• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • frukarlssonn

Snowflake72: jag håller verkligen med dig! Jag tror att de som möjligtvis får sämre livskvalitet är föräldrarna som får t.ex ett barn med DS. Men jag har läst, hört och träffat en del föräldrar som i slutändan tycker det är underbart med deras barn trots handikappet, och har själv träffat barn/vuxna med ds och de verkar högst lyckliga i sin egen värld. Många av dem kan dessutom klara sig själv i ganska lång utsträckning, aldrig helt själva... men ändå. Räcker med att titta på "en annan del av Köping" så har man ju ett bevis på god livskvalitet  

Skulle jag själv få ett barn med ds el ett annat handikapp, skulle jag nog bli livrädd och givetvis ledsen och besviken i början. Men jag skulle aldrig sluta älska mitt barn.

• liag

Mamman utan barn skrev 2009-04-25 13:24:26 följande:

Jag har träffat barn och vuxna med dessa problem och jag har alltid känt inom mig att jag aldrig skulle önska något av detta för mitt eget barn. Eller mig själv. Men jag förstår att min åsikt kanske känns provocerande för en del som kanske anser att allt liv är heligt eller något sådant.
    Heligt?
    Jag är en vanlig person som inte tror på gud eller något annat men jag tror att man kan leva värdiga liv fast man är handikappad eller utvecklingsstörd.
    Det största hindret för funktionshindrade är de som tycker synd om dem och tycker att de lever ovärdiga liv.
    Men det är ju så klart vad JAG tycker.
  • frukarlssonn

Det är ju mycket upp till oss medmänniskor hur bra deras livskavlitet blir! Behandlar  vi dem med värde kommer de känna det och känna lycka!

• liag
    Marinero skrev 2009-04-25 14:12:49 följande:
    Snowflake72: jag håller verkligen med dig! Jag tror att de som möjligtvis får sämre livskvalitet är föräldrarna som får t.ex ett barn med DS. Men jag har läst, hört och träffat en del föräldrar som i slutändan tycker det är underbart med deras barn trots handikappet, och har själv träffat barn/vuxna med ds och de verkar högst lyckliga i sin egen värld. Många av dem kan dessutom klara sig själv i ganska lång utsträckning, aldrig helt själva... men ändå. Räcker med att titta på "en annan del av Köping" så har man ju ett bevis på god livskvalitet   Skulle jag själv få ett barn med ds el ett annat handikapp, skulle jag nog bli livrädd och givetvis ledsen och besviken i början. Men jag skulle aldrig sluta älska mitt barn.
    Här tjejernatva.blogspot.com/ bor en lycklig familj med två lyckliga barn det enda som är tråkigt just nu är skolvalet som hindras av personer "som tycker synd om".
    Just nu sitter hon som enligt en del inte kommer att leva värdigt liv och pärlar halsband exakt lika som hennes tvillingsyster gör.
  • Superbia
    liag skrev 2009-04-25 14:08:20 följande:
    The Maria skrev 2009-04-25 12:17:26 följande:
    Har läst om detta här på forumet och på andra forum. Till TS vad är missbildning för dig?
    Det var mer upp till er som väljer att svara att ta ställning till.. min fråga är inte aktuell för att jag väntar ett så kallat missbildat barn (inte vad jag vet iallafall), utan jag var mest nyfiken på omgivningens reaktioner på att behålla ett missbildat barn. En missbildning är ju allt från lindriga skönhetsfel till grava missbildningar som skulle kräva livslångt lidande för barnet.
  • Superbia
    Röda skrev 2009-04-25 11:43:14 följande:
    Jag har svårt att tro att någon tar emot ett besked om att allt inte är som det ska med en attityd av "ingen big deal".Det man har att överväga är en relativt sen abort, så det är liksom inte bara en tankekonstruktion.Det beror väl också på vad avvikelsen eller missbildningen innebär. I många fall är det svårt att ge en prognos.
    Vissa människor har lättare än andra för att se positivt även på svåra besked. Jag är övertygad om att det finns människor som inte bryter ihop för att de får reda på att deras barn exempelvis har Down syndrom eller någon annan "defekt", utan mer ser det som "jaha, då får vi anpassa oss till det".. eller hur man nu tänker. De kanske har erfarenhet av människor med missbildningar och funktionsnedsättningar och för den sakens skull inte ser det som någon "big deal".
  • Superbia
    Puma86 skrev 2009-04-25 11:55:32 följande:
    Jag känner ett par som fick veta ganska tidigt att deras barn skulle få allvarliga missbildningar, skulle eventuellt inte kunna gå, men dom va så glad över att vara gravida så d va ingen tvekan om att behålla d... dom fick förbereda sig lite extra bara på vad som kommer behövas i framtiden för att göra d så smidigt o enkelt som möjligt för sitt barn bara! Jag tror att d helt beror på situationen runt omkring faktiskt... ja vet inte! Men deras barn är helt underbart o världens sötaste tjej O hon e ju lika älskad för d...
    Vet du hur deras omgivning reagerade på detta? Om de höjde på ögonbrynen och undrade varför i helvete de ville ha ett missbildat barn eller om de bara "jaha.. vadå då? Ett barn är ett barn.."?
  • liag
    Superbia skrev 2009-04-25 15:47:51 följande:
    Vet du hur deras omgivning reagerade på detta? Om de höjde på ögonbrynen och undrade varför i helvete de ville ha ett missbildat barn eller om de bara "jaha.. vadå då? Ett barn är ett barn.."?
    Frågan var ej till men:
    Men alla har väl inte samma omgivning.
    Sedan om jag väljer föda ett barn med en missbildning (vad det nu är) som jag viste innan så har ju ingen annan med detta att göra, det är ju mitt och barnets fars beslut.
    Om andra tycker man är konstiga så är det ju inte mina vänner längre och om det avser personer som är ytliga vänner så spelar det ju ingen roll.
    Ett bra sätt att se vad man har för vänner.
  • Förälskad

Rent spontant så skulle jag behålla oavsett. Det får vara hur många missbildningar som helst, mitt barn är mitt barn. Jag känner att jag skulle ge hela mitt liv i mitt barns händer bara det fick en chans att leva.
    Jag har aldrig vart med om någon missbildning än och skulle jag vara det så tycker jag det är skönt och veta hur jag vill göra.
    Människor som väljer att göra abort eller dyligt bryr jag mig inte om, man får göra som man vill, det är upp till var och en att bestämma. Inte mitt beslut då!

• Mamma 2b

Nu vet jag inte varför min önskan väcker sån ilska bland er. Jag har aldrig någonsin nedvärderat någon människa med funktionshinder, och skulle aldrig drömma om att göra det!

Mitt svar till detta i ts är att jag personligen skulle iallafall överväga abort beroende på hur långt jag kommit i graviditeten och hur gravt handikappet/missbildningen eller sjukdomen eller vad det nu må handla om, kunde uppskattas till.

Jag förstår att ni hängt upp er lite på mitt ordval livskvalité, och visst där har ni kanske lite rätt, det är ju främst föräldrarnas livskvalité som påverkas eftersom barnet beroende av "fel" förmodligen inte skulle kunna förstå vad som är annorlunda eller vad den går miste om så att säga.

Men de föräldrar jag känner som fått barn med t ex downs syndrom, har varit bl a ensamstående och handikappet varit så gravt att de inte ens kunnat ta hand om barnet hemma utan tvingats låta det växa upp på den typ av vårdhem som tar hand om sådana barn.

Jag, återigen, personligen skulle tänka på en två och tre gånger innan jag väljer att utsätta mitt barn för ett vad jag anser vara ofullkomligt liv, och inte minst mig själv.

Hemskt ledsen att min ståndpunkt som tvärtemot ts åsikt och tro verkar vara den som provocerar er så.

Jag förstår att du som har eget barn med DS tar åt dig lite grann, men du får nog sluta läsa mellan raderna för jag har aldrig nedvärderat vare sig ditt barn eller något annat med funktionshinder.

Svar på tråden Behålla missbildat barn..