• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 19:56:24 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 19:43:20 följande:
    Hur skulle socialstyrelsen veta varför folk gör aborter nâr man inte behöver uppge skâl? De allra flesta vet ju inte ens könet inom tiden för fri abort.
    Nej, och det är därför de vet, antal som ansökt om att få göra abort efter ultraljudet har nämligen ökat, olika BM har kunnat intyga att det ett flertal gånger beror på att föräldrarna reagerat på barnets kön. Jag är inte så insatt i ämnet, men det talades mycket om just detta i media för ca en till två månader sedan, har du missat det?
  • siamusen

Bite me skrev 2009-04-26 20:00:17 följande:

Nej, och det är därför de vet, antal som ansökt om att få göra abort efter ultraljudet har nämligen ökat, olika BM har kunnat intyga att det ett flertal gånger beror på att föräldrarna reagerat på barnets kön. Jag är inte så insatt i ämnet, men det talades mycket om just detta i media för ca en till två månader sedan, har du missat det?
    Inga aborter pga köns beviljas av socialstyrelsen sa de aborterna inns inte.

Jo, jag läste om det för nagra manader sen och redan da stâmde inte uppgifterna.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:01:50 följande:
    Inga aborter pga köns beviljas av socialstyrelsen sa de aborterna inns inte.Jo, jag läste om det för nagra manader sen och redan da stâmde inte uppgifterna.
    Ser att jag formulerade mig fel i mitt inlägg, jag menade att skriva att vissa människor tar lättvindigt på aborter då de ansöker om att få göra en abort då fostrets kön varit fel. Och hur menar du att uppgifterna inte stämde? Jag har inte hört något om det.
  • Mamma 2b

Rul görs ju normalt i vecka 18-20, så hur i hela friden skulle dessa aborter hinna göras innan vecka 18 menar du?
    Nej, det går inte alls ihop.

• siamusen

Bite me skrev 2009-04-26 20:04:24 följande:

Ser att jag formulerade mig fel i mitt inlägg, jag menade att skriva att vissa människor tar lättvindigt på aborter då de ansöker om att få göra en abort då fostrets kön varit fel. Och hur menar du att uppgifterna inte stämde? Jag har inte hört något om det.
    Ja, vadspelar de för roll om de ansöker, om nu ens sa är fallet? Aborten genomförs ju inte. Har du nagot artikel som visar pa detta?

Uppgifterna var att kvinnan, som dessutom inte är bekrâftade uppgifter för läkarna antar bara, och det rôr sig om en kvinna, genomförde en abort efter FVP, vilket alla inte far göra. En manad senare gjorde hon organscreening och gjorde en abort till. Bara dâr ser man att nagot är lite lustigt.

Dessutom är det inget man kan veta varför kvinnan gjorde abort da ingen orsak uppgetts.

vad man dâremot vet är att det inte âr ett utbrett problem i sverige och dârfôr skulle jag gârna vilja veta varför socialstyrelsen blandat sig i och var du lâst detta?
  • Bite me

Mamman utan barn skrev 2009-04-26 20:05:09 följande:

Rul görs ju normalt i vecka 18-20, så hur i hela friden skulle dessa aborter hinna göras innan vecka 18 menar du?Nej, det går inte alls ihop.
    Som sagt, dundermiss av mig, jag uttryckte mig fel, vad jag menade att skriva var att de ansökt om att få göra abort pga barnets kön. Stor skillnad, jag vet.
  • siamusen

Bite me skrev 2009-04-26 20:08:45 följande:

Mamman utan barn skrev 2009-04-26 20:05:09 följande:
    Som sagt, dundermiss av mig, jag uttryckte mig fel, vad jag menade att skriva var att de ansökt om att få göra abort pga barnets kön. Stor skillnad, jag vet.
    Var har du hittat dessa uppgifter? Det är nämligen inte föräldrarna sjâlva som ansöker om en sadan sak utan det maste ga paremiss fran annan läkare och den läkare kommer ju berâtta att det kommer avslås.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:08:31 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:04:24 följande:
    Ja, vadspelar de för roll om de ansöker, om nu ens sa är fallet? Aborten genomförs ju inte. Har du nagot artikel som visar pa detta?Uppgifterna var att kvinnan, som dessutom inte är bekrâftade uppgifter för läkarna antar bara, och det rôr sig om en kvinna, genomförde en abort efter FVP, vilket alla inte far göra. En manad senare gjorde hon organscreening och gjorde en abort till. Bara dâr ser man att nagot är lite lustigt.Dessutom är det inget man kan veta varför kvinnan gjorde abort da ingen orsak uppgetts.vad man dâremot vet är att det inte âr ett utbrett problem i sverige och dârfôr skulle jag gârna vilja veta varför socialstyrelsen blandat sig i och var du lâst detta?
    Nu skriver inte jag en uppsats på högskolan, så källhänvisning är inget jag sysslar med, men jag hörde det både på radion och såg det på nyheterna, samt talade de som det i någon morgonsoffa, jag uppfattade det som att det handlade om ett flertal personer, det talades nämligen om det i plural, inte i singular, en kvinna.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-04-26 20:10:19 följande:
    Bite me skrev 2009-04-26 20:08:45 följande:
    Var har du hittat dessa uppgifter? Det är nämligen inte föräldrarna sjâlva som ansöker om en sadan sak utan det maste ga paremiss fran annan läkare och den läkare kommer ju berâtta att det kommer avslås.
    Gissar att jag hörde talas om det i samma medier son du nämnde i inlägget nedan, och var har du hört att så inte är fallet?
    siamusen skrev 2009-04-26 20:01:50 följande:
    Inga aborter pga köns beviljas av socialstyrelsen sa de aborterna inns inte.Jo, jag läste om det för nagra manader sen och redan da stâmde inte uppgifterna.
  • siamusen

Bite me skrev 2009-04-26 20:12:37 följande:

Gissar att jag hörde talas om det i samma medier son du nämnde i inlägget nedan, och var har du hört att så inte är fallet?
    Jag vet hur lagarna fungerar, vet hur socialstyrelsen fungerar och hur man ansöker samt kontaktade socialstyrelsens jurist och stâllen som gör köns-UL.
Svar på tråden Behålla missbildat barn..