• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • frukarlssonn
    The Maria skrev 2009-04-25 12:17:26 följande:
    Finns det folk som gör abort för läpp- och gomspalt?
    Den undrade jag med... Det går väl dessutom att åtgärda?
  • Sirendes
    Marinero skrev 2009-04-25 12:53:57 följande:
    Den undrade jag med... Det går väl dessutom att åtgärda?
    Det kan åtgärdas och blir jättefint. Tragiskt om man gör abort pga det tycker jag..
  • Blå Flygare

Mamman utan barn skrev 2009-04-25 12:18:31 följande:

Ja, det var ju en bra fråga. Givetvis är det relativt vad som räknas som låg livskvalité, men nog kan de flesta hålla med om att det innefattar grava handikapp av olika slag. Jag tycker personligen inte att det är okej att föda ett barn med downs syndrom eller vilka andra "fel" som helst som innebär att barnet inte kommer att kunna klara sig självt, utvecklas normalt osv. Jag snackar alltså inte om mindre "fel". Och detta är min egen högst personliga åsikt. Så i mitt fall då skulle det vara jag som avgör vad som räknas som låg livskavlité för mitt barn.
    Då tillhör jag väl en minoritet då. Jag har under utbildning och i jobbet mött många med handikapp, vissa mycket grava och andra med lättare. Jag har mött personer som varken kan prata eller gå som har mycket god livskvalitét, och personer utan handikapp som försökt ta sitt liv.
    Däremot påverkar de grövre handikappen föräldrarnas livskvalitét i stor grad, och pga det var jag villig att göra abort om ett gravt handikapp hade upptäckts, av helt egoistiska skäl alltså. Lyckligtvis har båda r-ul varit normala, och barnen som kommit det också
  • Snowflake72

Ja, det var ju en bra fråga. Givetvis är det relativt vad som räknas som låg livskvalité, men nog kan de flesta hålla med om att det innefattar grava handikapp av olika slag. Jag tycker personligen inte att det är okej att föda ett barn med downs syndrom eller vilka andra "fel" som helst som innebär att barnet inte kommer att kunna klara sig självt, utvecklas normalt osv. Jag snackar alltså inte om mindre "fel". Och detta är min egen högst personliga åsikt. Så i mitt fall då skulle det vara jag som avgör vad som räknas som låg livskavlité för mitt barn.
    Inte Ok att föda ett barn med DS? Jag respekterar att det är din personliga åsikt men för mig är den ytterst skrämmande.Här har du verkligen ett ex på människor med hög livskvalitét som inte lider av att de inte kan klara sig själva. Att vara oberoende av andra är kanske livskvalitét för dig och mig men många som är födda med att vara beroende av andra ser inte det som något som sänker deras livskvalitét. Träffa gärna barn och vuxna med DS så kommer du att upptäcka människor fulla med livskvalitét utifrån deras värld.
  • Mamma 2b
    Snowflake72 skrev 2009-04-25 13:20:33 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-04-25 12:18:31 följande: Inte Ok att föda ett barn med DS? Jag respekterar att det är din personliga åsikt men för mig är den ytterst skrämmande.Här har du verkligen ett ex på människor med hög livskvalitét som inte lider av att de inte kan klara sig själva. Att vara oberoende av andra är kanske livskvalitét för dig och mig men många som är födda med att vara beroende av andra ser inte det som något som sänker deras livskvalitét. Träffa gärna barn och vuxna med DS så kommer du att upptäcka människor fulla med livskvalitét utifrån deras värld.
    Jag har träffat barn och vuxna med dessa problem och jag har alltid känt inom mig att jag aldrig skulle önska något av detta för mitt eget barn. Eller mig själv.

Men jag förstår att min åsikt kanske känns provocerande för en del som kanske anser att allt liv är heligt eller något sådant.
  • Mollie77

Tror att att alla vill ha friska barn o att de är en stor sorg att få ett sådant besked
    vet inte hur jag gjort för jag har aldrig stått inför de..man vill att ens barn ska va som andra o inte bli retat..

Nu är hon här 20090128:Miranda
  • Mollie77
    Sirendes skrev 2009-04-25 13:20:22 följande:
    Det kan åtgärdas och blir jättefint. Tragiskt om man gör abort pga det tycker jag..
    håller med,de vore ju inte klokt...
    Nu är hon här 20090128:Miranda
  • Snowflake72

Mamman utan barn skrev 2009-04-25 13:24:26 följande:

Jag har träffat barn och vuxna med dessa problem och jag har alltid känt inom mig att jag aldrig skulle önska något av detta för mitt eget barn. Eller mig själv. Men jag förstår att min åsikt kanske känns provocerande för en del som kanske anser att allt liv är heligt eller något sådant.
    Det är nog ingen som önskar sitt barn annat än att vara helt utan handikapp både vid födseln och för resten av sitt liv! Det tror jag alla kan skriva under på. Men man ska inte nedvärdera människor med handikapp de har precis samma värde som oss andra! Jag tror inte på helighet osv men jag tror att vi ibland utifrån oss själva bestämmer vad som är bra livskvalitét osv utan att kunna sätta oss in i hur andra människor känner det.
    Jag hoppas att alla får friska barn men om barnen föds med handikapp hoppas jag att vi tillsammans arbetar för att de ska känna sig värdefulla och uppskattade för dem de är. En dag kan vi själva råka ut för något i livet som gör oss beroende och handikappade-förlorar vi vårt värde då?
  • liag

Ser att du skriver "jag personligen" men jag måste få kommentera ändå.
    Jag vet flera som har DS som klarar sig själva och också de som inte klarar sig själva men som lever otroligt bra liv med massor av fritidsintressen och har det väldigt bra, självklart finns det flera som inte lever bra liv men så ser det också ut bland dem som inte har DS eller andra handikapp också.

Kan meddela att jag är mamma till ett barn med DS som jag i och för sig inte viste om innan hon föddes men jag gjorde ett medvetet val att inte kontroller innan heller fast jag var en gammal mamma.
  • liag

The Maria skrev 2009-04-25 12:17:26 följande:

Finns det folk som gör abort för läpp- och gomspalt?
    Har läst om detta här på forumet och på andra forum.

Till TS vad är missbildning för dig?
Svar på tråden Behålla missbildat barn..