• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • Förälskad

Mamman utan barn skrev 2009-04-25 17:50:14 följande:

Nu vet jag inte varför min önskan väcker sån ilska bland er. Jag har aldrig någonsin nedvärderat någon människa med funktionshinder, och skulle aldrig drömma om att göra det! Mitt svar till detta i ts är att jag personligen skulle iallafall överväga abort beroende på hur långt jag kommit i graviditeten och hur gravt handikappet/missbildningen eller sjukdomen eller vad det nu må handla om, kunde uppskattas till. Jag förstår att ni hängt upp er lite på mitt ordval livskvalité, och visst där har ni kanske lite rätt, det är ju främst föräldrarnas livskvalité som påverkas eftersom barnet beroende av "fel" förmodligen inte skulle kunna förstå vad som är annorlunda eller vad den går miste om så att säga.Men de föräldrar jag känner som fått barn med t ex downs syndrom, har varit bl a ensamstående och handikappet varit så gravt att de inte ens kunnat ta hand om barnet hemma utan tvingats låta det växa upp på den typ av vårdhem som tar hand om sådana barn. Jag, återigen, personligen skulle tänka på en två och tre gånger innan jag väljer att utsätta mitt barn för ett vad jag anser vara ofullkomligt liv, och inte minst mig själv.Hemskt ledsen att min ståndpunkt som tvärtemot ts åsikt och tro verkar vara den som provocerar er så. Jag förstår att du som har eget barn med DS tar åt dig lite grann, men du får nog sluta läsa mellan raderna för jag har aldrig nedvärderat vare sig ditt barn eller något annat med funktionshinder.
    Jag förstår hur du tänker också.. Jag tycker mycket av det du skriver är värt och tänka på även om jag är säker på min sak.
  • frukarlssonn

Ja valet är som sagt upp till var och en, och det respekterar jag. Jag har tack och lov inte behövt ta ställning till detta än i ett så tidigt skede där sen abort skulle kunna va möjligt. Jag vet själv inte till hundra procent hur jag skulle göra. Jag vet bara att skulle jag få reda på det vid födseln, så skulle jag inte kunna älska mitt barn mindre, och skulle göra ALLT för att mitt barn skulle få det bästa liv någonsin.

• Mamma 2b
    Röda skrev 2009-04-25 19:24:45 följande:
    Vilket skitsnack. Att hävda att en åsikt är personlig gör inte åsikten okej - eftersom det inte handlar om vad själv skulle ställa dig i ditt eget liv - utan en fascistoid aspekt av vad andras liv, livssituation och levnadsval är värt. Det är ungefär som att hävda att "min personliga åsikt är att afrikaner inte är kapabla att leva ett så bra liv som mitt och därför inte borde födas. Men det är bara min personliga åsikt." Dessutom hänvisar du alla andra ståndpunkter till någon slags abortmotstånd, medan det egentligen är så att ska aborträtten verkligen fungera som ett individuellt val ska du enbart hålla käft om dina "personliga åsikter" - eftersom de handlar om ANDRAS val och liv. Att argumentera kring vad som är ett gott liv utifrån förutsättningarna abort eller inte ÄR fanimej fascism. Mamman utan barn skrev 2009-04-25 13:24:26 följande:
    Vad är det med dig människa?! Läs mitt inlägg och sluta larva dig, varför ska jag "hålla käft" för att min ståndpunkt i denna hypotetiska fråga skiljer sig från din?!

Jag fick själv missfall för att det var "fel" på mitt barn, och det valet gjorde naturen åt mig vilket jag är tacksam för!

Skärp dig.

För övrigt gäller mina personliga åsikter hur jag skulle resonera kring mitt eget barn om jag skulle varit tvungen att ta ställning, så nej du jag tänker inte "hålla käft", men du och jag har talat färdigt med varandra.
  • Licens To Kiss

Jag skulle inte behålla utan låta den bli en ängel i förtid.

• Röda

Mamman utan barn skriver:

"Jag tycker personligen inte att det är okej att föda ett barn med downs syndrom eller vilka andra "fel" som helst som innebär att barnet inte kommer att kunna klara sig självt, utvecklas normalt osv."

Det är inte en personlig åsikt, eftersom den handlar om andra människors liv. Du har alltså aspekter på mitt och andra människors barn , val och föräldraskap. Och med vilken rätt?

Därav: skitsnack!

• liag

Mamman utan barn skrev 2009-04-25 17:50:14 följande:

Jag förstår att du som har eget barn med DS tar åt dig lite grann, men du får nog sluta läsa mellan raderna för jag har aldrig nedvärderat vare sig ditt barn eller något annat med funktionshinder.
    Jag tar INTE åt mig av vad du skriver jag endast INFORMERAR andra att det du skriver inte stämmer för många som har DS eller för dem som har barn med DS.
    Skulle vara intressant att få reda på vad för andra handikapp den person med DS du känner som inte kunde bo hemma?
    Det är inte så vanligt att personer med DS har så svåra andra handikapp att de inte kan bo hemma.
  • Marieeh
    Röda skrev 2009-04-25 19:24:45 följande:
    Vilket skitsnack. Att hävda att en åsikt är personlig gör inte åsikten okej - eftersom det inte handlar om vad själv skulle ställa dig i ditt eget liv - utan en fascistoid aspekt av vad andras liv, livssituation och levnadsval är värt. Det är ungefär som att hävda att "min personliga åsikt är att afrikaner inte är kapabla att leva ett så bra liv som mitt och därför inte borde födas. Men det är bara min personliga åsikt." Dessutom hänvisar du alla andra ståndpunkter till någon slags abortmotstånd, medan det egentligen är så att ska aborträtten verkligen fungera som ett individuellt val ska du enbart hålla käft om dina "personliga åsikter" - eftersom de handlar om ANDRAS val och liv. Att argumentera kring vad som är ett gott liv utifrån förutsättningarna abort eller inte ÄR fanimej fascism. Mamman utan barn skrev 2009-04-25 13:24:26 följande:
    Har du missat att detta är ett diskussionsforum. Vem ger dig rätt att be folk att hålla käft. Otroligt ouppfostrat!
  • Mamma 2b
    Marieeh skrev 2009-04-25 21:50:39 följande:
    Har du missat att detta är ett diskussionsforum. Vem ger dig rätt att be folk att hålla käft. Otroligt ouppfostrat!
    Inte sant? Man häpnar ibland, fast man inte borde.
  • anne h
    Mollie77 skrev 2009-04-25 13:28:36 följande:
    Tror att att alla vill ha friska barn o att de är en stor sorg att få ett sådant beskedvet inte hur jag gjort för jag har aldrig stått inför de..man vill att ens barn ska va som andra o inte bli retat..
    Jag har fyra friska barn. Ett av dem har DS. De andra tre har alla blivit retade (eller mobbade, är rätta benämningen på detta) och bytt skola en efter en pga detta. Lillebror med DS är i stort som de flesta andra lågstadiebarn och har inte blivit retad/mobbad.
    -det var aldrig någon "stor sorg" att få denna solstråle med en extra charmkromosom.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Röda

Uppsträckning!
    Rättning!
    "Skärpning!"

Marsch!

Marieeh skrev 2009-04-25 21:50:39 följande:
Svar på tråden Behålla missbildat barn..