• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • sörjer

Jag kanske var otydlig då. Klart att jag inte tycker att alla som har ryggmärgsbråck eller vattenskalle borde blivit bortsorterade. Men det görs ju ca 80 sena aborter pga det varje år. De allra flesta som fattar ett sånt beslut har goda skäl och jag tycker inte att de som inte gjort en abort har rätt att sitta och moralisera deras val genom att komma med historier ur verkliga livet om "Lisa som har RMB minsann har det jättebra nu".

Jag kan inte svara på om jag skulle göra abort eller inte. Det beror på vilken prognos barnet får och hur mycket jag skulle våga chansa på att läkaren sett fel.

• sörjer
    johlinn skrev 2009-07-16 09:22:10 följande:
    Jag vet så många med ryggmärgsbråck som har bra liv. Visst, det är rehabilitering och operationer, men i många fall, de allra flesta fall som jag personligen känner till, ett mycket mycket bra liv. Men det här är MINA erfarenheter, MINA åsikter. Antalet barn som föds med ryggmärgsbråck minskar drastiskt. (tidigare ca 75 barn per åri Sverige, nu ca 25) Är alla dessa barn som aborteras svåra fall oförenliga med ett bra liv? Det har jag mycket svårt att tänka mig!
    Ok, du har rätt att tycka att alla som gör abort pga det är monster. Du kanske känner fler än jag och kan uttala dig om det.
  • johlinn

sörjer - jag tycker inte att du är ett monster. Har aldrig sagt det, utan det måste isf vara du som tar det hela personligt. Det här är ett diskussionsforum. Det här är mina åsikter. Du har rätt till dina. Sorg är väldigt individuellt. Att sörja ett förlorat barn är en helt annan sak än att sörja ett barn som faktiskt lever, men med skador. Och om jag trampat dig på tårna vill jag be om ursäkt.

• jelena2

Vi fick tvillingar för tre år sedan efter mååånga ivf-försök. Jag tror att jag gjorde 12 ul, men inget syntes på dem. Ut kom två flickor och den ena av dem saknar sin vänstra arm. Men även om vi hade fått veta innan att det var någon missbildning på henne så hade inte det spelat någon roll! Hon är vårt barn och vi älskar henne innerligt!
    Hon har nu protes och det är mycket spring på träningar och annat men det är värt alltihop för goare unge får man leta efter! (Jag vet, jag är lite partisk! )

• sörjer

Jag ville bara nyansera med mitt första inlägg. De allra flesta här verkar ju tro att allt löser sig bara man älskar sitt barn men så är tyvärr inte verkligheten. Det är väldigt naivt att svara JA eller NEJ på TS fråga rakt av. Allt är inte svart eller vitt. Jag personligen har inte gjort en abort där det fanns chans att barnet skulle överleva men jag känner några stycken och tar illa upp å deras vägnar för jag vet att det är ett beslut man inte kan fatta förrän man är i den situationen. Man gör inte abort på ett missbildat barn pga att man tycker att det är skämmigt eller för att det kommer att bli "handikappat" utan man gör det utifrån vilken livskvalitet man tror barnet kommer få och i vissa fall också hur man skulle klara av att vara på sjukhus långa perioder och kanske/sannolikt förlora ett barn samtidigt som man redan har andra barn att tänka på.

• 3barnsmor
    sörjer skrev 2009-07-16 10:40:21 följande:
    Jag ville bara nyansera med mitt första inlägg. De allra flesta här verkar ju tro att allt löser sig bara man älskar sitt barn men så är tyvärr inte verkligheten. Det är väldigt naivt att svara JA eller NEJ på TS fråga rakt av. Allt är inte svart eller vitt. Jag personligen har inte gjort en abort där det fanns chans att barnet skulle överleva men jag känner några stycken och tar illa upp å deras vägnar för jag vet att det är ett beslut man inte kan fatta förrän man är i den situationen. Man gör inte abort på ett missbildat barn pga att man tycker att det är skämmigt eller för att det kommer att bli "handikappat" utan man gör det utifrån vilken livskvalitet man tror barnet kommer få och i vissa fall också hur man skulle klara av att vara på sjukhus långa perioder och kanske/sannolikt förlora ett barn samtidigt som man redan har andra barn att tänka på.
    tror fortfarande att det är en lite chansning man gör när man tar bort ett barn.. är ju inte säkert att det är så skadat som dom tror.
    sen finns det nog vissa som tar bort dom för att dom känner att dom inte skulle klara av och orka att ta hand om ett handikappat barn
  • sörjer

Maj Lis skrev 2009-07-16 10:54:42 följande:

tror fortfarande att det är en lite chansning man gör när man tar bort ett barn.. är ju inte säkert att det är så skadat som dom tror. sen finns det nog vissa som tar bort dom för att dom känner att dom inte skulle klara av och orka att ta hand om ett handikappat barn
    Jo, downs syndrom är ju t.ex. en av gråzonerna för mig. Men jag tror inte att det finns någon som t.ex. gör abort pga att barnet saknar en arm eller har gomspalt eller liknande lätta missbildningar som tagits upp i tråden.
  • jelena2
    sörjer skrev 2009-07-16 10:56:52 följande:
    Jo, downs syndrom är ju t.ex. en av gråzonerna för mig. Men jag tror inte att det finns någon som t.ex. gör abort pga att barnet saknar en arm eller har gomspalt eller liknande lätta missbildningar som tagits upp i tråden.
    Inte för att jag tycker att det är en lättare missbildning att sakna en arm... Det kan ju inte åtgärdas på något sätt som gomspalt till exempel. Cassandras liv kommer till stor del bli annorlunda mot andras tack vare hennes handikapp.
  • sörjer
    jelena2 skrev 2009-07-17 08:50:00 följande:
    Inte för att jag tycker att det är en lättare missbildning att sakna en arm... Det kan ju inte åtgärdas på något sätt som gomspalt till exempel. Cassandras liv kommer till stor del bli annorlunda mot andras tack vare hennes handikapp.
    Vi har ju alla olika referensramar. Men hon kommer säkert få ett jättebra liv. Finns inget som talar mot det bara för att hon saknar en arm. Hon kommer ju kunna lära sig cykla, köra bil, få kompisar, pojkvänner etc. Det är vad jag anser är ett lätt handikapp men det är ju klart att det finns de som har lättare. Det säger jag inte emot.
  • jarovean
    sörjer skrev 2009-07-16 10:56:52 följande:
    Varför är ett barn med DS i gråzonen för dig?? Är dom för jobbiga för att behålla, för fula, för konstiga?? Va är det som gör att man ens överväger att ta bort ett barn med DS??

Själv väntar jag just nu en flicka som kommer ha DS o ja det är väldigt kränkande att höra att mitt barn är i gråzonen för att man ska behålla det eller abortera bort henne.
  • anne h
    jarovean skrev 2009-07-17 21:56:33 följande:
    Varför är ett barn med DS i gråzonen för dig?? Är dom för jobbiga för att behålla, för fula, för konstiga?? Va är det som gör att man ens överväger att ta bort ett barn med DS??
    Rädsla, fördomar, okunskap.. Det är några av anledningarna till att barn med DS aborteras i stället för att få leva ett härligt liv.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • sörjer
    jarovean skrev 2009-07-17 21:56:33 följande:
    Varför är ett barn med DS i gråzonen för dig?? Är dom för jobbiga för att behålla, för fula, för konstiga?? Va är det som gör att man ens överväger att ta bort ett barn med DS?? Själv väntar jag just nu en flicka som kommer ha DS o ja det är väldigt kränkande att höra att mitt barn är i gråzonen för att man ska behålla det eller abortera bort henne.
    Jag har faktiskt ingen lust att försvara mig inför dig. Med gråzon menar jag att jag vet inte om jag tycker att det är ok att det är lagligt att göra sen abort pga bara downs utan några hjärtmissbildningar. Nog med påhoppen nu.
  • sneo

Till TS. Har 2 "normala" barn, men när jag väntade 2an fick jag 1:2 - dvs 50%-för DS dvs T21 i risk och 1:5 för Trisomi 13 och 18. Min första spontana reaktion var- jag kan inte ta bort det!! Jag hade längtat efter det här barnet, älskat det från befruktningen typ.
    Sedan sökte jag info om avvikelserna och kom fram till att DS utan hjärtproblem skulle vara en vinstlott, med hjärtproblem jobbigt men ok. Ang ett barn med T 13 och 18 var det svårare att tänka, det fanns stora variationer i allvarlighetsgrad, en del levde många år hyfsat drägligt, andra dog före året.
    Men någonstans landade jag i att jag inte kunde ta bort det då heller, bara tanken på" sen abort", (jag var i v 13 tror jag vid KUB-testet), och hur det går till fick mig att må illa. Så jag tänkte (jag är inte alls religiös eller så) att "insallah" liksom, högre makter får bestämma.
    Gjorde FVP under våndan för missfall, låg blickstilla i två dagar efteråt för att minimera missfallsrisken. Fick besked om att inga kromosomavvikelser hittats!! Fick sedan, i v 18, göra hjärt- och hjärn- ultraljud, ingenting avvikande där heller!

Idag är min sötnos 14 månader och underbar. Vi tänker ofta på hur livet skulle te sig om han haft en avvikelse. Det känns som att han ändå varit han, fast annorlunda. Det är svårt att förklara, men att i ett "sliding doors", en parallell imaginär värld, ser jag honom i ett annat sken, med andra kromosomer. Knäppt låter det men mitt budskap är att ja, jag hade behållit honom oavsett kromosomer och annat, för jag älskade honom redan då och att ta bort var helt omöjligt.

• sneo

forts... Ang omgivningens reaktioner: Någon på jobbet sade, efter att jag efter besked berättat "att ja för visst får man göra abort till v 18", som om abort var det självklara alternativet. Barnmorskan som gjorde UL sade att - när min make och jag blev chockade och jag sade "jag tar inte bort det" och han "vi kan inte ha det" att "ja, äktenskapet ska ju hålla också, det är ju svårt med handikapp". Flera sade saker som tydde på att abort var självklart för dem. Fick en hel del stöd här på FL ang. att behålla sötnosen.

Svar på tråden Behålla missbildat barn..