• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Mamma 2b

Oj en fråga till..

Jag har aldrig varit så jäkla hård i magen som jag varit de senaste veckorna (haft mf och fått kaos i hela systemet, kan bero på det också) men har aldrig haft problem att göra nr 2 som någon skrev tidigare.

Vad kan detta bero på? Kan det överhuvudtaget ha med feldosering att göra månne?

• Nufsan
    Mamman utan barn skrev 2009-05-14 18:34:21 följande:
    Oj en fråga till.. Jag har aldrig varit så jäkla hård i magen som jag varit de senaste veckorna (haft mf och fått kaos i hela systemet, kan bero på det också) men har aldrig haft problem att göra nr 2 som någon skrev tidigare. Vad kan detta bero på? Kan det överhuvudtaget ha med feldosering att göra månne?
    Jag märker att när jag höjer dosen så blir jag jättehård i magen. Efter att ha ätit samma dos i typ 2-3 månader så blir magen mer normal. Vet inte om det kan vara en bieffekt?

Jag tar min medicin när jag dricker te med mjölk i. Har haft bra värden så jag tror inte det påverkar. Nånstans ringer en kl att 30 min ska det gå emellan mjölkintag och levaxin.
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Casso

Nufsan: Ja, ibland blir man frustrerad på läkarna och det är förvirrande med olika direktiv. Som jag fick det förklarat idag så ska TSH vara under 2 under första trimestern, under 2,5 under andra trimester och under 3 i tredje trimestern.

Ska höra med en annan läkare på måndag om hur lågt T4 pvåerkar våra kroppar när vi är gravida, om det är skillnad mot när man inte är gravid eftersom lågt T4 uppenbarligen inte är det man går efter när man är gravid utan snarare TSH....

Ha det bra!

• Casso

Nufsan: Jag har tagit prover relativt regelbundet, men jag har legat ganska lågt i T4 hela tiden och TSH har varit högt så jag har fått höja levaxindosen kontinuerligt under hela graviditeten, så jag har tagit nya prover med någon månads mellanrum hela tiden. NÄr jag blev gravid tog jag 75mikrigram/dag, nu ska jag ta 150 mirkogram varannan d

• Pucko Buffy

Mamman utan barn skrev 2009-05-14 18:31:43 följande:

Slänger iväg en till fråga till er experter. Man ska ju inte ta levaxin med mjölk, men hur pass lång tid behöver kroppen för att ta upp levaxinet? Påverkar det nämnvärt om man t ex dricker en kopp kaffe eller te med en skvätt mjölk en liten stund efter att man tagit levaxinet med vatten??
    Det bör gå ca 2 timmar mellan att man tar levaxinet och ev mjölkprodukter för att upptaget inte ska påverkas. Det står på burken och på fass. Däremot så är det inte så allvarligt om man ex äter filmjölk, ost eller har mjölk i kaffet/tet mm varje dag. Då vänjer sig kroppen vid det laktosintaget och dosen påverkas inte nämnvärt. Det är när man äter mycket mjölkprodukter tillfälligt under ex några dagar i veckan som kroppens upptag av levaxinet kan minska med trötthet och andra symptom som följd.

Ang det där med att vara förstoppad så är det ett symptom på hypon som många av oss får dras med. Jag har märkt att jag måste dricka väldigt mycket mer än tidigare. Och är det helt stopp får jag ta till bulkmedel så som duphalak, movicol mm för att magen ska funka någerlunda. Linfrö och katrinplommon är oxå bra att testa om man är trög i magen. Det är ju ingen direkt skön känsla när det är totalt stopp....

/PB
  • Mamma 2b

Pucko Buffy skrev 2009-05-14 21:53:00 följande:

Mamman utan barn skrev 2009-05-14 18:31:43 följande: Det bör gå ca 2 timmar mellan att man tar levaxinet och ev mjölkprodukter för att upptaget inte ska påverkas. Det står på burken och på fass. Däremot så är det inte så allvarligt om man ex äter filmjölk, ost eller har mjölk i kaffet/tet mm varje dag. Då vänjer sig kroppen vid det laktosintaget och dosen påverkas inte nämnvärt. Det är när man äter mycket mjölkprodukter tillfälligt under ex några dagar i veckan som kroppens upptag av levaxinet kan minska med trötthet och andra symptom som följd. Ang det där med att vara förstoppad så är det ett symptom på hypon som många av oss får dras med. Jag har märkt att jag måste dricka väldigt mycket mer än tidigare. Och är det helt stopp får jag ta till bulkmedel så som duphalak, movicol mm för att magen ska funka någerlunda. Linfrö och katrinplommon är oxå bra att testa om man är trög i magen. Det är ju ingen direkt skön känsla när det är totalt stopp.... /PB
    Tack för svaret Men jag är opåläst. Hypo, det är över eller underfunktion?
  • kev2004
    Mamman utan barn skrev 2009-05-14 18:31:43 följande:
    Slänger iväg en till fråga till er experter. Man ska ju inte ta levaxin med mjölk, men hur pass lång tid behöver kroppen för att ta upp levaxinet? Påverkar det nämnvärt om man t ex dricker en kopp kaffe eller te med en skvätt mjölk en liten stund efter att man tagit levaxinet med vatten??
    Det är inga problem med "vanliga" intag av mjölkprod, däremot om man äter tillskott som tex kalciumtabletter så ska det gå minst 3 timmar efter att man har tagit levaxinet tills att man tar kalciumtabletten.
    Andra saker som oxå påverkar är magmediciner som losec, pantoloc osv...

Hypo är underproduktion
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Mamma 2b
    kev2004 skrev 2009-05-14 23:05:08 följande:
    Det är inga problem med "vanliga" intag av mjölkprod, däremot om man äter tillskott som tex kalciumtabletter så ska det gå minst 3 timmar efter att man har tagit levaxinet tills att man tar kalciumtabletten. Andra saker som oxå påverkar är magmediciner som losec, pantoloc osv... Hypo är underproduktion
    Aha, tack Ja, det är ju den skiten jag dras med. Men jag har aldrig haft detta problem förr, utan det kom nu efter mf:et då jag haft alla möjliga doseringar och kroppen fick väl tuppjuck eller nåt..
  • Nufsan
    Casso skrev 2009-05-14 21:01:49 följande:
    Nufsan: Jag har tagit prover relativt regelbundet, men jag har legat ganska lågt i T4 hela tiden och TSH har varit högt så jag har fått höja levaxindosen kontinuerligt under hela graviditeten, så jag har tagit nya prover med någon månads mellanrum hela tiden. NÄr jag blev gravid tog jag 75mikrigram/dag, nu ska jag ta 150 mirkogram varannan d
    Spännande och höra av dom säger när du frågar om T4.

Jag åt 100 när jag började och är nu uppe på 150 och ska ta nya prover om drygt 1 vecka. Jag känner mig iaf liiiiite piggare om kvällarna, men inte mkt Kan bero på att jag ofta sover middag också när jag får chansen.

Något jag känner igen från min tidigare graviditet och då jag tror att det började spöka med sköldkörteln är en hemsk värk i min rygg och mina ben när jag sover. Armarna domnar bort hela tiden och så hade jag det även under förra och efteråt att liten blev född.
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Casso

Nufsan: Spännande det där du säger med värk i rygg och ben. innan min hypotyreos upptäcktes fick jag jättebesvär med bäcken och ländrygg. Var rejält överrörlig i bäckenlederna och fick värk upp i ländryggen som gjorde att jag hade svårt att göra saker som att klä på mig mm. Detta fick jag dock 1½ år efter grav, men du har ju också känt av ryggproblem innan hypotyreos upptäcktes.... SPännande tanke och udnrar vad det kan bero på.

Sover också middag nu när jag får chansen, men känner inte igen att armarna domnar....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13