• Superbia

Behålla missbildat barn..

Är lite nyfiken bara..
    Jag har fått uppfattningen att det många gånger kan ses som konstigt att vilja behålla ett missbildat barn, så att själv se det som en självklarhet att vilja behålla kan upplevas provocerande på något sätt.

Är det någon här som har fått veta att ni kommer få ett barn med någon typ av missbildning och utan att funderade något större över det bestämt sig för att behålla barnet oavsett hur det blir? Att den där missbildningen inte är en big deal eftersom det är ett barn i vilket fall. Hur har er omgivning reagerat på detta isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-26 10:15
    Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg lite. Min fråga är alltså INTE om ni personligen skulle behålla ett barn som ni vet skulle bli missbildat eller inte, utan frågan vänder sig till er som redan har valt att behålla ett missbildat barn och hur er omgivning har reagerat på detta. Märker att diskussionen börjar bli lite.. konstig.

• Svar på tråden Behålla missbildat barn..
  • Marieeh

Bite me skrev 2009-04-26 11:14:45 följande:

Absolut, och jag har gjort det, nu överlevde tyvärr inte min ängel mer än ett dygn, men skulle jag tvingas göra samma val igen skulle jag göra det.
    Var det ett svårt beslut kände du?
  • Marieeh

..Jag menar, kändes det självklart att behålla? (Vill inte låta okänslig, är nyfiken, då jag tycker att det är så otroligt svårt...)

• Bite me
    Marieeh skrev 2009-04-26 11:20:04 följande:
    ..Jag menar, kändes det självklart att behålla? (Vill inte låta okänslig, är nyfiken, då jag tycker att det är så otroligt svårt...)
    Nej, det var inte ens ett beslut det kändes så självklart att vi inte funderade på alternativet, och det är inte okänsligt att ställa en sån fråga, mänskligt att fundera kring det snarare.
  • Marieeh

Det är ju så svårt att veta vad man skulle göra förrän man är i den situationen.

• Natosh

Min dotter föddes med en, i jämförelse, lindrig missbildning som låter mycket värre än vad den nu var. Hon föddes med ett hål i buken och tarmarna på utsidan, detta åtgärdades med operation direkt efter födelsen och hon var helt återställt efter en vecka. Vi drabbades som tur var av en väldigt lindrig variant men det låter väldigt dramatiskt. Varken läkare eller barnmorska ens yttrade alternativet abort utan såg det som en självklarhet att vi skulle behålla och hoppas på det bästa. Det gjorde inte vi heller.

Men vanliga dödliga som aldrig har hört talas om något sådant tyckte förstås att det var jätteotäckt och undrade hur man ens kunde överleva graviditeten med en sådan missbildning. Då var det många som undrade om abort men jag förklarade att det inte funnits ens på kartan eftersom att det med största sannolikhet gick att reparera. Det kändes lite skrämmande och absurt att höra ens ordet abort om mitt barn som ju var helt friskt i min värld, men jag förstår ju hur de tänkte.

Väntar nu på första ultraljudet med barn nummer två och är jättenervös. Jag har alltid varit säker på att jag skulle göra abort om barnet hade en väldigt allvarligt missbildning, men jag är väldigt osäker på hur jag skulle göra nu. Jag fick höra om min väns bror som hade ryggmärgsbrock. Mamman råddes till abort av samtliga läkare men ångrade sig precis innan. Efter operation är han nu en jättesöt frisk liten grabb som skuttar omkring som vilket annat barn som helst. Det får en att tänka. Det är svårt, det kan ju gå bra men man vill inte utsätta sitt barn för onödigt lidande...

Angående DS skulle jag inte göra abort, om det inte var andra missbildningar som ibland kommer med som innebar att barnet garanterat inte skulle överleva spädbarnstiden, eftersom att jag anser att ett barn med DS till och med kan få ett liv med långt högre livskvalitet än en "frisk" människa.

• Mamma 2b
    sörjer skrev 2009-04-26 09:56:02 följande:
    Så vitt jag vet så har socialstyrelsen inte beviljat sena aborter på annat än grava missbildningar i hjärnan, ryggraden, hjärtat, njurarna, magtarmkanal etc. Många av de missbildningarna är inte förenliga med liv eller åtminståne ett plågsamt och kort liv. Små missbildningar som läpp-käk-gomspalt, två extra fingrar och dylikt är det nog ingen i Sverige som gjort abort för om de inte varit del av ett större syndrom. Vilken typ av missbildningar menar du TS? Förstår inte vart du fått ifrån att folk lättvindigt gör abort på missbildade barn. Ryggmärgsbråck innebär inte bara att man får sitta i rullstol resten av livet. Det är ofta mycket värre komplikationer än så. De som ändå föds har den lindriga typen som inte upptäcks på UL. Men upptäcker man det på UL så är det sannolikt ett stort som påverkar hjärnan och det vore i min mening fel att föda det barnet till lidande. Jag är inte för liv till varje pris.
    Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.
    Det handlar alltså om grava missbildningar m.m. Jag tror inte heller att någon skulle göra abort för ett mindre fel, s a s. Och vidare tror jag inte att en enda abort utförs "lättvindigt", oberoende av anledning.

Sen vill jag bara säga att om man vill hålla diskussionnivån på ett trevligt plan så bör man avstå från att ta åt sig personligt då åsikterna går isär och avstå från att vara spydig eller rent otrevlig.

Nu har jag inget mer att tillägga i den här frågan.
  • Snowflake72

Mamman utan barn skrev 2009-04-26 13:02:15 följande:

Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.Det handlar alltså om grava missbildningar m.m.
    Fast du tyckte tidigare i tråden att det inte det var OK att föda ett barn med DS och det är väl ändå exempel på ett kromosomfel som inte personerna med DS lider av..
  • anne h
    sörjer skrev 2009-04-26 10:21:27 följande:
    Om man vill få riktiga svar så är det bättre att se på statistik än att ställa hypotetiska frågor. Det är omöjligt att veta i förväg vad man skulle göra när man ställs inför en missbildningsdiagnos. Socialstyrelsen har ett missbildningsregister där alla sena aborter bokförs.www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/0266A6BB-...Som man kan läsa här var det endast ett fall av abort pga läpp-käk-gomspalt. Jag antar att socialstyrelsens rättsliga råd har utrett det för efter v 18 måste de godkänna aborten, annars måste man bära barnet till fullgången tid.
    ..fast det register de hämtar sitt data från, Registret för övervakning av fosterskador, är knappast komplett. Jag vet efter jag kollat detta..
    Vi är många som inte finns med där.. så ta data från ett sånt register ger ju inte rätt bild.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Bite me

Precis så här känner jag. Jag tycker inte det är rätt att föda ett barn om man kan misstänka att det kommer behöva lida på olika sätt.Det handlar alltså om grava missbildningar m.m. Jag tror inte heller att någon skulle göra abort för ett mindre fel, s a s. Och vidare tror jag inte att en enda abort utförs "lättvindigt", oberoende av anledning.Sen vill jag bara säga att om man vill hålla diskussionnivån på ett trevligt plan så bör man avstå från att ta åt sig personligt då åsikterna går isär och avstå från att vara spydig eller rent otrevlig. Nu har jag inget mer att tillägga i den här frågan.
    Beviserlign gör ju människor abort "lättvindigt" eftersom socialstyrelsen numera vill införa en lag som förbjuder BM att tala om vilket kön ett barn har, eftersom antalet som gör abort pga könet på barnet har ökat de sista åren.
  • siamusen

Bite me skrev 2009-04-26 19:43:20 följande:

Beviserlign gör ju människor abort "lättvindigt" eftersom socialstyrelsen numera vill införa en lag som förbjuder BM att tala om vilket kön ett barn har, eftersom antalet som gör abort pga könet på barnet har ökat de sista åren.
    Hur skulle socialstyrelsen veta varför folk gör aborter nâr man inte behöver uppge skâl?

De allra flesta vet ju inte ens könet inom tiden för fri abort.
Svar på tråden Behålla missbildat barn..