av dig att besöka din sjuka släkting med din mamma, moster, mormor och dina två kusiner??? Jag skriver bara att ni inte kan gå in allihopa på en gång om det innebär risk för någon annans liv. Är det så mycket begärt?? Att ni går in 2 åt gången medan de andra väntar utanför om det kan rädda livet på en annan människa??
    jag uppfatta det som bara du besökte han, du skrev inte att nån mer gjorde det.

Ja, man kan gå in 2 o 2, de är väl bra? men nånstans ska ju resten av släkten vara under tiden
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:34:46 följande:

ja, jag drev, för du vill stänga ute folk, så då säger jag då kan ni lika gärna stänga in folk då..såklart man ska inte skrika o gapa o ha sig men den attityd som många har mot romer då nån är sjuk gör folk som redan är ledsna o oroliga väldigt upprörda
    Jag har aldrig behandlat någon människa illa! Tvärtom försöker jag att alltid vara tillmötesgående och hjälpsam. Sist jag försökte blev jag nedslagen, mordhotad och kallad svensk hora. Det är MIN erfarenhet och jag hävdar inte att den är representativ för ALLA situationer.
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:38:12 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:34:46 följande:
    Jag har aldrig behandlat någon människa illa! Tvärtom försöker jag att alltid vara tillmötesgående och hjälpsam. Sist jag försökte blev jag nedslagen, mordhotad och kallad svensk hora. Det är MIN erfarenhet och jag hävdar inte att den är representativ för ALLA situationer.
    nä, men jag menar att de som gjorde de var dumma i huvudet, men du verkar mena att de gjorde så för de var zigenare!
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:37:42 följande:

jag uppfatta det som bara du besökte han, du skrev inte att nån mer gjorde det. Ja, man kan gå in 2 o 2, de är väl bra? men nånstans ska ju resten av släkten vara under tiden
    Det är väl ganska självklart. Då erbjuder man dem fika och ett rum att vänta i om det finns. Om det inte finns ordnar man fram något annat ställe de kan vänta på. Det är det enda jag begär och så fungerar det inte på min arbetsplats!
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:39:13 följande:

nä, men jag menar att de som gjorde de var dumma i huvudet, men du verkar mena att de gjorde så för de var zigenare!
    Det var de själva som hävdade det. Inte jag!!! De hävdade sin rätt och skrek (precis som du nyss) om blod och band. Jag skulle flytta mig för inget kunde stoppa deras blod!
  • EttElaktTroll

hmmm

men balkan? min mans mamma kommer från kroatien, men det är inte samma? hon talar ju jugoslaviska...

förlåt min okunskap men jag är ärligt intresserad

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:36:48 följande:

finska zigenare är de med svarta kjolarna, resande är svenska fd tattare, båda härstammar från SINTERROMER finns i sverige som invandrare, från balkan, östeuropa, ryssland mm o har mer gemensamt med varann än man har med sinterna. de romer som funnits här längst är kaldarari
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:39:47 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:37:42 följande:
    Det är väl ganska självklart. Då erbjuder man dem fika och ett rum att vänta i om det finns. Om det inte finns ordnar man fram något annat ställe de kan vänta på. Det är det enda jag begär och så fungerar det inte på min arbetsplats!
    men ofta får man stå i centralhallen o trängas o alla är uppe i varv o oroliga o man blir less o folk börjar gräla
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:41:28 följande:
    hmmmmen balkan? min mans mamma kommer från kroatien, men det är inte samma? hon talar ju jugoslaviska...förlåt min okunskap men jag är ärligt intresseradMarina Elena skrev 2009-06-03 02:36:48 följande:
    men tänk såhär..här i sverige ser du ju de finska zigenarna, de är medborgar ei finland eller sverige..på balkan finns romer som är medborgare i de länderna men de har en annan kultur o etnicitet än de andra som bor där
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:41:08 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 02:39:13 följande:
    Det var de själva som hävdade det. Inte jag!!! De hävdade sin rätt och skrek (precis som du nyss) om blod och band. Jag skulle flytta mig för inget kunde stoppa deras blod!
    ja, men de var väl ändå dumma i huvudet som slog dig va? oavsett varför de ville in, så var de ju dumt o slåss mm.